Gyakorlati tudnivalók az azonnali hatályú felmondással kapcsolatban

opus simplex
  • Értesítő a rovat cikkeiről

A munkaviszonyban számos olyan helyzet adódik, vagy olyan esemény történik, mely miatt a felek között visszafordíthatatlanul elindul egy, a jogviszony megszüntetésére irányuló folyamat. Ilyenkor a legtöbben- akár munkáltatói, akár munkavállalói oldalon- legszívesebben azonnal megválnának a másik féltől. Erre azonban csak nagyon szűk keretek között, az azonnali hatályú felmondás intézménye által ad lehetőséget a törvény, és amennyiben valamelyik fél nem jogszerűen él ezzel a joggal, komoly jogkövetkezményekkel kell számolnia. Jelen cikkünkben a kötelezettségszegésre alapított azonnali hatályú felmondással kapcsolatos gyakorlati tudnivalókat tekintjük át.

A munkaviszony megszüntetésére vonatkozó lehetőségek között kiemelt figyelmet érdemel az azonnali hatályú felmondás [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 64. § (1) bek. c) pont], mellyel bármelyik fél élhet, ha a másik fél a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegte [Mt. 78. § (1) bek. a) pont], vagy egyébként olyan magatartást tanúsított, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi [Mt. 78. § (1) bek. b) pont].  A munkaviszonyt megszüntető jognyilatkozattal szemben támasztott világos, valós és okszerű indokolás követelményének az azonnali hatályú felmondás esetén is eleget kell tenni. 

A bírói gyakorlatban a legtöbb kérdés az Mt. 78. § (1) bekezdés a) pontja szerinti indokolással kapcsolatban merül fel, mivel ez esetben konjunktív feltételekről beszélhetünk, azaz mindháromnak teljesülnie kell az azonnali hatályú felmondás jogszerűségéhez. Itt tehát a bíróság azt vizsgálja, hogy a felmondás indokában megjelölt tevékenység (esetleg mulasztás) a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettség volt-e, azt a másik fél jelentős mértékben szegte-e meg, valamint megállapítható-e a szándékosság vagy súlyos gondatlanság. Ebből eredően, a nyilatkozattevőnek érdemes az indokolásban ezekre a feltételeke külön kitérni, megindokolni azokat. A probléma többnyire a munkáltatói oldalon jelentkezik, bár munkavállalóknál sem kizárt, itt azonban elsősorban bérfizetési késedelem szolgál alapul a felmondáshoz, melyet a bíróság egyértelműen súlyos munkáltatói kötelezettségszegésként értékel. A bírói gyakorlat alapján a munkáltató által közölt azonnali hatályú felmondás indokául megjelölt kötelezettségszegést a munkavállaló munkaköre, szakismerete, beosztása alapján kell megvizsgálni (BH2005. 117). 

Az indokoláson kívül a legtöbb vita az azonnali hatályú felmondás közlésének időpontjából ered. Az Mt. alapján ugyanis az azonnali hatályú felmondás jogát mind a munkavállaló, mind a munkáltató az annak alapjául szolgáló okról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül gyakorolhatja [Mt. 78. § (2) bek.]. Ez a határidő szubjektívnek tekinthető, mely az alapul szolgáló okról történt tudomásszerzéshez igazodik. A tudomásszerzés azt jelenti, hogy valamelyik fél mindazoknak az ismereteknek teljes körűen a birtokába jut, amelyek alapján a fent említett törvényi feltételek meglétéről állást tud foglalni. A munkáltató esetében a szubjektív határidőt a munkáltatói jogkör gyakorlójának tudomásszerzésétől kell számítani.  

A szubjektív határidőn kívül a törvény meghatároz egy objektív (a tudomásszerzéstől független) határidőt is, ugyanis az azonnali hatályú felmondás jogát mind a munkavállaló, mind a munkáltató az annak alapjául szolgáló ok bekövetkeztétől számított egy éven belül, bűncselekmény elkövetése esetén a büntethetőség elévüléséig gyakorolhatja [Mt. 78. § (2) bek.]. Fontos tudni, hogy mindkét határidő jogvesztő, azaz elmulasztásuk esetén az azonnali hatályú felmondás jogát jogszerűen nem lehet gyakorolni. 

A fent leírtak figyelembevétele mindkét fél számára fontos, ugyanis be nem tartásuk jogellenes munkaviszony megszüntetést eredményez, mely komoly anyagi vonzattal, valamint egy esetleges elhúzódó munkaügyi perrel járhat. Ennek elkerülése érdekében- amennyiben egyező a szándék,- érdemes megfontolni egy közös megegyezéses megállapodás aláírását, melyben szintén dönthetnek úgy a felek, hogy azonnali hatállyal megszüntetik a jogviszonyt, indokolási kötelezettség nélkül. 

 

 

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

  • visszatérés a munkába

    A legsúlyosabb kötelezettségszegések körébe tartozhat, ha a munkavállaló a munkaviszonnyal összeférhetetlen magatartást tanúsít. Ám ahogy az összeférhetetlen magatartás maga is ezerféle lehet, hasonlóan árnyaltan kell megválasztani azt is, milyen szankciót alkalmazzon a munkáltató.

  • sok irat, mappa

    A munkavállalói kötelezettségszegéseknek ezernyi formája lehet, és meglehetősen széles a munkáltató által alkalmazható szankciók skálája is. Az alábbiakban általános jelleggel tekintjük át, a jogkövetkezmények milyen főbb kategóriái jöhetnek szóba, ha a munkáltató nem akar válasz nélkül hagyni egy kötelezettségszegést. 

  • sok irat, mappa

    A munkavállalók a munkaviszonyuk fennállása alatt felelősséggel tartoznak a munkaviszonyból származó kötelezettségeik teljesítéséért. Ezek megszegése esetén a munkáltató végső esetben a munkaviszony megszüntetését is kezdeményezheti.

  • női munkavállaló

    Ha már eldőlt, hogy súlyos kötelezettségszegése miatt a munkavállalót el kell küldeni, még mindig kérdés, hogy bevállalja-e a munkáltató a rendkívüli felmondást. Közismert, hogy ennek igen szigorú feltételei vannak. Alább áttekintjük, mi mindent érdemes végiggondolni a felmondás és a rendkívüli felmondás közötti választás előtt.

  • visszatérés a munkába

    A próbaidő lényege - nevéből adódóan -, hogy ezen időszak alatt a felek eldönthetik azt, hogy fenn kívánják-e tartani a munkaviszonyt. Kikötése nem kötelező, a Munka törvénykönyve 45. § (5) bekezdése alapján a felek dönthetnek úgy is, hogy nem élnek a próbaidő intézményével. Alkalmazásával ugyanakkor egyszerűbb kilépni a jogviszonyból, ha az mégsem váltja be a hozzá fűzött reményeket.

  • munkaviszony megszüntetés

    A munkaviszony egyoldalú jognyilatkozat útján felmondással és azonnali hatályú felmondással szüntethető meg. Mindkét jogcímnek vannak indokoláshoz kötött és nem kötött tényállásai.

  • női munkavállaló

    A munkáltatók több mint 60 százaléka nem tudja bizonyítani a bíróság előtt, hogy azonnali hatályú felmondása megfelelt a jogszabályoknak – derül ki a a Kúria joggyakorlat-elemző csoportjának vizsgálatából. Az új Mt. bevezetése nem változtatott az azonnali hatályú felmondások (a régi Mt. hatálya alatt rendkívüli felmondások) bírósági megítélésének gyakorlatán. Folytatjuk a testület érdekfeszítő dolgozatának ismertetését.

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • innováció

    Bár számos adókedvezmény és pályázati támogatás áll rendelkezésre a kutatás-fejlesztési tevékenység támogatására hazánkban, a bonyolult jogszabályok, a szigorú ellenőrzések és szankciók miatt kevesebben veszik igénybe ezeket a kedvezményeket, mint ahányan ténylegesen megtehetnék ezt. Ugyanakkor e terület adózásában jártas szakértő bevonásával és szabályos „ügymenettel” kockázatok nélkül lehet élni a kedvezményekkel - olvasható a LeitnerLeitner Adózásról érthetően blogján.

     

  • NAV

    Budapest belvárosának masszázsszalonjaiban is feltűnhetnek a NAV ellenőrei - derül ki az adóhatóság adótraffipax előrejelzéséből.

  • Tállai

    Idén augusztus 31-ig 90 ezer hagyományos revíziót, és 155 ezer úgynevezett támogató jellegű ellenőrzést indított a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a támogató eljárások 11 milliárd forint bevételt hoztak - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára.

  • NAV Bűnügyi Főigazgatóság

    Fesztiválszervezők ellen nyomoz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Közép-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága: egy Fejér megyei férfi és két társa eltitkolta a belépőkből származó bevétel egy részét, amivel a költségvetésnek több mint 360 millió forint vagyoni hátrányt okozott.

  • utazás, kiküldetés

    Kompromisszum született a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályozás módosításának fő vonalairól a foglalkoztatási és szociális ügyekben illetékes uniós miniszterek hétfői luxembourgi tanácskozásán. Takács Szabolcs miniszterelnökségi államtitkár szerint a magyar delegációnak sikerült megvédenie a fuvarozói szektor érdekeit.