Amit a munkáltatói lakástámogatásról tudni kell


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nem célszerű összekeverni a munkáltatói kölcsönt a munkáltatói lakáscélú támogatással, mivel az előbbit vissza kell fizetnie a dolgozónak a munkáltató részére, a támogatás viszont vissza nem térítendő összeg, ha az előírt feltételeknek megfelel.


A személyi jövedelemadóról szóló törvény 1. számú mellékletének 2.7. pontja értelmében adómentes

  • a munkáltató által lakáscélú felhasználásra a munkavállalónak
  • hitelintézet vagy a kincstár útján, annak igazolása alapján,
  • a 9.3. pontban és az adópolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott feltételek és eljárás szerint nyújtott, vissza nem térítendő támogatás
  • ideértve a munkáltató által lakáscélú felhasználásra nyújtott kölcsön elengedett összegét, továbbá a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez, a hitelhez kapcsolódó más kötelezettségek megfizetéséhez nyújtott támogatást is,
  • a vételár, a teljes építési költség vagy a korszerűsítés, akadálymentesítés költségének 30 százalékáig,
  • de több munkáltató esetén is a folyósítás évét megelőző négy évben ilyenként folyósított összegekkel együtt legfeljebb 5 millió forintig terjedő összegben,
  • feltéve, hogy a lakás szobaszáma nem haladja meg a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendeletben meghatározott méltányolható lakásigényt (lakáscélú munkáltatói támogatás),
  • azzal, hogy a lakáscélú munkáltatói támogatásra vonatkozó rendelkezések alkalmazásában a pénzügyi vállalkozástól lakáscélú felhasználásra felvett hitel a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől felvett hitellel esik egy tekintet alá.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény 1. számú mellékletének 9.3 pontja értelmében lakáscélú felhasználásnak minősül:

  • a) a belföldön fekvő lakás tulajdonjogának és a lakáshoz kapcsolódó földhasználati jognak adásvétel vagy más visszterhes szerződés keretében történő megszerzése (ideértve a lakás zártvégű lízingbe vételét is),
  • b) a belföldön fekvő lakás építése, építtetése,
  • c) a belföldön fekvő lakás alapterületének legalább egy lakószobával történő bővítését eredményező növelése,
  • d) a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet szerint meghatározott korszerűsítés,
  • e) a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet szerint meghatározott akadálymentesítés.

2015. január 1-től tehát a támogatás az eddigi jogcímek mellett felhasználható a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I.31.) kormányrendelet szerint meghatározott akadálymentesítésre is.

Munkajog Navigátor

200 folyamatábra, jogszabályi háttér, bírói gyakorlat, kommentárok, iratminták.

A Munkajog Navigátor lépésről lépésre vezeti végig a folyamatokon, mintha egy munkajogi tanácsadó ülne Ön mellett.

Próbálja ki ingyenes demó verziónkat >>

A támogatás maximális mértékének meghatározásából, valamint a vállalkozások mai helyzetéből látható, hogy kevés cégnek van anyagi fedezete az ilyen végleges pénzjuttatások nyújtására. Márpedig ha csak egyetlen munkavállaló kap támogatást, – esetleg a munkaviszonyban lévő ügyvezető, ahogy az jellemző gyakorlat volt, – az inkább elégedetlenséget szül a dolgozók körében, mint megelégedettséget.

A lakáscélú munkáltatói támogatás akkor tekinthető adómentesnek, ha

  • a munkáltató a támogatás folyósításának évét követő év május 31-éig,
  • lakás építéséhez, építtetéséhez, alapterületének növeléséhez, korszerűsítéséhez és akadálymentesítéséhez adott támogatás esetén a folyósítás évét követő második év május 31-éig
  • rendelkezik az adópolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott igazolásokkal.

Amennyiben a lakáscélú hitel felhasználásával megszerzett (épített, építtetett) lakás a támogatás folyósításakor már nincs a munkavállaló tulajdonában (haszonélvezetében), akkor

  • a méltányolható lakásigénynek való megfelelés igazolására a hitel folyósítója által kiállított, a méltányolható lakásigény korábbi vizsgálatáról készült okirat másolata,
  • ennek hiányában a munkavállaló által a méltányolható lakásigénynek való megfelelésről tett nyilatkozata és
  • a megfelelést – a hitel folyósítását követő bármely, a tulajdonjog (haszonélvezeti jog) fennállásának időszakára eső időpontra vonatkozóan – igazoló okirat, bizonylat is elfogadható.

Ha a munkáltató nem rendelkezik a személyi jövedelemadóról szóló törvényben vagy az adómentes munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításának szabályait tartalmazó 15/2014. (IV. 3.) NGM rendeletben meghatározott igazolásokkal, a lakáscélú munkáltatói támogatás 20 százalékkal növelt összegben a támogatásban részesült magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmének minősül. E jövedelem megszerzésének időpontja a támogatás folyósításának évét követő év május hónapja, lakás építéséhez, építtetéséhez, alapterületének növeléséhez, korszerűsítéséhez és akadálymentesítéséhez adott támogatás esetén a folyósítás évét követő második év május hónapja.

Környező országok munkaidő szervezése

Egyedülálló és izgalmas sorozatunk a környező országok munkaidő szervezését elemzi összehasonlítva a magyar szabályozással. Vajon a hazai szabályok egyszerűbbek és rugalmasabbak, mint a környező országoké?

A munkaidő szabályozása a környező országokban >>

A részmunkaidős foglalkoztatás elterjedtsége hazánkban és a régióban >>

Maximális munkaidő, minimális pihenőidő? >>

Rugalmas munkaidő-szervezési módszerek >>

A vasárnapi foglalkoztatás szabályai >>

A szabályozás nagyon bonyolult és sok adminisztrációs tevékenységet igényel. Persze ez nem véletlen, hiszen nagyobb összeg adómentes kifizetéséről van szó. A kormány igyekszik bővíteni a juttatás lehetőségeit, ami nagyon kedvező. Ugyanakkor a cégeknél mégsem gyakori ez a végleges pénzjuttatás, mert

  • a kisvállalkozásoknak erre nincs forrása, és egyetlen külső könyvelővel nem tudják megoldani az adminisztrációs feladatokat,
  • a nagy cégek pedig a külföldre kiszervezett HR, könyvelési és pénzügyi tevékenységükkel szintén nem tudják megoldani az összes nyilatkozat, igazolás beszedését, nyilvántartását és vizsgálatát.

A kiszervezett cég számára ugyanis pontos folyamatleírás és bizonylatkezelési szabályzat szükséges, melyet nem lehet havonta változtatni a hazai jogszabályváltozásainkkal összhangban.

Amennyiben a dolgozó eredeti hitele (a kiváltott hitele) megfelelt a jogszabályokban előírt feltételeknek, akkor a kiváltó hitel törlesztéséhez is nyújtható adómentes munkáltatói támogatás. Nincs jelentősége annak, hogy a támogatást egy összegben vagy részletekben folyósítják.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A bruttó átlagkereset 605 100 forint volt januárban, 14,6 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt. A bruttó átlagkereset 14,6, a nettó átlagkereset 14,5, a reálkereset pedig 10,4 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest a fogyasztói árak  3,8 százalékos növekedése mellett – jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. március 26.

Búcsúpénzek a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésekor

A munkaviszony többféle módon megszüntethető. Ezek közül a közös megegyezés által nyílik leginkább lehetőség arra, hogy a felek figyelembe vegyék a másik érdekeit, és közben a saját igényeiket is érvényesíteni tudják. Ehhez persze szükség van arra, hogy a felek egymás között megállapodásra jussanak. Az alábbiakban az anyagi szempontokra fókuszálva ismertetjük a közös megegyezést érintő legfontosabb tudnivalókat.