Bemutatkozik az Online Beszámoló és Űrlapkitöltő Rendszer


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2016. december 1-jétől megváltozott a vállalkozók által készített számviteli beszámolók közzétételi rendje, a beszámolókat ugyanis ettől az időponttól kezdve az Online Beszámoló és Űrlapkitöltő Rendszeren keresztül kell közzétenni.


Az új rendszer az ÁNYK keretprogramhoz hasonlóan teszi lehetővé a beszámoló elkészítését, ugyanakkor ezen túlmenően számos újítást is tartalmaz, illetve a közlendő adatok halmaza is megnőtt.

Az Online Beszámoló és Űrlapkitöltő Rendszer (OBR) eléréséhez az alábbi oldalon található „Bejelentkezés” menüpontot kell használni, így juthatunk el a kívánt felületre az ügyfélkapus felhasználói adatokkal.

A rendszer talán legnagyobb pozitívumai közé tartozik, hogy valamennyi, a jogszabályokban meghatározott típusú nyomtatványt tartalmazza, így a Céginformációs Szolgálat részére benyújtásra kötelezettek számára valamennyi beadvány típusát össze tudja állítani, illetve meg tudja jeleníteni. Sokan előnyként kezelik, hogy a nyomtatványok online váltak elérhetővé, ezáltal a beszámoló közzétételéhez a továbbiakban nincs szükség speciális programok (ÁNYK, JAVA), illetve azok folyamatos frissítésére. 

Kérdésként máris adódik, hogy lehet-e adatokat importálni az OBR-rendszerbe? Az általunk használt könyvelő programból tudunk-e, lehetséges-e adatot küldeni az OBR-felületre? Ez a funkció egyelőre még nem elérhető, de az biztos, hogy a korábban még elfogadott PDF-ben történő mérleg- és eredménykimutatás-feltöltés a jövőben már nem működik, viszont a kiegészítő mellékletre továbbra is használhatók olyan külső szoftverek, amelyek segítenek azok gyorsabb összeállításában, természetesen ilyen esetekben PDF formátumban kell majd lementeni és csatolni a mellékletet.

 

Nyilván itt is – hasonlóan az ÁNYK-hoz – a beszámolók kitöltése után van ellenőrzési lehetőség, az elkészített beszámolókat le lehet menteni, a korábban elkészített beszámolókat be tudjuk tölteni, illetve a kitöltött beszámolót elektronikus formában el tudjuk küldeni, azaz közzé tudjuk tenni. Ami az ellenőrzési funkciókat illeti, a rendszer leírása alapján sokkal hatékonyabban működik majd, mint az az ÁNYK-ban volt tapasztalható, bár ezt nagyon automatizálni valószínűleg nem lehet. Hasonlóan az eddigi gyakorlathoz, a rendszer a beszámoló elküldésének tényét automatikus üzenet formájában tudatja velünk, majd az ügyfélkapu tárhelyünkre visszaigazoló levelet, elfogadó vagy elutasító nyugtát kapunk.

Az új közzétételi rendszer csak a Céginformációs Szolgálat felé történő közzétételi kötelezettségre vonatkozik, így például a civil szervezetekre vonatkozó szabályok egyelőre nem változtak, tehát ott az ÁNYK-val kitöltött OBH-val kezdődő űrlapokat kell használni a továbbiakban is.

Az új beszámoló közzétételi rendszert Kántor Béla mutatja be a Számviteli Tanácsadó 2017/03. számában megjelent cikkében.



Kapcsolódó cikkek

2022. június 14.

TOP10 ötlet egy sikeres évzárás után

Igazán jóleső érzés június elején megállapítani, hogy túl vagyunk az évzárási hajrán. Az okos ember holtig tanul, így mi se késlekedjünk levonni a beszámoló készítés konklúzióit! Amíg még friss a fejünkben az élmény, nézzük meg, lehetne-e másképp, egyszerűbben, rugalmasabban évet zárni, hogy a következő ilyen időszakunk kevésbé legyen megterhelő!

2022. június 2.

Egyre több feladatot bíznak a vállalkozók a számlázóprogramokra

Online számlázót használ a vállalkozások többsége, és egyre fogékonyabbak az automatizmusokra is – ezt mutatja az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. által készített reprezentatív felmérés, amely a hazai kis- és középvállalkozások (kkv), és egyéni vállalkozók számlázási szokásait vizsgálta a Számlázz.hu megbízásából.