Egyenlő bért követelnek a BKV-s buszsofőrök


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Már négyszáznál több járművezető, zömében buszsofőr követel írásban 400 ezer forintos fizetést a BKV-tól. A pár nappal ezelőtt kezdődött felháborodási hullám nem csitul: a cégvezetés ugyanis toborzó szórólapjain egyértelműen ekkora bért garantál az új jelentkezőknek, miközben a régiek közül is csak kevesen, sok túlórával,  a kiugró hónapokban keresnek ennyit. Az összegyűlt aláírásokat az Egységes Közlekedési Szakszervezet letétben őrzi.


Megállíthatatlanul gyűlnek az aláírások a BKV-nál, már négyszáz járművezető követeli írásban, biztosítsa nekik is a cégvezetés azt a keresetet, havonta 400 ezer forintot, amit az újaknak ígér toborzó kampányában, szórólapokon – közölte Nemes Gábor, az aláírásgyűjtési akciót összefogó Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. A cég jogi igazgatója szerint az EKSZ gerjeszti a hangulatot, miközben nem tagadhatják – hiszen újságokban is megjelent a hirdetés -, egyértelműen 400 ezer forintos fizetést ígérnek az újaknak. Ennyit a régiek közül csak azok kapnak, akik rengeteget túlóráznak, de ők is csak néhány kiugró hónapban. Nemes elismeri, lehet, hogy a toborzó szöveg a cég kommunikációs stábjának a dilettáns, a következményekkel nem számoló „mellényúlása”, ám ahelyett, hogy ezt beismernék, s elnézést kérnének az érintettektől – régi és új dolgozóktól –, inkább a szakszervezetre mutogatnak, amelyik szerintük a létszámbővítés ellen uszítja a BKV járművezetőit. Ez az állítás is annyira átgondolatlan, mint a szórólapszöveg – állítja az elnök. 

Az EKSZ ugyanis folyamatosan hangoztatja, veszélyes a létszámhiány, mert a sofőröknek, annyit kell túlórázniuk, hogy az már a törvényesség határát súrolja, s vannak, akik az alapóraszámnál már most két hónappal többet dolgoztak. A szakszervezet ezért azt is többször nyilvánosan is követelte, oldja meg a cégvezetés ezt a súlyos problémát. – Nyakunkon a metrópótlás, amit egyelőre csak túlóráztatással tud ellátni a BKV, a szakszervezet ezért most különösen elvárja és támogatja új sofőrök sürgős felvételét – érvel Nemes leszögezve, hogy a toborzásban használt valótlan, félrevezető állításhoz azonban az EKSZ nem adja a nevét, s nem fog hátat fordítani azoknak a dolgozóknak, akik elvárják, hogy a szakszervezet harcolja ki nekik is az újaknak ígért havi 400 ezer forintos keresetet.

 

Az EKSZ felkérte a vezérigazgatót, Bolla Tibort, nyilvánosan tisztázza a félresikerült kampányt, kommunikációs és jogi stábja nevében is kérjen elnézést a dolgozóktól azért, hogy a toborzást erős csúsztatásokra építették. Bolla azonban nem reagál, jogi igazgatója viszont megpróbálja a szakszervezetre hárítani a sikertelen kampány felelősségét. Új emberek ugyanis még a 400 ezres mézesmadzag ellenére sem tódulnak a céghez.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet mielőbbi tárgyalást – „konzultációt” – kezdeményezett a cégvezetésnél, hogy mielőbb tisztázzák a helyzetet, ha másként nem, akkor a régi dolgozók fizetésének a rendezésével. Már csak azért is, mert, ha a cégnek sikerülne a létszámot több száz új dolgozóval feltölteni, akkor már nem kell a régieknek „halálra” túlórázniuk magukat, s így csak elenyészően kevesen fogják az újaknak ígért havi 400 ezer forintot megkeresni. Igaz – érvel Nemes –, így viszont a kezdők sem fognak ennyit kapni. Utólag ugyanis kiderült, hogy a szórólapszöveg összeállítói már eleve bekalkulálták a túlórákat, csak ezt „elfelejtették” leírni. Ha nincs túlóra, nincs ekkora kereset sem. Sem újaknak, sem régieknek – szögezi le az elnök.

A szakszervezet azt is megírta a vezérigazgatónak, hogy a 400 aláírással teli íveket letétbe helyzete, ám az aláírásgyűjtési akció lavinaként gurul, ezt már csak a cégvezetés fogja tudni megállítani egy beismeréssel: átgondolatlan mézesmadzag a kampányígéret. Ha ezt nem teszi meg a vezérigazgató, akkor a következményeket, a régiek esetleges elvándorlásának a következményét neki kell vállalnia – véli az elnök. Nemes rámutat: Bolla és csapata elfelejti, hogy ebben az ágazatban is kritikus a munkaerőhiány, ezért tapasztalt sofőröket több társaságnál is örömmel, s netán a BKV-nál jobb körülményekkel is azonnal alkalmaznának.



Kapcsolódó cikkek

2022. július 4.

Munkavédelmi és munkaügyi kampányt indított a Technológiai és Ipari Minisztérium

Kommunikációs kampány indult a munkáltatók és munkavállalók munkavédelmi és munkaügyi tudatosságának növelése érdekében, a Technológiai és Ipari Minisztérium Iparért és Munkaerőpiacért Felelős Államtitkárságon megvalósuló GINOP-5.3.7–VEKOP-17-2017-00001 „Jogszerű foglalkoztatás fejlesztése” című kiemelt projekt keretében. A Random Trip, Wolfie és Miki357 közreműködésével zajló kampány ősz végéig fut.

2022. július 4.

A munkaviszony jogellenes megszüntetése és a munkavállaló kárenyhítési kötelezettsége

Egy friss bírósági ítéletben megállapításra került, hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetésének jogkövetkezményeként járó kártérítés összegének számításánál figyelembe kell venni, ha a munkáltató sikeresen bizonyítja azt, hogy a károsult munkavállaló a munkaviszonya jogellenes megszüntetését követően nem tett eleget az adott helyzetben elvárható kárenyhítési kötelezettségének. Az alábbi cikkben az ügy részleteit ismertetjük.

2022. július 1.

Kósa Lajos az atipikus foglalkoztatási formákat méltatta

Egy modern gazdaság nem nélkülözheti az olyan atipikus és rendkívül rugalmas foglalkoztatási formákat, amelyeket a szövetkezetek kínálnak – mondta az Országos Szövetkezeti Tanács újraválasztott elnökeként a fideszes politikus.