Módosul a cégek beszámolóinak ellenőrzése a céginformációs szolgálatnál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elektronikusan letétbe helyezett számviteli beszámolók adattartalmát a céginformációs szolgálat elektronikus, véletlenszerű kiválasztás segítségével, eseti jelleggel megvizsgálja – egyebek mellett ezt tartalmazza a közigazgatási és igazságügyi miniszter rendelettervezete.


Amennyiben az adattartalom ellenőrzésének eredményeként a céginformációs szolgálat azt állapítja meg, hogy a beszámoló benyújtása nem volt jogszerű, erről – a beszámoló letétbe helyezésére előírt határidő elteltét követő 20 napon belül – értesíti az állami adóhatóságot.

A 2009-ben hozott rendeletet módosító tervezet másik szabálya azt írja elő, hogy a céginformációs szolgálat – a beérkezése után – informatikailag ellenőrzi a beszámolókat. Ennek lényege: összeveti a beszámolóban szereplő cégjegyzék- és adószámot a cégjegyzék adataival. Ha a számok azonosak, a beszámolót befogadja a szolgálat, ha különböznek a számok, akkor erről haladéktalanul elektronikus értesítést küld a beszámolót beküldő személynek. Ekkor a beszámolót be nem nyújtottnak kell tekinteni.


Kapcsolódó cikkek

2023. szeptember 21.

Üzletrész értékesítésből származó adómentes bevétel szerepe az ÁFA arányosításban, elszámolása a számvitelben

A gazdasági életben számos okból előfordulhat, hogy egy jogi személyiségű társaság értékesíti a tulajdonában álló egy társaság üzletrészének egészét vagy egy részét. Ilyen ok lehet például a nehéz gazdálkodási helyzet, munkaerőproblémák, tulajdonosi vita vagy anyagi érdek. Az alábbiakban azt a kérdéskört járjuk körül, hogy az üzletrész értékesítésből származó bevétel milyen szerepet játszik a levonható ÁFA arányosításában, valamint hogyan történik az elszámolása a számvitelben.