Ki fizeti a munkavállaló utazási költségét?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ahhoz, hogy a munkavállaló munkavégzési kötelezettségének eleget tudjon tenni, rendszeresen utaznia kell munkahelye és lakóhelye között, ezzel kapcsolatban több-kevesebb utazási költség merül fel. Mikor, kit terhel a munkába járás költsége? Köteles-e és milyen mértékben a munkáltató átvállalni a munkavállaló utazási költségé? Milyen szabályok vonatkoznak a munkába járás költségeinek megtérítésére?


Utazási költség megtérítéséhez kapcsolódó jogszabályok

A 2012. évi I. törvény, a Munka Törvénykönyve előírja, hogy a munkáltató köteles a munkavállaló részére a munkavégzéshez szükséges feltételeket biztosítani, többek közt köteles a munkavállalónak megtéríteni a munkaviszony teljesítésével kapcsolatban indokoltan felmerült költségeit. Ilyen indokolt költségek tipikusan a napi munkába járás és a hazautazás költségei.

A költségtérítés konkrét szabályait, gyakorlati alkalmazását viszont nem a Munka Törvénykönyve tartalmazza, hanem a 39/2010 (III.26.) Korm. rendelet írja elő. Az utazási költségtérítéssel összefüggő fogalmakat is a kormányrendelet határozza meg. A kormányrendelet hatálya kiterjed a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény hatálya alá tartozó munkáltatóra és munkavállalóra. Jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában a rendeletet megfelelően alkalmazni kell a közszolgálati tisztviselőkre, a bírákra, az ügyészekre, ügyészségi alkalmazottakra, az igazságügyi alkalmazottakra, és a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjaira is.

Az utazási költség felmerülésének formái

1. Munkába járás fogalmának megfelelő utazás

Az utazási költségtérítés szempontjából a munkába járás fogalmába beletartozik

  • egyrészt a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő helyközi (távolsági) utazással, illetve átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás,
  • másrészt a közigazgatási határon belül, a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő napi munkába járás és hazautazás is, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét – annak földrajzi elhelyezkedése miatt – sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni.

A munkába járás fogalmába beletartozik tehát a napi munkába járás és a hétvégi hazautazás.

a) Napi munkába járás közigazgatási határon kívülről

Napi munkába járás a munkavállaló a lakóhelye vagy a tartózkodási helye és a munkavégzés helye közötti napi, valamint a munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres vagy esetenkénti oda- és visszautazás, általában helyközi (távolsági) utazással. A közlekedés történhet utazási bérlettel, vagy közlekedési jeggyel, és általában a MÁV vagy VOLÁN járatok igénybe vételével.

Ha a munkavállaló lakóhelye és a munkavégzésének a helye ugyanazon közigazgatási területen belül van, de a munkavállaló a munkavégzés helyét – annak földrajzi elhelyezkedése miatt – sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni, saját gépjármű igénybevétele is lehetséges.

b) Hazautazás

Hazautazás a tartózkodási helyről – a munkavégzés rendjétől függően – legfeljebb hetente egyszer a lakóhelyre történő oda- és visszautazás. Tartózkodási hely annak a Magyar Köztársaság vagy az Európai Gazdasági Térség állama területén lévő lakásnak a címe, amelyben a munkavállaló – lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül – munkavégzési célból ideiglenesen tartózkodik.

Hazautazásnak minősül, ha munkavállaló lakóhelye és a munkavégzés helye eltérő közigazgatási területen van, és a munkavállaló munkahelyéről legfeljebb hetente egy alkalommal – tipikusan hétvégén, ünnepek alkalmával -, vagy amennyiben a beosztása az általános munkarendtől eltér, akkor legfeljebb havonta négy alkalommal, a lakóhelyére, majd onnét a munkavégzés helyére visszautazik. Ilyen eset pl. ha a munkavállaló munkahelye, és tartózkodási helye Budapesten, lakóhelye pedig olyan vidéki településen van, ahonnan a távolság miatt nem tud minden nap munkahelyére bejárni.

Tipikusan, ha a munkavállalónak van ideiglenes lakcíme a munkáltató székhelye szerinti településen, de állandó lakcíme máshol van, akkor a munkavállaló ideiglenes lakcíméről állandó lakcímére való utazása hazautazásnak minősül, így a munkáltató köteles megtéríteni a hazautazás költségét.

2. A munkába járás fogalmába nem tartozó utazás (Helyi utazás)

Amennyiben a munkavállaló lakóhelye és a munkavégzési helye ugyanazon a közigazgatási területen van, a munkahelyre való eljutás – bizonyos eseteket kivéve – nem meríti ki munkába járás fogalmát. Ekkor is dönthet a munkáltató úgy, hogy támogatja a munkavállalók utazását, saját elhatározása alapján, nem kötelező jelleggel megtérítheti a munkavállaló helyi bérletének költségét. A helyi bérlet megtérítése béren kívüli juttatásnak minősül, ami történhet választható módon a cafetéria rendszeren keresztül, vagy hagyományosan, valamilyen belső szabályzat alapján. A helyi bérlet juttatás esetén a munkáltató a juttatás értékének 1,19-szerese után 16 százalék személyi jövedelemadót és 14 százalék egészségügyi hozzájárulást fizet.

Mikor és milyen költségeket köteles a munkáltató megfizetni?

A munkáltató által kötelezően megtérítendő utazási költségek körét a 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet szabályozza. Az itt szabályozott költségeket minden külön megállapodás nélkül is meg kell fizetni a munkáltatónak, a munkavállaló akár a munkaügyi bíróságnál is felléphet igényének érvényesítése érdekében. A jogalkotó így kívánja elősegíteni az ún. bejáró munkavállalók foglalkoztatásának esélyeit.

A munkáltatónak akkor kell megtéríteni a munkavállaló részére munkába járását szolgáló teljes árú, valamint a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló kormányrendelet szerinti utazási kedvezménnyel megváltott, illetve az üzletpolitikai kedvezménnyel csökkentett árú bérlet vagy menetjegy árának munkáltatót terhelő részét, ha a munkavállaló

  • a) belföldi vagy határon átmenő országos közforgalmú vasút 2. kocsiosztályán,
  • b) helyközi (távolsági) autóbuszjáraton,
  • c) elővárosi buszon, HÉV-en,
  • d) menetrend szerint közlekedő hajón, kompon, vagy réven utazik a munkavégzés helyére, továbbá, ha hazautazás céljából légi közlekedési járművet vesz igénybe.

A munkáltató által megtérítendő munkába járással kapcsolatos költségtérítés mértéke eltérő napi munkába járás illetve hazautazás esetén. Eszerint

  • a napi munkába járással kapcsolatos költségtérítés a bérlettel vagy menetjeggyel való elszámolás ellenében azok árának legalább 86 szézaléka.
  • a hazautazással kapcsolatos költségtérítés a bérlettel vagy menetjeggyel való elszámolás ellenében azok árának ugyancsak legalább 86 százaléka, de erre vonatkozóan felső korlátot is megállapít a kormányrendelet, ami évente kerül meghatározásra az előző évben irányadó összegnek a Központi Statisztikai Hivatal által a megelőző évre megállapított és közzétett éves átlagos fogyasztói árnövekedés mértékével növelt összegében.

A hazautazással kapcsolatos költségtérítés felső korlátjának a tárgyévre vonatkozó mértékét a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter minden év január 25-ig hivatalos lapjában közzéteszi. A nemzetgazdasági miniszter közleménye alapján a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján a munkáltató által fizetett hazautazással kapcsolatos költségtérítés havi felső korlátja 2014-ben 35 200 forint.

Az utazási költségtérítés adó és járulékvonzata

Adózás szempontjából a jövedelem kiszámításakor nem kell figyelembe venni ezért nem terheli a magánszemélyt adófizetési kötelezettség a munkáltatótól a munkába járásról szóló kormányrendelet szerinti munkába járás esetén legfeljebb a bérlet, a jegy árát meg nem haladó értékét. Ennek feltétele a kormányrendeletben előírt utazási bérlettel, utazási jeggyel történő elszámolás. Ez azt jelenti, hogy bár a kormányrendelet meghatározza az utazási költségtérítés kötelezően megtérítendő mértékét, ami a bérlet, jegy áránál kevesebb (86 százalék), a személyi jövedelemadó törvény szerint akár a bérlet, jegy árának 100 százalékos mértékének munkáltató általi megtérítése is lehetséges személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség nélkül. 

Munkajogi kiskönyvtár 5.: A munkaviszony megszűnése és megszüntetése

A szerző a bírósági esetjog során tipikusan felmerülő jogalkalmazási kérdésekkel foglalkozik közérthetően.

A kiadvány az új Ptk. hatálybalépésével módosult jogszabályi rendelkezésekre is felhívja a figyelmet, mellékleteként iratminták is segítik a jogalkalmazást.

Bővebb információk és megrendelés

Ugyancsak nem kell figyelembe venni a jövedelem kiszámításánál azt a bevételt sem, amit a munkáltatótól a munkába járásról szóló kormányrendelet szerinti munkába járás esetén költségtérítést címen kap a magánszemély a munkában töltött napokra a munkahely és a lakóhely vagy tartózkodási hely között és/vagy a hazautazásra a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével kilométerenként 9 Ft értékben. Különösen ide tartozik a saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítése.

Azonban saját gépjárművel történő munkába járással kapcsolatos költségtérítés adófizetési kötelezettség nélkül csak a munkába járásról szóló kormányrendelet szerinti munkába járás esetén adható. A kormányrendelet szerint gépkocsival történő munkába járás miatti költségtérítés akkor jár, ha 

  • a) a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés;
  • b) a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést; Hosszú várakozás az az időtartam, amely a munkavállaló személyi, családi vagy egyéb körülményeire tekintettel aránytalanul hosszú, és amely az út megtételéhez szükséges időt meghaladja.
  • c) ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerinti súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni. Ide kell érteni azt az esetet is, ha a munkavállaló munkába járását a Munka Törvénykönyve által meghatározott közeli hozzátartozója biztosítja. Közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyenes ágbeli rokon, a házastárs egyenes ágbeli rokona, az örökbe fogadott, mostoha és nevelt gyermek, az örökbefogadó, a mostoha és a nevelőszülő, a testvér valamint az élettárs.

Ezekben az esetekben a munkáltató köteles a munkavállaló részére a munkába járáshoz a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényben foglalt, a saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítése címén elszámolható összeggel azonos költségtérítés adni.

Ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, vagy súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, akkor nemcsak a közigazgatási határon kívülről történő munkába járás minősül munkába járásnak, hanem a munkáltató a közigazgatási határon belül történő munkába járást is annak minősítheti és az így adott költségtérítés nem számít jövedelemnek.   Tehát a mozgáskorlátozott, vagy súlyos fogyatékos személy akkor is kaphat autóra költségtérítést, ha van tömegközlekedés a munkahelye és a lakóhelye között. Sőt, neki akkor is jár a kilométerenkénti 9 Ft, ha a munkahelyi településen belül lakik.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény előírásai szerint, abban az esetben, ha a munkavállaló nem minősül mozgáskorlátozottnak, súlyosan fogyatékosnak, és lakóhelye, illetve tartózkodási helye és munkahelye között közösségi közlekedés igénybevételével munkába tud járni, illetve haza tud utazni, akkor a kilométerenként 9 Ft összegű költségtérítés csak akkor kell adni, illetve csak akkor adható adómentesen, ha a munkavállaló munkarendje miatt nem, illetve csak hosszú várakozással tudna közösségi közlekedést igénybe venni. Az adómentesség érvényesítéséhez a munkáltatóknak kell igazolniuk, hogy a munkavállaló a közösségi közlekedést valóban csak a menetidőt meghaladó várakozási idővel tudná igénybe venni. 

Az így meghatározott jövedelemnek nem számító összegeket meghaladó költségtérítés, illetve azok az összegek, amelyeket saját gépkocsival történő munkába járás címén, de nem a munkába járás költségtérítéséről szóló kormányrendeletben meghatározott esetekben kap a munkavállaló, a magánszemély nem önálló tevékenységéből származó bevételének minősülnek, és az összevont adóalap részeként kell a személyi jövedelemadót fizetni. Emellett az ilyen költségtérítést járulékfizetési kötelezettségek is terhelik a magányszemélynél, a munkáltató pedig szociális hozzájárulási adót és szakképzési hozzájárulást fizet az általános szabályok szerint.

Milyen adminisztrációs kötelezettségnek kell eleget tenni a munkába járás költségeinek megtérítésénél?

A munkavállalóknak a költségtérítés igénybevételével egy időben nyilatkozatot kell tenniük a lakóhelyükről és tartózkodási helyükről, valamint arról, hogy ezek közül melyik címről járnak be a munkahelyükre.

A költségtérítés elszámolása a bérlettel, jeggyel történik. Az utazási bérlet illetve jegy leadása kötelező, emellett nincs szükség sem a munkavállaló, sem pedig a munkáltató nevére szóló számla beszerzésére.  Abban az esetben, ha a munkavállaló leadja a munkáltatónak az utazási bérletet, menetjegyet, a munkáltató nem vonhatja le a térítésből a szabadság és/vagy keresőképtelenség miatt munkából kieső napokra jutó arányos összeget sem. A gépkocsival történő munkába járás esetén üzemanyag elszámolást kell készíteni.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 17.

Április 18-án rendezik meg a Logisztika Napját

A hazai ellátási lánc szakma egyik legnagyobb, országos eseménysorozata a Logisztika Napja, mely idén 2024. április 18-án rendezik meg. Az ingyenesen látogatható programok célja a logisztikai terület népszerűsítésén túl, a szektor aktuális trendjeinek, kihívásainak és lehetőségeinek bemutatása az érdeklődők számára – olvasható az Adó Online-nak eljuttatott közleményben.

2024. április 17.

Czomba Sándor: a vendégmunkások aránya alacsony

Magyarország a magyaroké, hazánkban csak a magyar állam által meghatározott célból, jogcímen, és feltételek teljesülése, valamint az állam ilyen döntése esetén lehet átmenetileg tartózkodni és munkát vállalni. Az új idegenrendészeti törvény és rendeletei is a lehető legszigorúbban szabályozzák a Magyarországon történő tartózkodást a külföldiek számára – emelte ki szerdai közleményében Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.