A főszabálytól eltérő munkaidő szabályozása
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A munkaidőre és pihenőidőre vonatkozó szabályoktól való eltérés tilalmát, illetve lehetőségét tartalmazó rendelkezések közül a szabályozási technika mellett kiemelendő, hogy egyes bekezdések maguk is előírhatják a szabály feltétel nélküli betartását. Például a gyermekét egyedül nevelő munkavállaló esetén gyermeke hároméves koráig a heti pihenőnapok egyenlőtlenül nem oszthatók be. A 113. § (2) bekezdés c) pontja tilalmat megfogalmazó rendelkezés, a 135. § az eltérés tilalmát nem ismétli meg.
Vannak azonban olyan szabályok, ahol az előírás kijelentő módban, vagy a kötelezést kifejező mondatszerkezetben áll: „A munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig kell beosztani” [Mt. 97. § (2) bek.]. A „kell” megfogalmazás arra utalhat, hogy az általános munkarend egy olyan – a munka díjazásánál, az elszámolásnál is használt – fogalom és egyben általános beosztási minta, amelytől az eltérés nem megengedett, bár ezt az Mt. 135. § (1) bekezdése a felsorolásban kifejezetten nem tartalmazza. Ez az értelmezés természetesen nem eredményezheti azt, hogy a munkáltató ne dönthessen olyan munkarend kialakításáról, amely a munkaidő és a pihenőidő beosztását a fentiektől eltérő, de a működése szempontjából általánosnak minősülő formában írja le. Ilyen eset lehet, ha pl. a munkavégzésre előírt idő hétfőtől csütörtökig napi 10 óra, vagy hétfőtől csütörtökig a munkaidő 8 órától 16.30-ig, pénteken 14 óráig tart.
Amennyiben az általános munkarendre, mint számolási egységet meghatározó szabályra tekintünk, akkor láthatjuk, hogy a munka- és pihenőidőre, valamint a munka díjazására vonatkozó rendelkezések is felhívják. Alkalmazni kell a munkaidőkeretben ledolgozandó órák meghatározásakor, a szabadság munkaidő-beosztás hiányában történő kiadásakor, illetve a havi bér, a távolléti díj egy órára, egy napra történő kifizetendő összegének meghatározásakor, a munkaviszony munkaidőkeret lejárata előtti, vagy a hónap közben történő megszűnésekor követendő eljárásban. A fentiekben felsorolt előírások eltérést nem engedő jellegét vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a 135. §, illetve a 165. § az eltérő megállapodások körében nem sorolja fel.
Ebből az a következtetés vonható le, hogy kollektív szerződés az idézett törvényi rendelkezésektől eltérhet a munkavállaló javára és hátrányára is; a munkáltató a munkavállalóval történt megállapodás, vagy a munkarend és bérezés kialakítása tekintetében megillető jogosítványai alapján egyoldalúan rendelkezhet róla, feltéve, hogy az eltérés a munkavállalóra nézve kedvezőbb következménnyel jár [Mt. 43. § (1) bek.].
A munkaidőre és pihenőidőre vonatkozó szabályok közül kógens, azaz eltérést nem engedő rendelkezések az alábbiak:
– a szabadságot – a munkaviszony fennállása alatt – megváltani nem lehet,
– az anya egybefüggő 24 hét szülési szabadságra jogosult,
– szülési szabadság annak a nőnek is jár, aki a gyermeket örökbefogadási szándékkal nevelésbe vette,
– a munkaidő-nyilvántartás tartalma és vezetése kötelező.
A kollektív szerződés az alábbi esetekben általában a munkavállaló javára, kivételesen a hátrányára térhet el:
– munkaidő fogalmak munkavállaló javára történő eltérő megállapítása;
– a teljes napi munkaidő 8 óránál rövidebb időtartamban is megállapítható, a teljes napi munkaidő 12 órára való emelése kizárható készenléti jellegű munkakörben vagy a tulajdonos hozzátartozója, mint munkavállaló esetében is;
– akár 12 havi munkaidőkeret is előírható, ha azt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják;
– a munkavállalóra kedvezőbb szabályok határozhatók meg a munkaidőkeret lejárta előtti munkaviszony-megszűnés esetére (pl. a munkavállaló oldalán felmerült okok esetén is a munkáltató oldalán felmerült okok esetére előírt jogkövetkezmények írhatók elő);
– kötetlen munkarend esetén a felsoroltakhoz képest további szabályok betartásától is el lehet tekinteni;
– elszámolási időszak esetén annak időtartama a törvényesnél hosszabb időben is meghatározható;
– a beosztás szerinti napi, heti munkaidő mértéke csökkenthető;
– osztott napi munkaidő esetén napi kettőnél több részlet is előírható, illetve az egyes részletek közötti 2 óra pihenőidő csökkenthető;
– a vasárnapra rendes munkaidő elrendelését lehetővé tévő munkakörök köre csökkenthető;
– a munkaszüneti napon is rendeltetése folytán rendes munkaidőben ellátható munkakörök köre szűkíthető;
– a napi pihenőidő mértéke felemelhető;
– a heti pihenőnap és a heti pihenőidő szabályai a munkavállalók számára kedvezően módosíthatók (pl. havonta egy vasárnap kiadása helyett több is előírható);
– a rendkívüli munka szabályai a munkavállalók javára módosíthatók (pl. kötelező írásbeli elrendelés általánossá tétele, munkaszüneti rendkívüli munka eseteinek korlátozása). A rendkívüli munka éves mértéke megemelhető (legfeljebb 300 órára) vagy csökkenthető;
– ügyelet, készenlét esetén a munkavállalók hátrányára is el lehet térni (pl. 4 órát meghaladó tartamú ügyelet, készenlét a törvényben felsorolt eseteken kívül is előírható), készenlét esetén a havi 168 óránál több is előírható;
– védett munkavállalók (várandós, 3 éves gyermeket nevelő anya vagy egyedül nevelő más munkavállaló, egészségkárosító kockázatok között foglalkoztatott munkavállaló, fiatal munkavállaló) számára a törvényben foglaltakhoz képest további kedvezmények állapíthatók meg;
– az alapszabadság mértéke megemelhető, a szabadságra jogosító, munkában töltött idők köre bővíthető, az életkor után járó pótszabadság mértéke növelhető, illetve csökkenthető, az egyéb pótszabadságok mértéke és esetköre bővíthető;
– a szabadság kiadására vonatkozó igény bejelentésére, ill. munkáltató általi közlésére nyitva álló határidő meghosszabbítható, illetve lerövidíthető, az egybefüggően kiadandó 14 nap, a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kiadandó 7 munkanap meghosszabbítható vagy lerövidíthető, esetleg a rendelkezés eltörölhető, az esedékesség évét követő évben való kiadás szabályai a munkavállaló hátrányára megváltoztathatók;
– a szabadság megváltására akkor is sor kerülhet, ha ez a munkavállaló javát szolgálja (a törvény szabályai alapján nem egyértelmű azonban a felhatalmazás köre, esetleg olyan körülmények határozhatók meg a kollektív szerződésben, amelyek esetén vélelmezhető, hogy a munkavállaló érdekét szolgálja a szabadságmegváltás – pl. ha a munkavállaló kéri –, de a joggyakorlatnak kell kialakítania, hogy ezt elfogadja-e jogszerű megoldásként);
– a betegszabadság szabályaitól a munkavállalók javára lehet eltérni (pl. 15 nap felemelése);
– a szülési szabadság esetén a szülés elé eső 4 hetes időszak szabályától a munkavállaló javára és hátrányára is el lehet térni, a szülési szabadság megszűnésének esetkörét a munkavállaló javára meg lehet változtatni;
– a gyermek után járó fizetés nélküli szabadságot a gyermek 3. (gyes folyósítása esetén a 10.) életévét követően is biztosítani lehet, a fizetés nélküli szabadság megszűnésére vonatkozó szabályok a munkavállaló javára módosíthatók;
– hozzátartozó ápolása vagy tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés céljára adott fizetés nélküli szabadság feltételei a törvénynél kedvezőbben határozhatók meg;
– a fenti fizetés nélküli szabadságok igénybevételének szabályai a munkavállalók javára módosíthatók (pl. 15 napos bejelentési határidő lerövidítése, a fizetés nélküli szabadságról való visszatérésnek 30 napnál korábban való lehetővé tétele).
Munkajogi Klub Online Extra
|
+ GARANTÁLT MEGLEPETÉS – Egy könyv, amely választ ad számos munkajogi kérdésre
Megrendelés >>
|
Az Mt. a fentieken túl lehetőséget ad arra, hogy egyes ágazatokban (hajózás, repülés, közúti személyszállítás és árufuvarozás, egészségügy), meghatározott munkakörökre kollektív szerződés, vagy a felek írásbeli megállapodása a munkaidőre és a pihenőidőre vonatkozóan eltérő szabályokat állapítson meg [Mt. 135. § (4)–(5) bek.]:
– utazó munkavállalók esetén [Mt. 135. § (4)] el lehet térni a 99. § (2) bekezdésében (napi munkaidő 12, készenléti munkakörben 24, heti munkaidő 48, készenléti munkakörben 72 óránál több is lehet), 101–108. §-ban, a 109. §-ban foglaltaktól (vasárnapi, munkaszüneti napi munka, munkaközi szünet, napi pihenőidő, heti pihenőnap és pihenőidő, rendkívüli munka fogalma és éves maximuma);
Az Mt. fenti rendelkezéseitől másik törvény az ágazati, szakmai sajátosságokra tekintettel [Mt. 298. § (3) bek.] eltérhet. Ilyen speciális szabályokat tartalmaz például a vízi közlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény, a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint az egészségügyi tevékenységről szóló 2003. évi LXXXIV. törvény.
A fenti írás a részlet a Munka- és pihenőidő szabályai c. könyvből.