Tőzsdére megy a Facebook
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Május 18-án vezetik be a tőzsdére a Facebook-ot üzemeltető társaságot – értesült a Reuters. A cég piaci értéke várhatóan 100 milliárd dollár körül lesz, a nagy kérdés pedig az marad, pénzre tudják-e váltani a portál 845 millió rendszeres használója generálta látogatottságát.
A Mark Zuckerberg és volt kollégiumi társai által 2003-ban alapított Facebook mára a világ legnagyobb közösségi oldalává nőtte ki magát több mint 845 millió felhasználóval. A felhasználói tábor növekedése napjainkban lassuló trendet mutat, bár több – jellemzően fejlődő – országban dinamikusan nő látogatói száma, és Európában is van még növekedési potenciál: itt a lakosság negyede aktív a portálon.
Lehetőségek és veszélyek
A Facebook „sztorija”, vagyis a cég előtt álló legnagyobb kihívás az, hogy képes lesz-e a legnagyobb közösségi internetes médiavállalat – amely ma már a legnagyobb internet-fogyasztási platformnak számít – pénzre váltani a közel 1 milliárd felhasználója jelentette üzleti lehetőséget.
„A papírok kibocsátási ára várhatóan az idei várt nettó eredmény hetvenszeresének megfelelő piaci kapitalizációt tükröz, a teljes cégérték 100 milliárd dollár körüli, ez az árazás pedig ilyen méretű cégek esetén kiemelkedőnek számít. Ma már a felhasználók több időt töltenek a Facebook-on, mint a nagy versenytárs, a Google oldalain, és számuk is hasonló, ugyanakkor a Google egy felhasználóra vetítve kilencszer akkor árbevételt és hétszer akkora adó és amortizáció előtti üzemi eredményt ér el, mint a Facebook” – mondta el Móró Tamás, a Concorde vezető stratégája.
Kérdés, hogy a cégnek sikerül-e a rajongók elidegenítése nélkül megközelítenie vagy elérnie a Google pénzügyi mutatóit. Amennyiben igen, úgy a részvények további árfolyam-emelkedés előtt állnak, ha viszont mindez nem sikerül, akkor a Facebook várhatóan nem bizonyul jó befektetésnek.
Potenciális kockázatok
- Ma még lényegében egytermékes (reklámokra épülő) üzleti modell
- Az árbevétel-növekedés várakozásoktól való elmaradásának kockázata
- A mobil eszközökön jelenleg még nehéz hirdetési bevételt realizálni, miközben a felhasználók egyre inkább ezeket preferálják
- Kettős részvénystruktúra, az alapító főként tízszeres szavazati jogú (B sorozatú) részvényeket birtokol, szindikátusi szerződéssel 50% feletti szavazati jog, abszolút kontroll a cég felett, az IPO során kibocsátott részvények csak egyszeres szavazati joggal bírnak
- Magas kibocsátási ár
- Az utolsó negyedévben már csak 5 százalék körüli felhasználószám-növekedés (Kína továbbra is hiányzik a palettáról, de nem valószínű, hogy ez megváltozik a közeljövőben)
- Belátható időn belül nem várható osztalékfizetés
- Jelentősen emelkedő operatív költségek (2012 első negyedévében éves összehasonlításban emiatt csökkent a cég nettó eredménye)
A kibocsátást a Morgan Stanley az amerikai piacon megszokott árak töredékéért, 5 millió dollárért szervezi.
A jegyzés során a Concorde is elfogad megbízási igényeket, fontos tisztában lenni a ténnyel, hogy ilyen nagy érdeklődésre számot tartó kibocsátás esetén a tranzakciót szervező bankok hátrébb sorolják a más régióból származó befektetőket. A NASDAQ-ra bevezetett részvényekkel azonban már az első kereskedési napon lehetőségük lesz kereskedni az ügyfeleinknek.