Kisokos a fiktív számlákról
Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.
Kapcsolódó termékek: Számviteli kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Társaságunk az adóhatóságtól határozatot kapott, miszerint 100.000 Ft mulasztási bírságot vetnek ki azon indokkal, hogy a társaság nem tett eleget a 2012. évi beszámolót érintő közzétételi kötelezettségnek. Megnéztük a 2013. májusában – beszámoló közzétételét igazoló – visszakapott NAV igazolást: a társaság beszámolója be lett küldve. Viszont találtunk egy későbbi értesítést is, amely azt jelzi, hogy a társaság cégjegyzékszáma hibásan lett feltüntetve, ezért elutasították a közzétételt. Ez esetben jogos a NAV által kiszabott bírság? A társaság beküldte a beszámolót közzétételre. A fellebbezési határidő még nem telt le, és időközben, bár bírság kiszabást követően, a 2012. évi beszámolót közzétettük, az a nyilvánosan elérhető honlapon megjelent.
Válasz:
A beszámoló közzétételének ellenőrzésére a NAV jogosult, és a közzétételi kötelezettség nem teljesítése súlyos terhet ró a társaságokra (Art. 172. § (1) e), (7) a), 174/A. §).
A közzétételt akkor teljesíti a társaság, ha a beszámoló a KIM által üzemeltetett, nyilvánosan elérthető honlapon megjelent.
Korábbi években, még a 2011. évi beszámoló közzététele során, cégjegyzékszám ellenőrzését nem paraméterezték, többször előfordult, hogy székhely áthelyezésekor, rossz adószámmal lett a beszámoló feltöltve, és ez a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (továbbiakban: KIM) honlapon is így jelenik meg: egy társasághoz több cégjegyzékszám is fel van tüntetve.
A 2012. évi beszámolók közzétételénél már megfelelően paraméterezett volt a feltöltő program, ezeket az elírásokat kiszűrte, hiba üzenettel tájékoztatta az adózót, és ezzel a közzététel nem valósult meg. Idén már tovább szigorodott a szabály, közzétett beszámolót nem lehet levétetni és ismét közzétenni, ezért fokozottan kellett figyelni a feltöltött anyagra, és erről több módon is tájékoztatott az adóhatóság, valamint a KIM.
A fentebbiekre tekintettel – és jogszabályi előírás alapján – a kivetett bírság jogalapját nem lehet támadni, viszont a bírság mérséklését kérelmezni lehet. A fellebbezés illetékköteles, a határozat ennek mértékéről tájékoztatást ad (min. 5.000 Ft).
Az adóhatóság a körülmények mérlegelése alapján (pl. korábbi mulasztás hiánya, a bevallás pótlása, következetes jogkövető magatartás) a mulasztás súlyához igazodóan a bírság kiszabását mellőzheti, illetve nullára mérsékelheti.
Válaszadó: dr. Antalóczy Emese. További kérdéseket és válaszokat itt talál.
Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.
A fő pénzügyi kimutatások körén az IFRS 18 sem változtat, bontásban és besorolásban is alkalmaz azonban gyökeresen új megoldásokat, ami alapvető struktúrát érintő változást hoz.
Nagy téma a számlázás és kérdésköre, különös tekintettel, hogy a számla a költségelszámolás és így a könyvelés alapja, áfa tekintetében pedig az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele is. Számlázás kapcsán azonban számos kérdéskör, probléma, érdekesség felmerülhet.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!