IFRS: kedvezmények és eladást ösztönző tételek elszámolása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az árbevétel olyan teljesítménymutató, amely kiemelt figyelmet kap a pénzügyi kimutatások felhasználói részéről. Sajátosan alakulnak az értékesítéshez kapcsolódó kedvezmények elszámolásának szabályai.


Az árbevétel értékeléséhez kapcsolódó általános szabály, hogy annak összege megegyezik a kapott vagy a követelésként elszámolt ellenérték valós értékével, melyben figyelembe kell venni a vevőnek adott engedményeket. 

Utólagos kedvezmények

Az eladók gyakran kínálnak a vevőknek utólagos kedvezményeket, amennyiben egy előre meghatározott szintet meghaladó értékben vásárolnak (mennyiségi kedvezmény), vagy azonnal, illetve jelentősen a határidő előtt fizetnek (skontó). Ezekben az esetekben az IAS 18 standard szerint az értékesítéskor elszámolandó árbevétel összegét csökkenteni kell az adott kedvezményekkel. Amennyiben ennek összege nem pontosan ismert az értékesítéskor, mert például az eladó nem tudhatja előre, hogy a vevő mennyit fog vásárolni a meghirdetett akciós időszak alatt, akkor az árbevétel elszámolásához a vállalatvezetésnek meg kell becsülni a várhatóan felmerülő kedvezmények mértékét. Ha a várható kedvezmény mértéke nem határozható meg előzetesen kellő bizonyossággal, akkor az óvatosság elvét követve, az elszámolt árbevétel nem haladhatja meg azt a várható összeget, amelyet a legmagasabb mértékű kedvezmény mellett realizálna a vállalat.
 
Utalványok, kuponok és ingyenes termékek
 
Ellenszolgáltatás fejében adott utalványok: Az IAS 18 standard nem foglalkozik külön azon utalványokkal, melyek teljesítése a jövőben történik. Azonban az ilyen utalványokért kapott pénzeszközt mint jövő­beni teljesítésért kapott előleget kell elszámolni. Árbevételként akkor lehet kimutatni, amikor az utalvány beváltásakor a tényleges teljesítés megtörténik.

Vásárlás során adott utalványok: Amennyiben egy későbbi vásárlásra jogosító utalványt a vásárlás részeként adnak, akkor az adott tranzakcióból származó árbevétel meghatározásánál a kapott ellenszolgáltatásból le kell vonni az utalvány valós értékét. Valójában tartalmilag ez egy összetett tranzakció, ahol a vásárló egyszerre vásárol termékeket (vagy szolgáltatásokat) és az utalványt.

Ingyenesen adott utalványok: Ezen utalványok rendszerint szóróanyagokban vagy reklámújságokban jelennek meg. Abban az esetben, ha ezen utalványok ingyenesen kerülnek kibocsátásra, függetlenül más tranzakcióktól, akkor ezek az utalványok nem keletkeztetnek semmilyen kötelezettséget a kibocsátónál egészen az utalványok beváltásáig; kivéve, ha az utalvány beváltása esetén a kibocsátó csak veszteséggel tudja értékesíteni a terméket vagy szolgáltatást. Ezen kivétel esetében a kibocsátó úgynevezett hátrányos szerződést köt az IAS 37 standard alapján, és ennek szabályai szerint céltartalékot kell képeznie. Az utalványok beváltásánál az árbevételt a ténylegesen megkapott ellenérték összegében kell elszámolni (azaz az eredeti eladási árat csökkentve az utalvány értékével). 

Ingyenesen adott termékek: Egyes reklámakciók „egyet fizet, kettőt kap” ajánlattal fordulnak a vásárlókhoz, vagy adott esetben a beszerezési ár alatt értékesítenek a nagyobb értékesítési volumen elérése érdekében. Ilyen esetekben az árbevétel egyenlő a ténylegesen kapott bevétellel.  Az ingyenesen adott termék beszerzési vagy előállítási költségét az értékesítés elszámolt költségeként kell elszámolni.

Az egyes eladásösztönzők IFRS-ek szerinti elszámolását Vörösné Soós Adrienn példákkal szemlélteti a Számviteli Tanácsadó 2013/11. számában megjelent cikkében.


Kapcsolódó cikkek