Értékelemzéssel optimalizált önköltségszámítás

Szerző: Ado Online
Dátum: 2014. január 23.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az értékelemzés módszertanával még olyan szokatlan területeken is jelentős hatékonyságjavulás érhető el, mint egy vállalkozás önköltségszámítási rendszere és önköltség-számítási szabályzatának elkészítési folyamata.


Értékelemzés: az univerzális problémamegoldó módszertan és eszköztár

Az értékelemzés egy olyan döntés-előkészítő eljárás, amely nemcsak az olcsóbbat, illetve nemcsak a jobbat keresi, hanem a megkívánt, a szükséges igényt elégíti ki a legkisebb költség mellett. Az értékelemzés logikai összefüggésrendszere során a tervező mindig a vevő, fogyasztó, felhasználó, a szolgáltatást igénybe vevő igényéből indul ki, meghatározza az igénykielégítés szempontjából a feladatot, funkciókat, és vizsgálja, hogy a funkciók milyen tulajdonságokkal, paraméterekkel, illetve költségekkel teljesíthetők. Mindezek alapján keresi, hogy ezeket a funkciókat milyen megoldással lehet a legkisebb költséggel előállítani.

Az értékelemzés megvalósítása

A cél a már meglévő belső vezetői információs rendszer mellé, abba integrálódó önköltségszámítási rendszer létrehozása. A munka előkészítése során rögzítésre kerülnek a témahatárok és a kidolgozás részletezettségére vonatkozó előírások. Az információgyűjtési szakaszban szükséges egy ajánlott önköltségszámítási szabályzatminta alapján a legfontosabb elvárások, illetve a vonatkozó törvényi előírások megismerése. Az önköltségszámítási rendszer kapcsán az igénykeltő csoportok az alábbiak:

  • számviteli törvény és adótörvények,
  • könyvelők,
  • könyvvizsgálók,
  • cégvezetés,
  • informatikusok, fejlesztők,
  • számviteli politika.

Az igények meghatározása után összegyűjtésre kerülnek az értékelemzés tárgyát képező önköltségszámítási rendszer funkciói. A funkciófa a funkciók közötti kapcsolatok ábrázolására szolgál. Alapfunkciónak a Gazdálkodást segít funkció tekinthető, amelyhez három fő funkció kapcsolható: az Önköltségszámítást szabályoz; a Költségelszámolást támogat és a Döntés-előkészítést segít funkciót, amelyek alá további funkciók rendezhetők. A funkciók rendezésének célja a funkciók közötti hierarchiai, ok-okozati, logikai vagy egyéb kapcsolatok, kölcsönhatások feltárása.

A termékséma (funkcióhordozók, alkotórészek) a következők szerint állítható össze:

  • önköltségszámítási szabályzat fejezetei,
  • vállalati szabályzatok,
  • alkalmazott szoftverek,
  • vezetés,
  • könyvvizsgáló,
  • könyvelő.

 

Számlázási szabályok 2014-ben

Szakmai fórum és képzés: 2014. január 30.

Előadó: Sike Olga, fősztályvezető-helyettes NAV

Jelentkezzen most!

A funkció-alkotórész mátrix az alkotórészek, funkcióhordozók és funkciók összerendezése. Ez gyakorlatilag egy elvi párosítást jelent, vizsgálva, hogy az adott alkotórész hozzájárul-e a funkció megvalósításához. A funkcióköltség mindazon költségráfordítások összessége, amely a funkció előállítása, megvalósítása és/vagy működtetése, üzemeltetése során felmerül. Az önköltségszámítási rendszer kapcsán a gazdálkodás segítésére gyakorolt ráhatásokat lehet értékelni, mégpedig úgy, hogy az egészet 100%-nak tekintve kell az egyes részek hozzájárulását meghatározni. A mátrix kitöltésének következő lépése a terméksémában az alkatrészekhez, az alkotóelemekhez történő költségek rendelése arányosítással. A mátrix kitöltését követően azon alkotórész kidolgozására kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni, amely a mátrix alapján a legértékesebbnek bizonyul.

Az értékelemzéssel optimalizált önköltségszámítási rendszerről Kardos Barbara és Szekeres Klára cikkében olvashatnak részletesen, amely a Számviteli Tanácsadó 2013/11. számában jelent meg.

 


Kapcsolódó cikkek:


Változás az áfabevallásban február 20-án
2021. február 15.

2021. január 1-től az áfabevallás részeként kezelendő belföldi összesítő jelentésekben (M-lap) jelentős változás történt. A módosítás minden adóalanyt érint, aki belföldi partnereitől olyan végszámlát kap, amelynek volt korábban előlegszámlája és jelentési kötelezettség alá esik.

Online számla 3.0: újra kell tanulni a számlázást
2021. február 9.

Sok vállalkozásnak nehézséget fog okozni adómentesség indoklása az online számlaadatszolgáltatás 3.0-ban, így a könyvelőknek, adótanácsadóknak meg kell tanítaniuk helyesen számlázni ügyfeleiket - figyelmeztet SDSYS Zrt. a közleményében.

Online számla adatszolgáltatás lépésről lépésre
2021. február 9.

2021 januárjától bővült a NAV online számla adatszolgáltatásban érintett számlák köre azon adóalanyoknál, akik magyar adószám alól számlát állítanak ki. Az exportszámlák, webshopos számlák és a magánszemélyek felé kiállított számlák is ebbe a körbe tartoznak.

Mit írjunk a számlára, ha nem kell áfát felszámítanunk? (V. rész)
2021. február 4.

Amikor számlakibocsátásról beszélünk, a köznyelvben gyakran az “áfás számla” kifejezést használjuk. A számlákon ugyanakkor nem mindig szerepel áthárított áfa. Ennek viszont többféle oka is lehet, a számlán pedig megfelelően kell feltüntetni azt, hogy miért nem hárítottunk át áfát az üzleti partnerre. A vállalkozások számára gyakran nem egyértelműek az egyes esetkörök közötti különbségek, ami sokszor hibás számlázáshoz vezet. Cikksorozatunk záró részében egyes speciális esetkörökkel foglalkozunk, amikor az egyébként áfás ügyletről kiállított számlán nem szerepelhet áthárított áfa, végül pedig kitérünk arra, miért nem helyes „0%-os” áfát feltüntetni a számlán.