2014 a netáruházak éve volt – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Megismételve a korábbi évi rekordtempót, becsülhetően 2014-ben is csaknem negyedével bővült a magyarországi online kiskereskedelmi piac. A várakozások szerint a lendület a következő esztendőkben is kitarthat. Az InfoTandem heti infografikája.


Immár tartósan gyorsnak mondható a hazai e-kereskedelem növekedési üteme. A piac az elmúlt négy évben rendre kétszámjegyű, az utóbbi két esztendőben pedig 20 százalék fölötti bővülést produkált. Így az összesített forgalom az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. kalkulációi szerint 2014-ben elérhette a 266 milliárd forintot. Ez az eredmény az optimista – ám immár reálisnak tűnő – forgatókönyvnek felel meg a cég által makrogazdasági és mikroszimulációs modellek ötvözésével korábban felvázolt szcenáriók közül. A szereplők várakozásain túl a piac keresleti oldalával is számoló modell középtávú előrejelzéseket is felvázol, három verzióban. A pesszimista, a realista és az optimista verziók egyaránt további élénk – de persze eltérő sebességű – növekedést vetítenek előre a következő évekre.

 

Az eNET az új évezred kezdete óta rendszeresen végez e-kiskereskedelmi kutatásokat, amelyek alapján az elmúlt szűk másfél évtized négy markáns szakaszra tagolódik. A 2001 és 2008 közötti periódus elején az online szegmens alig néhány milliárdos forgalmat tudott csak felmutatni, ám az időszak végére – lassú, de egyenletes növekedéssel – meghúszszorozódott, s túllépte a 60 milliárd forintos határt. A következő két év intenzívebb felfutást hozott, így ezt az összeget sikerült megduplázni.

Az elért magas bázishoz viszonyítva a tempó ezután óhatatlanul mérséklődött, ám 2012-ben így is a 180 milliárdos szint közelébe ért a forgalom. A legutóbbi két esztendő pedig ismét egyértelmű sikertörténetként értékelhető. Az online eladások 2013-ban áttörték a 200 milliárdos határt, egyúttal részesedésük a teljes kiskereskedelmi forgalomból először kúszott 3 százalék fölé, 2014-ben pedig – az elemzői várakozások szerint – sikerült megismételni a megelőző évi 23 százalékos ugrást, s így immár jócskán 250 milliárd fölé jutni. A kialakult tempó különösen akkor figyelemreméltó, ha hozzátesszük, hogy a kiskereskedelmi forgalom egésze 2014 első 10 hónapjában alig 5 százalékkal bővült, 2013-ban pedig a növekedési üteme a 2 százalékot sem érte el.
 

A legutóbbi látványos teljesítményhez több tényező is hozzájárult. Jó néhány komoly szereplő debütált a piacon, miközben tovább erősödött a bizalom az internetes vásárlás iránt, amely a különböző logisztikai fejlesztéseknek köszönhetően még kényelmesebbé vált. Nem elhanyagolható mértékben – több milliárdos webáruház-forgalmat generálva – járultak hozzá a sikerhez a Black Friday keretében meghirdetett, s ezúttal már valóban sokakat megmozgató akciók.

Az eNET szakértői 2015 vonatkozásában is az optimista forgatókönyv valóra válásában, azaz a meredek növekedési pálya fennmaradásában bíznak. Ehhez olyan új momentumok is hozzájárulhatnak, mint a boltok kötelező vasárnapi zárva tartása. Nem törvényszerű persze, hogy az így „hoppon maradt” vásárlókat az internetes üzletek képesek lesznek nagy számban becserkészni, de ha mégis, akkor az újabb lökést adhat az amúgy is felszálló ágban lévő hazai online piacnak.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 23.

A jegybank felméri a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A kriptopiaci szereplők, így a kriptoeszköz-szolgáltatók szabályozott keretek között történő engedélyezéséről és felügyeléséről szóló uniós és magyarországi jogszabályok elfogadásával párhuzamosan a jegybank felméri, hogy hány itthoni szereplő kíván elindulni a piacon – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).