Kisgyerekes dolgozó utáni adókedvezmény a munkáltatónak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény IX. fejezete tartalmazza a szociális hozzájárulási adóra vonatkozó előírásokat. A szociális hozzájárulási adót a munkaadónak kell befizetnie a foglalkoztatott dolgozói után. Mértéke a bér 27%-a. A befizetendő adóból különböző jogcímeken kedvezmények vonhatók le. Ezek között szerepel a gyermekgondozási díjban, gyermekgondozást segítő ellátásban vagy gyermeknevelési támogatásban részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény is.


Gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben vagy gyermeknevelési támogatásban (együtt: anyasági ellátás) részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény a következő:

  • a gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély folyósítása alatt vagy a folyósításának megszűnését követően, a részkedvezmény egyenlő a foglalkoztatás első két évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás harmadik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 14,5%-val. A részkedvezmény érvényesítésének időtartama: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 45. hónap végéig, de legfeljebb 3 évig.
  • a legalább három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozási segélyben részesült vagy részesülő, aki gyermeknevelési támogatásban részesül vagy részesült, a részkedvezmény egyenlő foglalkoztatás első három évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás negyedik és ötödik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 14,5%-val.

A részkedvezmény érvényesíthető: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 69. hónap végéig, de legfeljebb 5 évig.

Az adókedvezményt a munkáltató a feltételek fennállását igazoló, az anyasági ellátást folyósító egészségbiztosítási szerv, társadalombiztosítási kifizetőhely, családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal, családtámogatási kifizetőhely, a társadalombiztosítási vagy családtámogatási kifizetőhely megszűnése esetén az egészségbiztosítási szerv, illetve a családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal által az ellátásban részesülő dolgozó kérelmére kiállított igazolás birtokában veheti igénybe.

Tehát a dolgozónak kell kérelmeznie az igazolást, majd ha megkapta, azt átadni a munkáltatójának. Ezután kerülhet az igazolás a bérelszámolóhoz vagy könyvelőhöz és máris elszámolható az adókedvezmény. Ezzel a cégnek kevesebb szociális hozzájárulási adót kell befizetnie.

Próbálja ki a HR Jogtárat!

Két hétig ingyenesen kipróbálhatja az új HR Jogtár Plusz adatbázist

A regisztrált ügyfelek az adatbázis teljes tartalmához hozzáférést kapnak az exportálás és nyomtatás lehetőségének igénybevétele nélkül.

Regisztráció, részletek >>

A szociális hozzájárulási adó kedvezménye összefügg a szakképzési hozzájárulással is, mert ez utóbbinak az alapja megegyezik a szociális hozzájárulási adó alapjával. Mivel ez utóbbit csökkentettük maximum 100.000 forinttal, a szakképzési hozzájárulás is csökkenni fog.

Néhány napja nyilatkozott egy országos szervezet vezetője, – tolmácsolva az NGM véleményét is, – hogy mintegy 60.000 kisgyerekes szülő után nem veszik igénybe a kedvezményt a vállalkozások. Biztos nem ismerik a szabályt a vállalkozók – mondta az interjúalany.

Ezzel szemben nem az ismerethiány az oka az adókedvezmény igénybevételének elmaradásában, hanem az igazolás megszerzésének nehézsége.

A nagyvállalatok az igazolás iránti kérelmet kitöltik a dolgozók helyett. Aláíratják velük és postázzák. Ezek miatt az ügyek miatt süllyedt el az igazi HR-munka.

A mikro-vállalkozások és az egyéni vállalkozók azonban ugyanezt nem tudják megtenni, és külön fizetni sem tudnak ezért a pluszfeladatért a könyvelőnek. Ezért inkább nem veszik igénybe a kisgyerekes dolgozó foglalkoztatása után járó adókedvezményt.

Az oep.hu kezdőoldala egy magánszemély (dolgozó) számára érthetetlen és használhatatlan. Ehelyett be kell írni a keresőbe például, hogy „igazolás a gyed-ről 2016”. Többek között ezen a linken találjuk a gyed szabályait.

A nagyon hosszú szövegrész után öt darab nyomtatványt találunk, – igazolás adókedvezményhez (EAT.1, EAT.2, EAT.3, EAT.4, EAT.5 ) címen, melyek közül általában az elsőn kell az igazolási kérelmet kitölteni és beadni a kormányhivatalhoz.

Munkajogi kérdés-válasz szolgáltatás

Használja kérdés-válasz szolgáltatásunkat és kérdezzen szakértőinktől, akik egyénre szabott segítséget nyújtanak az Ön számára 5 munkanapon belül. A kérdezési lehetőség mellett hozzáférést biztosítunk adatbázisunkhoz is, ahol több száz munkajogi kérdés-válasz közül böngészhet.

Részletes információ >>

Természetesen egy társadalombiztosítási szakembernek a nyomtatványok megtalálása, kitöltése és a közülük való választás egyszerűbben és gyorsabban megy. De a dolgozóknak vagy helyette esetleg a vállalkozónak nem. Ezért inkább nem kell a kedvezmény.

Általában is igaz, hogy minél több nyilvántartást, igazolást, nyilatkozatot rendelnek egy adókedvezményhez, annál biztosabb, hogy azt az adózók egy része nem használja, mert minél több a papír, annál könnyebb azokban utólag hibát találni és az előállításuk sok időt elvesz a tényleges munkától.

Gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben vagy gyermeknevelési támogatásban (együtt: anyasági ellátás) részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény a következő:

  • a gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély folyósítása alatt vagy a folyósításának megszűnését követően, a részkedvezmény egyenlő a foglalkoztatás első két évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás harmadik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 14,5%-val. A részkedvezmény érvényesítésének időtartama: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 45. hónap végéig, de legfeljebb 3 évig.
  • a legalább három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozási segélyben részesült vagy részesülő, aki gyermeknevelési támogatásban részesül vagy részesült, a részkedvezmény egyenlő foglalkoztatás első három évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás negyedik és ötödik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 14,5%-val.

A részkedvezmény érvényesíthető: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 69. hónap végéig, de legfeljebb 5 évig.

Az adókedvezményt a munkáltató a feltételek fennállását igazoló, az anyasági ellátást folyósító egészségbiztosítási szerv, társadalombiztosítási kifizetőhely, családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal, családtámogatási kifizetőhely, a társadalombiztosítási vagy családtámogatási kifizetőhely megszűnése esetén az egészségbiztosítási szerv, illetve a családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal által az ellátásban részesülő dolgozó kérelmére kiállított igazolás birtokában veheti igénybe.

Tehát a dolgozónak kell kérelmeznie az igazolást, majd ha megkapta, azt átadni a munkáltatójának. Ezután kerülhet az igazolás a bérelszámolóhoz vagy könyvelőhöz és máris elszámolható az adókedvezmény. Ezzel a cégnek kevesebb szociális hozzájárulási adót kell befizetnie.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

A szociális hozzájárulási adó kedvezménye összefügg a szakképzési hozzájárulással is, mert ez utóbbinak az alapja megegyezik a szociális hozzájárulási adó alapjával. Mivel ez utóbbit csökkentettük maximum 100.000 forinttal, a szakképzési hozzájárulás is csökkenni fog.

Néhány napja nyilatkozott egy országos szervezet vezetője, – tolmácsolva az NGM véleményét is, – hogy mintegy 60.000 kisgyerekes szülő után nem veszik igénybe a kedvezményt a vállalkozások. Biztos nem ismerik a szabályt a vállalkozók – mondta az interjúalany.

Ezzel szemben nem az ismerethiány az oka az adókedvezmény igénybevételének elmaradásában, hanem az igazolás megszerzésének nehézsége.

A nagyvállalatok az igazolás iránti kérelmet kitöltik a dolgozók helyett. Aláíratják velük és postázzák. Ezek miatt az ügyek miatt süllyedt el az igazi HR-munka.

A mikro-vállalkozások és az egyéni vállalkozók azonban ugyanezt nem tudják megtenni, és külön fizetni sem tudnak ezért a pluszfeladatért a könyvelőnek. Ezért inkább nem veszik igénybe a kisgyerekes dolgozó foglalkoztatása után járó adókedvezményt.

Az oep.hu kezdőoldala egy magánszemély (dolgozó) számára érthetetlen és használhatatlan. Ehelyett be kell írni a keresőbe például, hogy „igazolás a gyed-ről 2016”. Többek között ezen a linken találjuk a gyed szabályait.

A nagyon hosszú szövegrész után öt darab nyomtatványt találunk, – igazolás adókedvezményhez (EAT.1, EAT.2, EAT.3, EAT.4, EAT.5 ) címen, melyek közül általában az elsőn kell az igazolási kérelmet kitölteni és beadni a kormányhivatalhoz.

Kommentár az egészségügyi törvényhez

A Jogtár-kiegészítés 25% kedvezménnyel, 8 970 Ft + 27% áfa helyett 6 728 Ft + 27% áfa áron vásárolható meg.

A kommentár segít áttekinteni a betegjogoktól a népegészségügyi tevékenységeken és az egészségügyi szolgáltatók rendszerén keresztül az orvostudományi kutatásokig az egészségügyhöz köthető legfontosabb tárgykörök elveit, összefüggéseit és jogalkalmazási gyakorlatát.

Szerzők: dr. Dósa Ágnes, dr. Hanti Péter, dr. Kovácsy Zsombor

Megrendelés >>

Természetesen egy társadalombiztosítási szakembernek a nyomtatványok megtalálása, kitöltése és a közülük való választás egyszerűbben és gyorsabban megy. De a dolgozóknak vagy helyette esetleg a vállalkozónak nem. Ezért inkább nem kell a kedvezmény.

Általában is igaz, hogy minél több nyilvántartást, igazolást, nyilatkozatot rendelnek egy adókedvezményhez, annál biztosabb, hogy azt az adózók egy része nem használja, mert minél több a papír, annál könnyebb azokban utólag hibát találni és az előállításuk sok időt elvesz a tényleges munkától.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.