Mire figyeljen könyvelőváltáskor?

Szerző: Bardócz Iván
Dátum: 2016. december 16.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy könyvelőváltási döntésnek sokféle előzménye lehet. Előfordulhat, hogy például a vállalat növekedése, a tevékenysége bővülése miatt több, vagy más tartalmú szolgáltatásra van szükség, de okot adhat erre az elégedetlenség is a jelenlegi szolgáltatással. Ha eljött az ideje annak, hogy ezt a feladatot új szolgáltatónak adja át, érdemes néhány alapszabályt végiggondolni, mielőtt kiválasztja az igényeinek leginkább megfelelő könyvelőirodát.


A könyvviteli szolgáltatás egy bizalmi viszony, hiszen az üzleti titkok, vezetői döntések alapjai a könyvelők kezében vannak. A könyvelőváltás során több dologra oda kell figyelni, hogy az üzletmenetre ne legyen negatív hatással a változás.

A zökkenőmentes könyvelőváltás kulcsa az előkészítés

Sokan gondolhatják, hogy a könyvelőváltás sikeres lebonyolítása az időzítésen múlik. Véleményem szerint az időzítés a legkevésbé fontos szempont. Sokkal inkább az előkészületeken és a felkészült, profi csapaton múlik minden. Egy jól előkészített könyvelőváltással megoldást kapunk a felmerült problémás helyzetek kezelésére, és egyben jövőbe mutató, modern pénzügyi és számviteli fejlesztéseket is beépíthetünk cégünk működésébe.

Könyvelőváltás lebonyolításához kapcsolódó teendők

A tapasztalt könyvelőirodák szakemberei többnyire nem az első alkalommal működnek közre a könyvelőváltás folyamatában, így számukra a szükséges lépések is rutinfeladatoknak tekinthetőek. A teendők meghatározása során minden esetben a cég üzleti érdekeit kell szem előtt tartani, és következetesen végigvinni az alábbi folyamatot:

  • A vállalkozás üzleti modelljének megismerése és átültetése a pénzügyi modellbe
  • A vállalkozás infrastruktúrájának, IT-hátterének feltérképezése
  • Számvitelszervezés – ügyviteli rendszer, könyvelési teendők, határidők meghatározása
  • Nyitóadatok, előzmények helyességének ellenőrzése
  • Javaslattétel a folyamatok fejlesztésére, módosítások implementálása, tesztelése
  • Hatósági bejelentkezések, bejelentések ügyintézése
  • A rendszerek üzemszerű működtetésének elindítása
  • További kiszervezési lehetőségek felülvizsgálata (bérszámfejtés, BPO)
  • Ezekre a buktatókra érdemes odafigyelni könyvelőváltáskor!

A könyvelőváltás során felmerülhet, hogy a cég a már meglevő integrált vállalatirányítási rendszerében kéri a könyvelést, de az is hatékony megoldás lehet, ha a könyvelőiroda saját rendszerében nyújtja a szolgáltatást.

Bármelyik lehetőséget választjuk, a legfontosabb az, hogy a két adatbázis és rendszer összekapcsolása során a kommunikáció zökkenőmentes legyen. Mindkét esetben a költséghelyek kialakításával a vezetői döntésekhez szükséges információk, anyavállalati riportok is elkészíthetőek lesznek.

 

Modern pénzügyi fejlesztések birtokában a hagyományos back office teendőkön túl a könyvelés képes  előremutató adatok feldolgozására, stratégiai döntések támogatására is.

A gondos előkészítés mellett a felkészült, profi csapat szintén a sikeres könyvelőváltás alapja, de a kezdeti időkben, a napi munka során az előzetes felmérések folyamatos felülvizsgálatát mindenképpen biztosítani kell. Az ügyfelet a lehető legjobban felkészült szakemberekkel kell támogatni, akik tapasztalataik segítségével képesek az esetlegesen felmerülő problémákat gyorsan és hatékonyan orvosolni, a lehetséges hibaforrásokat pedig előre jelezni és megoldásukra javaslatokat tenni. 

A teljesség igénye nélkül néhány jellemzően előforduló hiányosság és a lehetséges következményei:

A digitalizáció pénzügyi területen is a sikeres jövő záloga

A modern pénzügyi funkciókkal a hagyományos back office teendőkön túl a könyvelés képes előremutató adatok feldolgozására, stratégiai döntések támogatására.

A társaságok többnyire rendelkeznek valamilyen vállalatirányítási rendszerrel, amelyet megéri továbbfejleszteni, vagy pedig érdemes felmérni azokat a lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik egyes feladatok részleges, vagy akár teljes kiszervezését.

A bejegyzés szerzője Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek:


Új lízingszabályozás az IFRS-ekben
2018. augusztus 7.

A számviteli szakma továbbra sem kell nélkülözze a kihívásokat, hiszen egy rendkívül széles kört érintő számviteli téma került újragondolásra: 2019-től alkalmazandóvá válik az IFRS 16, amely a lízingeket szabályozza.

Drága lesz a biztosítóknak az IFRS
2018. július 27.

A globális biztosítók harmada több mint 50 millió eurót irányoz elő az implementációra, a Deloitte legfrissebb kutatásai szerint.

Hogy bírják a könyvelők a folytonos változásokat?
2018. július 27.

Hogy bírják a könyvelők a folytonos változásokat?

A Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete 2018 tavaszán felmérést végzett tagsága körében arról, hogy mennyire képes a szakma alkalmazkodni a területet érintő folyamatos jogszabályi, technológiai, üzleti és munkaerő-piaci változásokhoz.