A külföldiek foglalkoztatása és az előzetes megállapodás kötőereje


A harmadik országbeli állampolgár és a reménybeli munkáltatója, mielőtt a munkavégzést lehetővé tévő engedély iránti kérelem beadásra kerülne, kötelesek egymással előzetes megállapodást kötni. A hatóság elsősorban az előzetes megállapodás tartalma alapján ítéli meg, engedélyezi-e a harmadik országbeli állampolgár magyarországi munkavállalását.

Releváns jogszabály:

1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról

Az előzetes megállapodásban a felek kifejezik szándékukat, mely szerint a munkavégzéshez szükséges engedélyt megkérik, az engedély kiadása esetén pedig egymással a már rögzített feltételek szerint munkaviszonyt létesítenek. Ezen túl azonban az előzetes megállapodás a munkáltató részéről kötelező érvényű állásajánlat is [a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 7. § (1) és (7) bekezdés], ami azt jelenti, a munkáltató, ha az engedélyt kiadják, már nem rendelkezik mérlegelési jogkörrel, köt-e munkaszerződést, erre az engedély kiadásával kötelessé válik.

Az előzetes megállapodás tehát a felek kölcsönös ígérete, mely szerint, ha a foglalkoztatást a hatóság döntésével lehetővé teszi, a munkaszerződést az előzetes megállapodásnak megfelelő tartalommal kötik meg. Olyan vállalás ez ugyanakkor, melynek elmulasztása egyben jogszabályszegést is megvalósít, hiszen a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt – szűk körű kivétellel – az előzetes megállapodásban foglalt feltételeknek megfelelően, az engedély érvényességi idejének megfelelő időtartamra kell létrehozniuk [Flt. 7. § (7) bekezdés].

Azoktól a feltételektől tehát, melyek az előzetes megállapodásban megállapításra kerültek utóbb nem lehet eltérni. Ez egyaránt vonatkozik a rendelkezések tartalmára, illetve a rendelkezések körére. Ennek megfelelően nem pusztán az tilos például, hogy a felek a takarítói munkakör ellátására szóló előzetes megállapodásra tekintettel kiadott engedély alapján egymással raktárosi munkakör ellátásra szóló munkaszerződést kössenek, de az is, hogy próbaidőt kössenek ki, ha erre a korábban aláírt előzetes megállapodásban nem utaltak. A feleknek tehát azokat a rendelkezéseket és olyan normatív tartalommal kell a munkaszerződésükbe foglalniuk, mint ahogy azt korábban előzetes megállapodásukban rögzítették.

Ez alól a törvény egyetlen kivételt enged: a felek a díjazás előzetes megállapodásban meghatározott mértékétől a harmadik országbeli állampolgár javára eltérhetnek [Flt. 7. § (9) bekezdés]. Mindez azt jelenti, hogy a munkavállaló díjazása emelhető az előzetes megállapodáshoz képest, csökkentésre azonban a kivételi szabály sem biztosít lehetőséget.

Ugyan az Mt. szerint a felek munkaszerződésének elég a munkavállaló munkakörét és alapbérét tartalmaznia, az Flt. az előzetes megállapodás kötelező tartalmi elemeinek meghatározásával ezt bővíti. Tekintettel arra, hogy az előzetes megállapodásnak a fent megjelölteken túl tartalmaznia kell a harmadik országbeli állampolgár által ellátandó tevékenységet, az ennek ellátásához szükséges szakmai képesítés megjelölését, a munkaviszony várható kezdő és befejező időpontját, a munkavégzési hely megjelölését, részmunkaidő esetén a munkaidő mértékét, illetve a részmunkaidőre utalást, valamint munkaviszony esetén az erre történő utalást is [Flt. 7. § (8) bekezdés], ezek a harmadik országbeli állampolgárok munkaszerződésének is kötelező tartalmi elemeivé válnak. Az előzetes megállapodásba ezek mellett ugyanakkor ajánlott belefoglalni a munkaszerződésben később a felek szándéka szerint rögzítésre kerülő valamennyi feltételt is (pl. próbaidő kikötése, munkaközi szünet mértéke, szabadság kiadására vonatkozó szabályok).

Ami a foglalkoztatás tervezett tartamának az előzetes megállapodásban történő meghatározását illeti, fontos szem előtt tartani, hogy ez később a munkaviszony határozott idejű tartama lesz. Az Flt. szabályozza azt is, hogy bizonyos engedélytípusok kérelmezése esetén legfeljebb milyen tartamú foglalkoztatásra szólhat az előzetes megállapodás. A legtöbb engedélytípus kapcsán kérelmezhető legalább két év tartamú foglalkoztatás, de egyes engedélytípusok esetében akár négy vagy öt évre is szólhat a felek előzetes megállapodása. Külön érdemes megemlíteni a szezonális célú munkavállalási engedélyt, mely kiadásának érdekében legfeljebb hat hónapos foglalkoztatásra szóló előzetes megállapodás köthető [Flt. 7. § (7a) bekezdés]. Bármely időtartamra is engedélyezi később a hatóság a foglalkoztatást, a felek ahhoz kötve vannak, azon nem terjeszkedhetnek túl sem a foglalkoztatás kezdete, sem annak vége vonatkozásában.

A munkáltatónak a fentiek alapján tehát javasolt körültekintően eljárnia és az előzetes megállapodás megkötésekor már gondolni a későbbi munkaszerződés általa kívánt, de a törvényben kötelezőként meg nem jelölt tartalmi elemeire is, és azokat célszerű az előzetes megállapodásba belefoglalnia. Ezzel elősegíthető az előzetes megállapodás és a munkaszerződés egyezősége, ezzel pedig a harmadik országbeli állampolgárok jogszerű foglalkoztatása.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.

2024. szeptember 27.

Előkerült egy OECD jelentés a tervezett nyugdíj-változtatásról

Meglepte a nyugdíjas szervezeteket az OECD számára szinte titokban, de mindenképpen társadalmi egyeztetés nélkül összeállított nyugdíjreform tervezet, amiből kiderül egyebek között, hogy a kormány jelentősen szigorítaná, sőt akár meg is szüntetné a „nők 40” rendszerét. A napokban napvilágot látott írásban a nyugdíjkorhatár megemelése is reális célként szerepel. A Nyugdíjas Szervezetek Egyeztető Tanácsa (NYUSZET) érdemi szakmai párbeszédet követel.

2024. szeptember 27.

KSH: egyszerre nőtt a foglalkoztatottak és munkanélküliek száma

2024 augusztusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 39 ezerrel, 4 millió 748 ezerre nőtt. A munkanélküliek száma 210 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,2 százalék volt – jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).