Kényszerűség a jelentős minimálbéremelés?
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az alacsony magyar bérszínvonal egyre inkább gátja a gazdasági növekedésnek – véli elemzésében a Policy Agenda.
A bérek kapcsán alapvető nézetkülönbség van a szakértők és a politikai pártok között is – írja elemzésében a Policy Agenda. Az egyik irányzat azt mondja, hogy a bérek emelkedése a cégek számára olyan költségnövekedést jelent, amely súlyos versenyhátránybahozza őket. A másik felfogás szerint a bérekre nem szabad egyszerű költségelemként tekinteni, mivel a dolgozóknem gépek, amelyek jobb és hatékonyabb technológiára cserélhetőek. Azaz, ha a dolgozó nem motivált, akkorelmegy, és korlátosan pótolható. Ezen kívül a keresetek növekedése akár fogyasztásnövekedést is eredményezhet,mivel nagyobb jövedelemből/fizetésből többet lehet vásárolni, ez pedig új munkahelyeket eredményezhet.
A Polica Agenda szerint bár érthető az a felfogás, ha drágulnak a bérek, akkor nő avállalkozások költsége, de egyre inkább olyan lesz a helyzet, hogy nincs elegendő munkaerő Magyarországon. Azpedig a legdrágább költség egy vállalkozás életében, ha nem tud teljesíteni, mert nincs elegendő személyi kapacitása.
A kormány közzétette a hiányszakmák számát, és már látszik ebből, hogy nem csak a képzettséget igénylő, hanem már a szakképzettséget nem igénylő szakmákban is munkaerőhiány van.
A kereskedelemben már nem csak a szakszervezet panaszkodnak arról, hogy nem elég a létszám, és emiatt túlterheltek a dolgozók. Az Auchan nemrég bejelentett 10%-os béremelése is azt mutatja, hogy a cégek elkezdtek egyre jobb bérajánlatokkal munkaerőt keresni. ma már nyilvánvaló, hogy van egy bérfeszültség az országban, amely már munkaerőhiánnyal is társult.
A cég megvizsgálta, hogy a gazdasági válság óta hogyan változtak a hazai bérviszonyok a versenytársainkhoz képest. Azt látjuk, hogy miközben az ország 2008 és 2014 között jelentős bruttó minimálbér emelést hajtott végre (47%), ugyanakkor az áltag alatti jövedelműek nettó bérében ez nem jelent meg. Az elmúlt hét évben összesen 10%-kal nőtt az átlagjövedelem felét keresők fizetése, miközben az infláció 29% volt. Az adatok azt mutatják, hogy Bulgária, Románia Lengyelország, Észtország az átlagjövedelem alatt kereső munkavállalóival jobban bánik, mint Magyarország. A kiskereset
A 2008-2014.1 közötti időszak változása (infláció, bruttó minimálbér és nettó jövedelemkategóriák alapján)
országok
|
Bulgária
|
Cseh-ország
|
Észt-ország
|
Lettország
|
Litvánia
|
Magyar-ország
|
Lengyel-ország
|
Románia
|
Szlovénia
|
Szlovákia
|
infláció
|
24%
|
16%
|
29%
|
26%
|
28%
|
29%
|
21%
|
38%
|
17%
|
16%
|
bruttó minimálbér
|
54%
|
6%
|
28%
|
41%
|
25%
|
47%
|
49%
|
80%
|
39%
|
31%
|
nettó2 átlag 50%
|
45%
|
14%
|
28%
|
7%
|
6%
|
10%
|
25%
|
25%
|
16%
|
17%
|
nettó átlag 67%
|
45%
|
15%
|
29%
|
9%
|
5%
|
18%
|
26%
|
25%
|
16%
|
18%
|
nettó átlag 80%
|
45%
|
15%
|
29%
|
9%
|
5%
|
25%
|
26%
|
25%
|
13%
|
17%
|
nettó átlag 100%
|
45%
|
15%
|
29%
|
10%
|
5%
|
37%
|
26%
|
26%
|
13%
|
17%
|
1/ Bulgária, Lettország, Litvánia, Románia 20008-2013. közötti
2/ nettó átlagnál a gyermekek után járó kedvezmények nélkül
forrás: KSH, Eurostat, és az egyes országok statisztikai hivatali alapján készítette a Policy Agenda
Nyilvánvalóan az egyes országoknak nem azonos a kiindulási helyzete, de politikai értelemben, vagy a társadalmi közérzetet tekintve sokkal jobban számít a fejlődés dinamikája, azaz a „mihez képest” kérdése. Ebben a tekintetben pedig Magyarországon a kiskeresetűek az elmúlt évek vesztesei, miközben látják, hogy a társadalom egy rétégének sokkal jobban javulnak a jövedelmi viszonyai az egykulcsos adórendszer miatt is.
Navigátor Adózás modul
|
Az Art. Navigátor és az Áfa Navigátor csomagban, 10% kedvezménnyel.
A navigátorok a jogi eljárásokat a kezdeményezéstől a lezárásig folyamatábrákkal követik végig, a kapcsolódó anyagok (jogszabályok, Nav-állásfoglalások, nyomtatványok) egy kattintással elérhetőek.
Megrendelés >>
|
És nincsenek kevesen a kiskeresetűek. Az állami szervezet által készített egyéni bér és kereset statisztika adatai alapján azt becsüljük, hogy a főállásban dolgozók mintegy 48%-a az átlagkereset 80%-ánál kevesebbet keres. Számukra a válság utáni időszak politikája azt eredményezte, hogy a kereset talán csak arra elég, hogy a mindennapi létszükségleteket fedezze. A foglalkoztatottak ezen körének nincs lehetősége a megtakarításra, ezért növekszik számukra a bizonytalanság.