Tisztelt Látogatónk! A válasz csak előfizetőink számára érhető el!

Ha rendelkezik érvényes előfizetéssel, kérjük lépjen be felhasználói nevével és jelszavával, ellenkező esetben tájékozódjon kedvező előfizetési lehetőségeinkről!

Egy biztosításközvetítéssel foglalkozó (alkusz) társaság vezetője keresett meg az alábbi kérdéssel.

Bevétele az általa közvetített biztosítások után számított jutalékból származik. A nagy biztosítótársaságokkal e tárgyban kötött szerződések alapján a jutalék elszámolására  kétféle mód lehetséges. Az egyik, hogy az egyeztetett jutalékról az alkusz társaság állítja ki a számlát, vagy számviteli bizonylatot, a másik mód, hogy szerződés alapján az önszámlázást alkalmazva a biztosító társaság állítja ki a számlát, vagy számviteli bizonylatot az alkusz társaság helyett, nevében. A kérdés a biztosító társaságok által önszámlázással kiállított számviteli bizonylatok kezelésével kapcsolatban merült fel, miszerint: helyes-e az az eljárás, ha az önszámlázással a biztosító társaságoktól „befogadott” számviteli bizonylatokat oly módon dolgozza fel az ügyviteli rendszerében, hogy az alkusz társaság kiállítja az azonos tartalmú számlát a saját számlázó rendszerében?

(Gyakorlatilag íly módon a saját számlázó rendszeréből kiállított számla az onlineszámla-adatszolgáltatás részévé válik, míg a számviteli bizonylat nem kerül be az onlineszámla-adatszolgáltatásba, mely a törvényben foglaltaknak megfelel.)

Véleményem szerint nem helyes az eljárás, mivel ezzel a technikával egy gazdasági eseményről 2 számviteli bizonylat készül, az egyik az a számviteli bizonylat, amit a biztosító társasággal megkötött szerződése alapján a „vevő” állít ki az alkusz helyett, majd ugyanerről az ügyletről az alkusz kiállítja a számlát, kizárólag azzal a szándékkal, hogy az ügyviteli rendszerbe bekerüljön.

Várjuk szíves válaszukat, hogy helyes-e, vagy sem a tervezett eljárás?