Mi kell a naprakész munkaidő-nyilvántartáshoz?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha a dolgozó elfelejti lehúzni belépőkártyáját, akkor milyen esetben tekinthető naprakésznek a munkáltató munkaidő-nyilvántartása? A Kúria elvi határozata irányt mutat.


A felülvizsgálati eljárásban irányadó tényállás szerint a Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv Munkaügyi Felügyelősége 2014. május 29-én és 2014. június 5-én munkaügyi ellenőrzést tartott a felperes munkáltató üzletében. 2014. május 29-én az egyik munkavállaló beosztás szerinti munkakezdésének időpontja 13 óra 30 perc volt, azonban a 14 óra 49 perckor történt ellenőrzéskor a munkavállaló munkaidejének kezdő időpontja az elektronikusan vezetett munkaidő-nyilvántartásban nem volt rögzítve, mivel a munkavállaló elfelejtette lehúzni a kártyát a munka megkezdésével egyidejűleg.

2014. június 5-én ugyanezen munkavállaló beosztás szerinti munkakezdésének időpontja 12 óra 30 perc volt, azonban a 14 óra 14 perckor történt ellenőrzéskor a munkavállaló munkaidejének kezdő időpontja ugyanezen indokkal nem került rögzítésre. A felperes a munkakezdés időpontját mindkét esetben utólag, rövid időn belül a munkavállaló jelenlétében felvett jegyzőkönyvben tisztázta, és a hiányzó adatot a jegyzőkönyv alapján az elektronikus rendszerben rögzítette.

Az ellenőrzés során tapasztaltak miatt a felügyelőség határozatával kötelezte a munkáltatót, hogy a munkavállalók munkaidő-nyilvántartását naprakészen vezesse. Határozata indokolásában rámutatott, hogy a munkáltató mindkét esetben megsértette a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 134. §-ának (1) és (2) bekezdésében írtakat.

Konferencia ajánló

2016.03.10. A munkaviszony megszűnése és megszüntetése; a jogellenes megszüntetés jogkövetkezményei

Dr. Lőrincz György előadása a Danubius Zrt. Hotel Hungaria City Centerben

Részletek és jelentkezés >>>

A felperes a határozatot sérelmezve keresetet nyújtott be, melyben a jogerős közigazgatási határozat elsőfokú határozatra is kiterjedő hatályon kívül helyezését és az alperes költségekben való marasztalását kérte.

A közigazgatási és munkaügyi bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította.

Indokolása szerint a nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lennie a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának is. A naprakészség, eseményszerűség követelményének a felperesi nyilvántartás e két napon nem felelt meg, s hogy ezt mi okozta, a perben nem bírt jelentőséggel.

A jogerős ítélet ellen a felperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet.

A Kúria a jogerős ítéletet a felülvizsgálni kért közigazgatási határozatokra kiterjedően hatályon kívül helyezte.

Az Mt. előírja, hogy a munkáltató köteles nyilvántartani a munkavállalók rendes és rendkívüli munkaidejével, készenlétével, szabadságával kapcsolatos adatokat [Mt. 134. § (1) bekezdés]. A munkaidő-nyilvántartásnak meg kell felelnie a hitelesség, ellenőrizhetőség és naprakészség elvének. A munkaidő-nyilvántartás körében a törvény nem ír elő alaki követelményt, így annak vezetése bármilyen formában történhet, ha kétséget kizáróan tartalmazza az Mt.-ben előírt elemeket.

Az Mt. 134. § (2) bekezdése rendelkezik arról, hogy a nyilvántartásból naprakészen megállapíthatónak kell lennie a teljesített rendes és rendkívüli munkaidőnek, valamint a készenlét kezdő és befejező időpontjának, nem rögzíti feltételként azonban azt, hogy mindennek egy dokumentumban kellene szerepelnie.

Az alperes elektronikus úton vezette a munkaidő-nyilvántartást akként, hogy a munkavállalóit blokkoló kártyával a munkaidő megkezdésekor blokkolásra kötelezte, s annak használatára előzetesen őket kioktatta. Ezen túl szabályzatban rögzítette azt, hogy amennyiben bármely oknál fogva nem került a munkaidő-nyilvántartásban valamely adat rögzítésre, erről az azt követő első alkalommal a munkavállaló jelenlétében jegyzőkönyvet kell felvenni, és a munkavállaló által meghatározott adattal kell a munkaidő-nyilvántartást pótolni.

Az egyik munkavállaló két esetben – 2014. május 29-én és június 5-én – e blokkolási kötelezettségének a munkaidő megkezdésekor nem tett eleget, a hiányzó adatok pótlására azonban a felperesnél előírt eljárási rendnek megfelelően még az adott napon jegyzőkönyv felvétele útján sor került. Ennek megfelelően az adott munkavállaló vonatkozásában és mindkét munkanapon a valóságnak megfelelő adatokat tartalmazott a munkaidő-nyilvántartás, így az megfelelt a naprakészség elvárásának.

A munkaügyi compliance audit

A kötet a vállalatok adminisztratív funkcióinak munkajogi, menedzsment, szakmai, és más vonatkozó piaci előírások alapján történő vizsgálatához nyújt segítséget.

Megrendelés >>

Az Mt. 134. § (2) bekezdéséből a munkaidő megkezdésének az azzal egy időben történt dokumentálási kötelezettsége nem következik.

Az tény, hogy az adott munkavállaló munkavégzése megkezdését követően rövid idővel az elektronikus nyilvántartási rendszer még nem tartalmazta a munkakezdés időpontját, önmagában további bizonyított körülmények hiányában nem ad alapot az Mt. 134. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak megsértésének megállapítására.

Az Mt. 134. §-a a munkavállaló védelmét szolgáló szabály. A munkáltató a nyilvántartás módszerét és módját maga határozza meg és a nyilvántartás vezetésébe a munkavállalót is bevonhatja. Akkor felel meg a törvénynek a munkáltató eljárása, ha ennek megfelelően a munkavállalót kioktatja, ellenőrzi és gondoskodik arról, hogy amennyiben a nyilvántartással összefüggő hiányosság merül fel, azt még aznap, előre szabályozott eljárási rendnek megfelelően pótolja. Mindezek megvalósulása esetén nem állapítható meg, hogy a munkáltatót mulasztás terheli. A munkáltató a munkaidő kezdetét és végső időpontját köteles rögzíteni, a munkaidő kezdeti időpontjának rögzítésével kapcsolatos késedelméből azonban még nem következik, hogy a munkaidő tartama még aznap nem kerül rögzítésre, az Mt. 134. § (1) bekezdése szerinti adatok vezetése nem naprakész.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Bekerülhet-e a hétköznapi életünkbe a robotika?

Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.

2024. április 24.

A bruttó átlagkereset 605 400 forint volt februárban, 14,0 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban

2024. februárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 400, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 417 100 forint volt. A bruttó átlagkereset 14,0, a nettó átlagkereset 13,8, a reálkereset pedig 9,9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest a fogyasztói árak 3,7 százalékos növekedése mellett – jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. április 23.

Új szabályok a munkavédelmi oktatás területén: ezekre kell figyelnie a munkáltatóknak

Az idei év februárja jelentősnek mondható változást hozott magával a munkavédelmi oktatás terén. Bizonyos munkahelyeken ugyanis a munkavédelmi oktatás akár egy e-mail üzenetben elküldött írásbeli dokumentummal is teljesíthető. Mivel a módosítás sok munkavállalót és munkáltatót érint, jelen cikkben az ezzel kapcsolatos legfontosabb gyakorlati tudnivalókat szedjük össze.