Fogyatékosoknak járó kedvezmények 3.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Cikksorozatunk újabb cikkében a tartós betegséggel, fogyatékossággal összefüggő emelt összegű családi pótlék szabályait tekintjük át.
A magasabb összegű családi pótlék igénylése
A magasabb összegű családi pótlék igényléséhez az alábbi dokumentumokat kell benyújtani:
1. „Kérelem családi pótlék megállapítására” elnevezésű nyomtatvány
A családi pótlék megállapítása iránti kérelmet a „Kérelem családi pótlék megállapítására” elnevezésű nyomtatványon kell benyújtani.
A formanyomtatvány letölthető a www.allamkincstar.gov.hu weblapról.
A nyomtatvány adattartalma a következő:
- I. Kérelmezőre vonatkozó adatok
- II. Kérelmező házastársára/élettársára vonatkozó adatok
- III. Gyermek(ek)re vonatkozó adatok
- IV. Jogosultság megállapításához és folyósításához szükséges adatok és nyilatkozatok
A nyomtatvány benyújtásához az alábbi iratokra van szükség:
- az igénylő személyazonosító igazolványa és lakcímkártyája
- a gyermek(ek) eredeti születési anyakönyvi kivonata
- a házassági anyakönyvi kivonat, ha a szülők együtt élnek
- az igénylő és a gyermek(ek) TAJ- kártyája
Az ellátást igénylő valamint a gyermek természetes személyazonosító adatait érvényes személyazonosító igazolvánnyal vagy a személyazonosság igazolására alkalmas más hatósági igazolvány (pl. útlevél, kártya típusú gépjárművezetői engedély) bemutatásával kell igazolni.
A családtámogatási ellátásra való jogosultságot az alábbi iratokkal lehet igazolni:
- a szülővel együtt élő házastárs a házassági anyakönyvi kivonat másolatának csatolásával
- a nevelőszülő, a hivatásos nevelőszülő a gyermek nála történő elhelyezéséről rendelkező határozat másolatának csatolásával
- a gyám a gyámrendelő határozat másolatának csatolásával
- az a személy, aki a saját háztartásában nevelt gyermeket örökbe kívánja fogadni, és az erre irányuló eljárás már folyamatban van, a gyámhivatal kötelező gondozásba történő kihelyezést elrendelő határozat másolatának csatolásával
- az a személy, akihez a gyermeket ideiglenes hatállyal elhelyezték, az ideiglenes hatályú elhelyezést elrendelő határozat másolatának csatolásával.
A kérelemhez mellékelendő iratok vonatkozásában fontos kiemelni, hogy azokat nem kell eredetben csatolni, elegendő azok egyszerű másolatban történő benyújtása, illetve a kérelem személyes benyújtása esetén, ahol az megengedett, azok bemutatása. Egyszerű másolatra a családi pótlékot igénylő aláírása szükséges annak igazolására, hogy a másolat megegyezik az eredetivel.
Az egyedülálló esetén, az egyedülállóság tényét az igénybejelentő lapon kell igazolni. Egyedülálló az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált, házastársától külön él és nincs élettársa. Egyedülálló igénylőnek a kérelem benyújtásához csatolnia kell a kérelemben felsorolt, rá vonatkozó dokumentumokat is.
2. „Igazolás tanulói jogviszony fennállásáról„ elnevezésű nyomtatvány
Ha a gyermek, aki után igénylik az ellátást már nem tanköteles korú, de közoktatási intézmény tanulója a tanulói jogviszony igazolást is csatolni kell az „Igazolás tanulói jogviszony fennállásáról” elnevezésű nyomtatványon. A nyomtatvány letölthető a www.allamkincstar.gov.hu honlapról.
Közoktatási intézményben tanulók jogviszony fennállását, minden év szeptember 30-ig – az igényelbíráló szerv felhívására – igazolni kell. A folyósító szerv az igénylő számára eljuttatja az „Igazolás a tanulói jogviszony fennállásáról” című formanyomtatványt, melyet a közoktatási intézmény vezetője tölt ki, majd a kitöltött dokumentumot, legkésőbb a kézhezvételtől számított 8 napon belül vissza kell juttatni a folyósító szervnek.
3. „Igazolás tartósan beteg, illetőleg súlyosan fogyatékos gyermekről” elnevezésű orvosi igazolás
Ha a gyermek tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos, a magasabb összegű családi pótlékra való jogosultság igazolásához csatolni kell az 5/2003. (II. 19.) ESZCSM rendelet alapján kiadott szakorvosi igazolást is az „Igazolás tartósan beteg, illetőleg súlyosan fogyatékos gyermekről” elnevezésű nyomtatványon. Az igazolást a gyermekklinika, gyermek szakkórház, kórházi gyermekosztály, szakambulancia, szakrendelő vagy szakgondozó intézmény szakorvosa állítja ki két példányban a 18. életév alatti gyermek betegségéről. Ez az igazolás is letölthető a www.allamkincstar.gov.hu honlapról. Az igényléshez az eredeti igazolást kell csatolni!
Az igazolás kiállítására jogosult szakorvosokat foglalkoztató szolgáltatók listáját az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Országos Tisztifőorvosi Hivatala (OTH) a honlapján (www.antsz.hu) tájékoztatás céljából közzéteszi.
Amennyiben a szakvélemény szerint a gyermek nem jogosult a magasabb összegű ellátásra, a szülő az igazolás kiállítását követő 15 napon belül kezdeményezheti a szakvélemény felülvizsgálatát az OTH-nál. Az OTH a kezdeményezéstől számított 8 napon belül felkéri a szakmailag illetékes szakfelügyelő főorvost a szakvélemény felülvizsgálatára. A feladat elvégzésével megbízott szakfelügyelő főorvos a felülvizsgálati eljárása során új igazolást állít ki.
A „Kérelem a családi pótlék megállapítására” elnevezésű nyomtatvány 19. pontjában jelölni kell, hogy a magasabb összegű családi pótlék megállapítását valamely gyermek(ek) tartós betegségére tekintettel kéri-e az igénylő.
Ha a gyermek a nem magasabb összegű családi pótlék folyósításának ideje alatt válik tartósan beteggé, illetve súlyosan fogyatékossá és ennek tényét a folyósító igazgatóság felé bejelentik, a családi pótlék magasabb összegben történő megállapítására új kérelmet nem kell benyújtani.
A nagykorú személynek orvosi igazolást nem kell benyújtani az igénybejelentéskor. Ebben az esetben hivatalból – illetőleg az igénylő kérelmére – történik a szakvélemény megkérése az Orvosszakértői Intézetétől, arra vonatkozóan, hogy az igénylő a munkaképességét legalább 67%-ban elvesztette-e, illetve legalább 50%-os mértékű egészségkárosodást szenvedett-e, illetőleg az egészségi állapota nem haladja-e meg az 50%-or mértéket. Az orvosi bizottság szakvéleménye alapján kerül az igény elbírálásra.
Hová kell benyújtani a családi pótlék iránti kérelmet
2015. április 1-jével a családtámogatásokkal összefüggő feladatok a Magyar Államkincstár megyei igazgatóságaitól a fővárosi és megyei kormányhivatalok hatáskörébe kerülnek. Az államigazgatás átalakításának elsődleges célja a hatékonyabb ügyintézés, és az ügyfélbarát közigazgatás megteremtése. A szervezeti átalakulás a családtámogatási ellátások szempontjából nem jelent változást.
A családtámogatási ellátásokkal összefüggő kérelmeket, így a családi pótlék igénybejelentését április 1-jétől a járási hivataloknál, a kormányhivataloknál, a kormányablakoknál és a települési ügysegédeknél is be lehet nyújtani. Így a családi pótlékot igénylők lakóhelyükhöz közel is elindíthatják az ügyintézést.