Kisgyerekes dolgozó utáni adókedvezmény a munkáltatónak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény IX. fejezete tartalmazza a szociális hozzájárulási adóra vonatkozó előírásokat. A szociális hozzájárulási adót a munkaadónak kell befizetnie a foglalkoztatott dolgozói után. Mértéke a bér 27%-a. A befizetendő adóból különböző jogcímeken kedvezmények vonhatók le. Ezek között szerepel a gyermekgondozási díjban, gyermekgondozást segítő ellátásban vagy gyermeknevelési támogatásban részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény is.


Gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben vagy gyermeknevelési támogatásban (együtt: anyasági ellátás) részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény a következő:

  • a gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély folyósítása alatt vagy a folyósításának megszűnését követően, a részkedvezmény egyenlő a foglalkoztatás első két évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás harmadik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 14,5%-val. A részkedvezmény érvényesítésének időtartama: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 45. hónap végéig, de legfeljebb 3 évig.
  • a legalább három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozási segélyben részesült vagy részesülő, aki gyermeknevelési támogatásban részesül vagy részesült, a részkedvezmény egyenlő foglalkoztatás első három évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás negyedik és ötödik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 14,5%-val.

A részkedvezmény érvényesíthető: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 69. hónap végéig, de legfeljebb 5 évig.

Az adókedvezményt a munkáltató a feltételek fennállását igazoló, az anyasági ellátást folyósító egészségbiztosítási szerv, társadalombiztosítási kifizetőhely, családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal, családtámogatási kifizetőhely, a társadalombiztosítási vagy családtámogatási kifizetőhely megszűnése esetén az egészségbiztosítási szerv, illetve a családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal által az ellátásban részesülő dolgozó kérelmére kiállított igazolás birtokában veheti igénybe.

Tehát a dolgozónak kell kérelmeznie az igazolást, majd ha megkapta, azt átadni a munkáltatójának. Ezután kerülhet az igazolás a bérelszámolóhoz vagy könyvelőhöz és máris elszámolható az adókedvezmény. Ezzel a cégnek kevesebb szociális hozzájárulási adót kell befizetnie.

Próbálja ki a HR Jogtárat!

Két hétig ingyenesen kipróbálhatja az új HR Jogtár Plusz adatbázist

A regisztrált ügyfelek az adatbázis teljes tartalmához hozzáférést kapnak az exportálás és nyomtatás lehetőségének igénybevétele nélkül.

Regisztráció, részletek >>

A szociális hozzájárulási adó kedvezménye összefügg a szakképzési hozzájárulással is, mert ez utóbbinak az alapja megegyezik a szociális hozzájárulási adó alapjával. Mivel ez utóbbit csökkentettük maximum 100.000 forinttal, a szakképzési hozzájárulás is csökkenni fog.

Néhány napja nyilatkozott egy országos szervezet vezetője, – tolmácsolva az NGM véleményét is, – hogy mintegy 60.000 kisgyerekes szülő után nem veszik igénybe a kedvezményt a vállalkozások. Biztos nem ismerik a szabályt a vállalkozók – mondta az interjúalany.

Ezzel szemben nem az ismerethiány az oka az adókedvezmény igénybevételének elmaradásában, hanem az igazolás megszerzésének nehézsége.

A nagyvállalatok az igazolás iránti kérelmet kitöltik a dolgozók helyett. Aláíratják velük és postázzák. Ezek miatt az ügyek miatt süllyedt el az igazi HR-munka.

A mikro-vállalkozások és az egyéni vállalkozók azonban ugyanezt nem tudják megtenni, és külön fizetni sem tudnak ezért a pluszfeladatért a könyvelőnek. Ezért inkább nem veszik igénybe a kisgyerekes dolgozó foglalkoztatása után járó adókedvezményt.

Az oep.hu kezdőoldala egy magánszemély (dolgozó) számára érthetetlen és használhatatlan. Ehelyett be kell írni a keresőbe például, hogy „igazolás a gyed-ről 2016”. Többek között ezen a linken találjuk a gyed szabályait.

A nagyon hosszú szövegrész után öt darab nyomtatványt találunk, – igazolás adókedvezményhez (EAT.1, EAT.2, EAT.3, EAT.4, EAT.5 ) címen, melyek közül általában az elsőn kell az igazolási kérelmet kitölteni és beadni a kormányhivatalhoz.

Munkajogi kérdés-válasz szolgáltatás

Használja kérdés-válasz szolgáltatásunkat és kérdezzen szakértőinktől, akik egyénre szabott segítséget nyújtanak az Ön számára 5 munkanapon belül. A kérdezési lehetőség mellett hozzáférést biztosítunk adatbázisunkhoz is, ahol több száz munkajogi kérdés-válasz közül böngészhet.

Részletes információ >>

Természetesen egy társadalombiztosítási szakembernek a nyomtatványok megtalálása, kitöltése és a közülük való választás egyszerűbben és gyorsabban megy. De a dolgozóknak vagy helyette esetleg a vállalkozónak nem. Ezért inkább nem kell a kedvezmény.

Általában is igaz, hogy minél több nyilvántartást, igazolást, nyilatkozatot rendelnek egy adókedvezményhez, annál biztosabb, hogy azt az adózók egy része nem használja, mert minél több a papír, annál könnyebb azokban utólag hibát találni és az előállításuk sok időt elvesz a tényleges munkától.

Gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben vagy gyermeknevelési támogatásban (együtt: anyasági ellátás) részesülő munkavállaló után érvényesíthető adókedvezmény a következő:

  • a gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély folyósítása alatt vagy a folyósításának megszűnését követően, a részkedvezmény egyenlő a foglalkoztatás első két évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás harmadik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 14,5%-val. A részkedvezmény érvényesítésének időtartama: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 45. hónap végéig, de legfeljebb 3 évig.
  • a legalább három gyermekre tekintettel családi pótlékra szülőként jogosult és gyermekgondozási díjban vagy gyermekgondozási segélyben részesült vagy részesülő, aki gyermeknevelési támogatásban részesül vagy részesült, a részkedvezmény egyenlő foglalkoztatás első három évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 27%-val, a foglalkoztatás negyedik és ötödik évében a bruttó bér, de legfeljebb 100 000 Ft 14,5%-val.

A részkedvezmény érvényesíthető: a folyósítás megszűnését követő hónaptól számított 69. hónap végéig, de legfeljebb 5 évig.

Az adókedvezményt a munkáltató a feltételek fennállását igazoló, az anyasági ellátást folyósító egészségbiztosítási szerv, társadalombiztosítási kifizetőhely, családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal, családtámogatási kifizetőhely, a társadalombiztosítási vagy családtámogatási kifizetőhely megszűnése esetén az egészségbiztosítási szerv, illetve a családtámogatási feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal által az ellátásban részesülő dolgozó kérelmére kiállított igazolás birtokában veheti igénybe.

Tehát a dolgozónak kell kérelmeznie az igazolást, majd ha megkapta, azt átadni a munkáltatójának. Ezután kerülhet az igazolás a bérelszámolóhoz vagy könyvelőhöz és máris elszámolható az adókedvezmény. Ezzel a cégnek kevesebb szociális hozzájárulási adót kell befizetnie.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

A szociális hozzájárulási adó kedvezménye összefügg a szakképzési hozzájárulással is, mert ez utóbbinak az alapja megegyezik a szociális hozzájárulási adó alapjával. Mivel ez utóbbit csökkentettük maximum 100.000 forinttal, a szakképzési hozzájárulás is csökkenni fog.

Néhány napja nyilatkozott egy országos szervezet vezetője, – tolmácsolva az NGM véleményét is, – hogy mintegy 60.000 kisgyerekes szülő után nem veszik igénybe a kedvezményt a vállalkozások. Biztos nem ismerik a szabályt a vállalkozók – mondta az interjúalany.

Ezzel szemben nem az ismerethiány az oka az adókedvezmény igénybevételének elmaradásában, hanem az igazolás megszerzésének nehézsége.

A nagyvállalatok az igazolás iránti kérelmet kitöltik a dolgozók helyett. Aláíratják velük és postázzák. Ezek miatt az ügyek miatt süllyedt el az igazi HR-munka.

A mikro-vállalkozások és az egyéni vállalkozók azonban ugyanezt nem tudják megtenni, és külön fizetni sem tudnak ezért a pluszfeladatért a könyvelőnek. Ezért inkább nem veszik igénybe a kisgyerekes dolgozó foglalkoztatása után járó adókedvezményt.

Az oep.hu kezdőoldala egy magánszemély (dolgozó) számára érthetetlen és használhatatlan. Ehelyett be kell írni a keresőbe például, hogy „igazolás a gyed-ről 2016”. Többek között ezen a linken találjuk a gyed szabályait.

A nagyon hosszú szövegrész után öt darab nyomtatványt találunk, – igazolás adókedvezményhez (EAT.1, EAT.2, EAT.3, EAT.4, EAT.5 ) címen, melyek közül általában az elsőn kell az igazolási kérelmet kitölteni és beadni a kormányhivatalhoz.

Kommentár az egészségügyi törvényhez

A Jogtár-kiegészítés 25% kedvezménnyel, 8 970 Ft + 27% áfa helyett 6 728 Ft + 27% áfa áron vásárolható meg.

A kommentár segít áttekinteni a betegjogoktól a népegészségügyi tevékenységeken és az egészségügyi szolgáltatók rendszerén keresztül az orvostudományi kutatásokig az egészségügyhöz köthető legfontosabb tárgykörök elveit, összefüggéseit és jogalkalmazási gyakorlatát.

Szerzők: dr. Dósa Ágnes, dr. Hanti Péter, dr. Kovácsy Zsombor

Megrendelés >>

Természetesen egy társadalombiztosítási szakembernek a nyomtatványok megtalálása, kitöltése és a közülük való választás egyszerűbben és gyorsabban megy. De a dolgozóknak vagy helyette esetleg a vállalkozónak nem. Ezért inkább nem kell a kedvezmény.

Általában is igaz, hogy minél több nyilvántartást, igazolást, nyilatkozatot rendelnek egy adókedvezményhez, annál biztosabb, hogy azt az adózók egy része nem használja, mert minél több a papír, annál könnyebb azokban utólag hibát találni és az előállításuk sok időt elvesz a tényleges munkától.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Adók valorizációja: tiltakozik a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete

A mindenszentek alkalmából bejelentett adóemelések mértékének megállapítása nem függhet a Központi Statisztikai Hivataltól – olvasható a közleményben. Korai még lustaságból automatizmusokat alkalmazni, mert az adóemelés az adóemelés, ahol hatástanulmánynak és társadalmi egyeztetésnek lenne helye. Az adóemelést nem generálhatja a KSH! Ezért az MKOE tiltakozik a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján megállapított adómértékek ellen! Mindeközben hiányzik […]

2024. október 31.

Adócsomag 2025: néhány újabb meglepetés

Az EY szakértői összeállították a legfontosabb újításokat az adócsomagból, olyan várható változásokat szemezgettünk belőle, amelyek eddig nem kaptak figyelmet.

2024. október 31.

Adómentesen nyújtható juttatás lesz az állatkerti belépőjegy

Az állatkertek látogatószámának növelése és a potenciális látogatók ösztönzése érdekében indokolt az állatkerti belépőjegy beemelése az adómentesen nyújtható juttatások körébe – olvasható a kormány által benyújtott adócsomag-javaslatban.