Példátlan adóamnesztia indul?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Stabilitás Megtakarítási Számlát vezet be egy törvénymódosítással a kormány. Az új pénzügyi konstrukcióban öt év várakozást követően a befizetett összeg, valamint az abból vásárolt állampapírok hozama adómentessé válik, a számlanyitók pedig megőrzik anonimitásukat. A kétes eredetű pénzeket ezen túl nem kell off-shore cégekbe rejteni, ha az Országgyűlés elfogadja a jogszabályt.


Az Országgyűlés előtt lévő T/11398 törvényjavaslat az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról, kiegészülve a Gazdasági és informatikai bizottság indítványával, várhatóan még a nyári szünet előtt módosítja a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényt.

A módosító indítvány egy új, államadósság-finanszírozást elősegítő, már 2013-ban hatályba lépő megtakarítási lehetőségre vonatkozó szabályozást iktat a törvénybe, és indokolása értelmében azt célozza, hogy annak segítségével az államadósságon belül a devizában fennálló adósság aránya a hazai fizetőeszközben kifejezett adósság aránya felé tolódjon el. A javaslat érdekessége, hogy a tartós befektetési számlákhoz hasonló úgynevezett Stabilitás Megtakarítási Számla (SMSZ) jelmezében valójában az adózást elkerülő bizonytalan eredetű jövedelmek tisztára mosására is alkalmas, nem csak egyszeri, hanem tartósan működő adóamnesztia rejtőzik.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

Legalább ötmillió forintot kell elhelyezni

A javaslat szerint az SMSZ-t kizárólag befektetési tevékenységet végző hitelintézet vezethet, számlavezetése pedig kizárólag természetes személy köthet írásbeli szerződést a hitelintézettel.

Az SMSZ stabilitás megtakarítási értékpapírszámlából és stabilitás megtakarítási pénzszámlából áll majd.

A számlanyitással feltétele legalább ötmillió forintot befizetése, azzal, hogy ugyanarra az SMSZ-re a számlavezető több befizetést nem fogadhat el, viszont ugyanaz a természetes személy bármennyi SMSZ-t is nyithat.

A stabilitás pénzszámlán csak a számlatulajdonos által befizetett vagy átutalt pénzt, a befektetési eszközök értékesítéséből származó ellenértéket, és a stabilitás értékpapírszámlán nyilvántartott befektetési eszközök hozamát lehet jóváírni. A stabilitás megtakarítási értékpapírszámlán kizárólag a pénzszámla egyenlegének fedezete mellett adott megbízás teljesítéséből származó, dematerializált értékpapír írható jóvá, amely csak a Magyar Állam, illetve az Európai Gazdasági Térség más tagállamában kibocsátott, forintban jegyzett állampapír lehet. Az SMSZ egyenlege után a számlavezető kamatot nem fizethet.

Öröklési szabályok

Az SMSZ örökölhető, illetve a számlatulajdonos a halála esetére írásban egy vagy több kedvezményezettet jelölhet. Utóbbi esetben az SMSZ-en lévő követelés, értékpapír nem képezi a hagyaték részét, vagyis nem terjed ki rá a hagyatéki eljárás. Ha az SMSZ-ről a kifizetés a kedvezményezett, vagy örökös részére történik, a kedvezményezettet, illetve örököst az SMSZ-re vonatkozó különleges adószabályok tekintetében számlatulajdonosnak, a számlatulajdonos befizetését pedig a kedvezményezett, illetve örökös befizetésének kell tekinteni.

Különleges adókötelezettség

Az új megtakarítási formában elhelyezett összegekre a javaslat különleges adószabályokat rendel. Kimondja, hogy

  • a számlára befizetett összeg valamennyi közterhet vagy közteherhez kapcsolódó egyéb kötelezettséget, jogkövetkezményt megállapító jogszabály szempontjából a befizetés időpontjában megszerzett belföldről származó jövedelemnek minősül, függetlenül attól, hogy a jövedelem korábbi megszerzéséhez kapcsolódóan az adót megfizették-e;
  • a befizető magánszemélyt – ha csak ennek ellenkezőjét ő maga nem bizonyítja, vagy nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik – a számlán keletkezett jövedelem tekintetében belföldi személynek kell tekinteni;
  • a jóváírt jövedelmet, az állampapírok hozamát és az állampapírokkal végzett ügyletek nyereségét személyi jövedelemadó-fizetési kötelezettség terheli, melynek mértéke megegyezik az adókötelezettség keletkezése évének első napján hatályos, a természetes személyek kamatjövedelmére vonatkozó adómértékkel;
  • a jövedelem után az adót a számlavezető hitelintézet állapítja meg, vonja le, fizeti meg és – magánszemélyhez nem köthető kötelezettségként, bruttó módon – vallja be az állami adóhatóságnak.

Érdemes megjegyezni, hogy ezek a szokatlan rendelkezések önmagukban nem tennék vonzóvá az SMSZ-t, azonban az adóalapra vonatkozó további kedvező szabályok más befektetési lehetőségekhez képest bizonyos esetekben sajátos előnyökkel vértezik fel ezt a konstrukciót.

Különleges adóalap

Az indítvány szerint a kifizetett összeg adóalapja a számlára történt befizetés időpontja és az adófizetési kötelezettség keletkezése (a pénzkivonás) között eltelt időtartamtól függ akkor is, ha felvett összeg, vagy annak egy része a befektetésen elért hozamból (kamat, ügyleti eredmény) származik. Kifizetett összegnek minősül a számlán található értékpapírok kivonásakor a kivont értékpapírok szokásos piaci értéke is.

A javasolt rendelkezés azt írja elő, hogy ha a számlára történt befizetés időpontja és az adófizetési kötelezettség keletkezése között eltelt idő

  • kevesebb, mint három év, a kifizetett összeg kétszáz százalékát;
  • legalább három év, de kevesebb, mint négy év, a kifizetett összeg száz százalékát;
  • legalább négy év, de kevesebb, mint öt év, a kifizetett összeg ötven százalékát;
  • legalább öt év, a kifizetett összeg nulla százalékát

kell adóalapként figyelembe venni. Vagyis öt év várakozást követően a befizetett összeg, valamint az állampapírok hozama és az állampapírokkal végzett ügyletek nyeresége adómentessé válik.

Mivel egy SMSZ-re csak egy alkalommal lehet befizetést teljesíteni, a kifizetés és befizetés közt eltelt idő minden esetben egyértelműen meghatározható. A befizetett
összeg (és annak esetleges hozama) részletekben is felvehető a számláról, ilyen esetben minden alkalommal külön-külön kell az adóalapot megállapítani.

Kinek lesz előnyös az SMSZ?

Figyelemre méltó előírás, hogy az előzőekben meghatározott adófizetési kötelezettségen túl más fizetési kötelezettség nincs (a kedvezményezett, vagy örökös esetében sincs), de a befizetett összeget érintően a korábban bevallott adó helyesbítésének, levont, megfizetett adó vagy adóelőleg visszaigénylésének nincsen helye. Ez lényegében azt jelenti, hogy adózott jövedelem befizetése esetén az SMSZ konstrukcióban az öt éves várakozási időn belül ismételt adófizetés merül fel, amiért adózott jövedelem befektetésére az SMSZ előnytelen.

Ezzel szemben a kétes eredetű adózást elkerülő pénzeket ezen túl nem kell off-shore cégekbe rejteni, hiszen az SMSZ segítségével öt éven belül fokozatosan csökkenő mértékű adó megfizetése árán, öt éven túl pedig adómentesen legalizálhatóak akár külföldi befizetők esetében is (akkor is, ha korábban keletkeztek, vagy, ha majd a jövőben keletkeznek). Méghozzá anonim módon, mert az SMSZ-t vezető hitelintézetnek a számla-nyitásról, az arra történt befizetésről – a számlatulajdonos azonosítása nélkül – külön jogszabály szerint kell majd adatot szolgáltatnia az állami adóhatóság részére, továbbá a felvett jövedelmet esetleg terhelő adót magánszemélyhez nem köthető kötelezettségként kell bevallania. Ráadásul az SMSZ-t vezető hitelintézetnek a számlatulajdonos befizetéséről és a számára teljesített kifizetésről igazolást kell adnia, amely utóbb hasznos lehet egy esetleges vagyonosodási vizsgálat alkalmával.

A szabályok még változhatnak

Az ismertetett módosító javaslat országgyűlési vitája még hátra van, könnyen lehet, hogy a képviselők további módosítókkal egészítik ki, ezért a leírtak csak előzetes tájékoztatásként értékelhetőek.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).