A nonprofit szervezetek adózása – 2023
Megjelent a NAV 13. adózási füzete, ami a nonprofit szervezetek speciális adózási kérdéseit veszi górcső alá.
Megjelent a NAV 13. adózási füzete, ami a nonprofit szervezetek speciális adózási kérdéseit veszi górcső alá.
A webes szolgáltatással az adózó könyvelőprogramja vagy más ügyviteli alkalmazása is hozzáférhet a pénztárgépeiről érkezett naplóállományokhoz, ha a programban a szoftver fejlesztője kialakítja a megfelelő funkciót. A pénztárgép adatainak gépi letöltésével automatizálható az adatbevitel, lehetővé válik a pénztárgépes bevételek gépi vagy gépileg támogatott könyvelése, a pénztárgéppel kiállított nyugták és más bizonylatok részletes elemzése, értékesítési statisztikák és más kimutatások készítése is. Hirdetés Töltse le ingyenesen „A 2022. évi őszi adóváltozások” című 3 részes összefoglaló írást!Szerezzen első kézből, a Pénzügyminisztérium szakembereitől információt a 2023. január 1-jén életbe lépett adóváltozásokkal kapcsolatban. Regisztráljon, és azonnal érkezik az anyag első része! A szolgáltatás specifikációjának aktuális verziója a NAV GitHub oldalán érhető el: Online Pénztárgépnapló-lekérdező SOAP API interfészleírás és fejlesztői dokumentáció A specifikáció tartalmazza a szolgáltatás ügyféloldali megvalósításához szükséges információkat, így többek között a lekérdező programokkal szembeni követelményeket, a lekérdező interfész működésének ismertetését, valamint a felhasználó- és jogosultságkezelési szabályokat. A lekérdező interfész használatával kapcsolatos fontosabb tudnivalók: Minden adózó csak az általa üzemeltetett pénztárgépek naplóállományaihoz férhet hozzá. Csak gépi úton, az adózó által használt szoftverrel, például könyvelőprogrammal kérdezhetők le adatok. A lekérdező interfészt bármely program igénybe veheti,…
Fontos változások előtt áll a hazai vállalati számvitel: a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég szerint a küszöbön álló uniós intézkedéscsomag újabb lendületet ad az e-számlázás és a számviteli digitalizáció elterjedésének. Amellett ugyanis, hogy kötelezővé válik az e-számla alkalmazása, az EU-s szabályozás kijelöli számviteli-, adózási- és ezzel összefüggésben az adatszolgáltatási gyakorlatok hosszú távú fejlesztési irányát. A cég szakemberei szerint a küszöbön álló szabályozás adta költség- és adminisztrációs teher csökkentési lehetőségeivel csak azon cégek tudnak élni, amelyek megfelelően felkészültek ezekre a strukturális változásokra.
Az adományok fogadásához a jogszabályi feltételek mellett nem árt tisztában lenni egyes gazdálkodási, könyvelési kérdésekkel sem.
Múlt héten a számviteli törvény 2023. január 1-jén hatályba lépett módosításait foglaltuk össze. Ahogy akkor ígértük, most a társaságiadó-információkat tartalmazó jelentéssel, vagyis a CBCR-el foglalkozunk a módosított jogszabály mentén.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) azt javasolja az előfizetőknek, hogy kísérjék figyelemmel a szolgáltatók szerződésmódosításra vonatkozó értesítéseit, és ha a megváltozott feltételeket nem fogadják el, a jogszabály szerinti határidőn belül élhetnek a felmondási joggal.
A leltározás fogalmáról, céljairól, lehetséges időpontjairól és módszereiről ismertetjük a legfontosabb tudnivalókat. Elmondjuk azt is, miként kezelendő a leltárhiány.
A gyakorló számviteli szakemberek számára megszokott, hogy minden új év, új előírásokat is hoz. Cikkünkben röviden összefoglaljuk az Országgyűlés a 2022. november 22-i ülésnapján elfogadott, az egyes adótörvények módosításáról szóló 2022. évi XLV. törvény számviteli törvényt érintő változásait, amelyek – a Társaságiadó-információkat tartalmazó jelentés, vagyis a CBCR kivételével, amelyről jövő héten írunk – 2023. január 1-jén lépnek hatályba, azonban a 2022-es üzleti évre is alkalmazhatóak. (A módosítást a Magyar Közlöny 2022. évi 192. száma tartalmazza, amely 2022. november 23-án jelent meg.)
Bár idén a karácsony és a szilveszter hétvégére esik, az év végi bankfióki nyitvatartások így is okozhatnak meglepetéseket. Ennél nagyobb gondot okozhat majd a január első hetéig tartó igazgatási szünet: az igazolások beszerzése megnehezül, a földhivatali munka szüneteltetése pedig lehetetlenné teszi a jelzálogjogok bejegyzését, így a lakáshitelek kiutalását is.
2028-tól az Európai Bizottság kötelezővé tenné a határon átnyúló közösségen belüli tranzakciók elektronikus számlázását – derül ki a PwC Magyarország írásából.
Vevőanalitika vezetésére az áruszállításból és szolgáltatásnyújtásból keletkezett követelések kimutatása céljából van szükség. Az analitikus nyilvántartás egyenlegének meg kell egyeznie a főkönyvi könyvelés adataival.
Tapasztalataink szerint még mindig rengeteg aggály, rossz beidegződés és téves feltevés kapcsolódik az elektronikus számlázáshoz a magyarországi adózók körében. Pedig nem csak a kapcsolódó jogszabályi környezet enyhült, de a magyar adóhatóság hozzáállása is sokkal támogatóbbá vált az elmúlt évek során. Cikksorozatunk első részében az elektronikus számlázás jogszabályi hátterét vizsgáljuk meg!
Nem változtatott a jegybanki alapkamat 13,0 százalékos szintjén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa keddi ülésén.
Aki valaha készített adóbevallást, annak nem kell magyarázni, hogy a bizonytalanság – különösen az értelmezési bizonytalanság – mennyire gyakran jelentkezik az adózás területén. Néha a jogszabályok értelmezése vezet nem egyértelmű eredményre, néha a tranzakció összetett és újszerű jellege adja fel a leckét a szakembereknek. Nem vitás, hogy azt is el kell fogadni a területen munkálkodóknak, hogy olyan adórendszert és jogi környezetet építeni nem lehet, ahol ez a bizonytalanság teljesen elkerülhető.
Most már biztosra vehető, hogy a pandémia nem csak felgyorsította a digitalizációt és automatizációt a vállalkozások életében, de átformálta az üzletviteli folyamatokat is. Az adminisztráció átalakításának kezdő lépését jelentheti az áttérés az elektronikus számlázásra. Egyre több társaság preferálja az érintésmentes fizetést és a nem papíralapú számlázást, ezért olyan e-számla megoldást keres, amely kompatibilis a távmunkával, automatizálja belső folyamatait és növeli a hatékonyságot is.
Kriptovaluta-bányászatra alkalmas számítógépeket számolt el eszközbeszerzésként egy cég az adóhatóság vizsgálatra szerint – közölte a NAV.
2022-re a korábbi eltérő jogértelmezések összehangolását követően egyértelműnek látszik az adóhatóság és a Pénzügyminisztérium álláspontja: az Öbr. 24/C. §-a szerinti esetekben a pénztár, a 24/D. § szerinti esetekben a pénztártag felé kell számlázni. Számlázási és online számla adatszolgáltatási szempontból tehát megoldottnak tekinthető a helyzet. Ugyanakkor idén nyáron bekövetkezett egy olyan változás, aminek eredményeként egészen váratlan ponton jelent problémát az, hogy egyes esetekben nem a pénztártag, hanem a pénztár tekintendő vevőnek a hivatalos álláspont értelmében.
Cikkünk első részéből kiderült, hogy 2020 nyarán a NAV Pénzügyminisztériummal egyeztetett, az adóhatóság honlapján közzétett hivatalos álláspontja az volt, hogy akár termék beszerzésére, akár szolgáltatás igénybevételére kerül sor egészségpénztári számláról történő finanszírozással, a vevő, igénybevevő a pénztártag, így a számlázásnak és az online számla adatszolgáltatásnak is ehhez kell igazodnia. A későbbiekben azonban ez az álláspont megváltozott.
A saját vállalkozásban végzett beruházáshoz használt, hasznosított termék, szolgáltatás előzetesen felszámított adója levonható, ugyanakkor a beruházás eredményét adófizetési kötelezettség terheli. A saját vállalkozásban végzett beruházás olyan, az adóalany közreműködésével megvalósuló beruházás, amelynek eredményeként tárgyi eszköz jön létre.
Felújításra, karbantartásra minden vállalkozás életében előbb-utóbb sor kerül; írásunk ezek lényegét, fontosabb szabályait tekinti át, mert sokszor a szakemberek számára sem egyértelmű egy adott tevékenység besorolása.