Infografika: tovább szárnyalnak az okostelefonok

Szerző: Ado Online
Dátum: 2015. augusztus 19.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A bő 40 milliárdos telefonszegmens kiugró teljesítményének és a kifutó hűtőgépcsere programnak köszönhetően a második negyedévben is bővülni tudott a műszaki cikkek piaca. Az InfoTandem 150. infografikája az Adó Online-on.


A telekommunikációs szegmens jó ideje zászlóshajónak tekinthető a műszaki cikkek hazai piacán, méretét és dinamikáját tekintve egyaránt. Az idei második negyedévben mért 41 milliárd forintos forgalma – a GfK folyamatos kiskereskedelmi panelkutatásán alapuló, a műszaki termékek piacára kifejlesztett GfK TEMAX Hungary mutatószám összesítései szerint – önmagában bő egyharmadát adta a szektor teljes, 116,7 milliárd forintosra tehető eladásainak, s a tavalyi hasonló időszakhoz mért 22,6 százalékos bővüléseis kiemelkedő. A növekedés motorjai az okostelefonok –keresletük több mint 30 százalékkal erősödött –, amelyeken belül egyre kedveltebbek a meglehetősen méretes, 4,5 inchesnél nagyobb kijelzős modellek.

A mobiloknál ugyan némiképp lassabb, de amúgy szintén nagyon gyors, 18,7 százalékos tempót ezúttal csak a háztartási nagygépek tudtak produkálni. Ez főként a hűtőgépcsere programnak köszönhető, amely áprilisban még tartott, s kiugró bővülést generált a hűtők és fagyasztók eladásainál. Ugyanakkor a többi nagygép-csoport is kitett magáért, rendre kétszámjegyű felfutást hozva össze. Mindeközben a háztartási kisgépek is meg tudták 6,6 százalékkal fejelni korábbi teljesítményüket, szintén hozzájárulva ahhoz, hogy a műszaki cikkek piaca 2015. április–júniusban növekedni tudjon, méghozzá 4,9 százalékkal. Noha a kisgépeken belül például a vasalók és a vízforralók visszaestek, ezt kompenzálta egyebek mellett a kávéfőzők, a kenyérpirítók és az olajsütők jó teljesítménye.

A karácsony előtti időszakban még szárnyaló információs technológia szektor a vizsgált hónapokban veszített a lendületéből. Olyannyira, hogy forgalma az elmúlt évi második negyedévhez viszonyítva 2 százalékkal visszaesett, miután megcsappant az érdeklődés meghatározó termékcsoportjai, a notebookok és tabletekiránt. Utóbbiaknál már az első negyedévben is szűkülést mértek, úgy tűnik tehát, ez a termékkör lassan leszállóágba kerül.

Az irodatechnikai eszközök apadó trendje már korábban beindult, eladásaik ezúttal is tizedével estek; minimális erősödést csak a multifunkcionális berendezéseknél lehetett tapasztalni. A legkisebbnek számító fotószegmens szintén komoly hullámvölgyben van; domináns termékcsoportjának, a fix lencsés kompakt gépeknek azeladásai kétszámjegyű zuhanást szenvedtek el.

Változik az adózás

Az új, 2016-os adócsomag több helyen átírja az idei adójogszabályokat is; az Adó szaklap legfrissebb számából a szabályozás valamennyi részletét megismerheti és megértheti.

Az Adó szaklap 2015/11. számát itt rendelheti meg.

A jóval nagyobb, mintegy 15 milliárdos forgalmú szórakoztató elektronika aktuális produkcióját erősen befolyásolja, hogy a vizsgált időszak környékén éppen rendeztek-e valamilyen kiemelkedő jelentőségű sporteseményt – például labdarúgó világbajnokságot vagy olimpiát. Ezek ugyanis általában megpörgetik lapos tévék iránti keresletet, ami aztán felpumpálja a teljes részpiac növekedési mutatóit is. Ilyen rangú esemény most nem volt (szemben a tavaly nyári brazíliai foci vb-vel); ennek is felróható, hogy több mint ötödével zsugorodott a szegmens összforgalma. Játékkonzolokból és kamerákból ugyan több fogyott, de például autóhifiből, navigációs eszközökből, vagy épp házimozikból kevesebb.


Kapcsolódó cikkek:


A wifi válik a legfőbb webes csatornává
2019. október 4.

Három év múlva a wifi lesz a legfőbb internetes csatorna, a Cisco előrejelzése szerint az internetes forgalom 59 százaléka ilyen hálózatokon keresztül zajlik majd.