Szabályzat nélkül kockázatos a cégautó juttatás

  • Értesítő a rovat cikkeiről

A céges autó sok vállalatnál a béren kívüli juttatások közé tartozik, amit így nem csak üzleti, de magáncélú utazásokra is aktívan használhatnak a dolgozók. Ha azonban cégautó szabályzat hiányában teszik ezt a munkavállalók, az mind rájuk, mind a munkáltatóra nézve jelentős kockázatot hordoz - figyelmeztet újságunkhoz eljuttatott közleményében az Arval.

A flottaszabályzat egyszerre védi a munkavállalót és a munkáltatót, hiszen a céges gépjármű használata során számos vitás helyzet adódhat. Ilyen például, hogy baleset esetén miként osztozzanak a felek a casco önrészén, vagy hogy szülési szabadság idején igényt tarthat-e a dolgozó az autóra. „Gyakran találkozunk azzal, hogy a vállalati flottamenedzserek úgy vélik, hogy a nemzetközi központtól kapott formaszabályzatok teljes védettséget nyújtanak mindkét félnek, de ez sok esetben sajnos nem igaz” – idézi a közlemény Tekse Kálmánt, az Arval Magyarország Kft.  ügyvezető igazgatóját. „A nemzetközi szabályzatok ugyanis sokszor nem fedik le teljesen a helyi piac igényeit, vagy veszik figyelembe a szabályozói környezet sajátosságait. Éppen ezért még egy nagyvállalat esetében is érdemes alaposan áttanulmányozni a kapott szabályzatot, és megtenni a szükséges kiegészítéseket, módosításokat.”

A vitás helyzetek ahhoz vezethetnek, hogy az elsőre kiváló motivációs eszköznek szánt autó a rendszer átláthatatlansága miatt kettős megítélésnek örvend a munkavállalók részéről, flottamenedzseri szinten pedig komoly fejtörést okoz a költségek nyomon követésében. Tekse Kálmán szerint a szabályrendszer kialakítását, vagy annak frissítését mindenképpen érdemes szakértőre bízni, aki képes alaposan feltérképezni az adott cég elvárásait, de vannak olyan irányelvek, amelyek kötelező érvényűek, így például a szabályzatnak rendelkeznie kell a költségkockázatok viseléséről a dolgozó és a munkáltató között, de ki kell térnie a modellválasztékra, a listaárakra, a havidíjakra, valamint az üzemanyag-típusokra is.

Ráadásul ma már alapvető elvárás, hogy a cégautó szabályzat összhangban legyen a vállalat fenntarthatósággal kapcsolatos vállalásaival is. „Üdvözlendő és egyre gyakoribb kérés, hogy a szabályzat a modellválasztás és motorizáltság kapcsán pontos határokat szabjon az emissziós értékeknek. Ennek ugyanakkor nem csak a környezeti terhelés szempontjából van jelentősége, de hosszabb távon gazdaságosabbá is teszi az üzemeltetést” – idézi a közlemény Tekse Kálmánt.

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

  • autópiac

    A külföldi kiküldetés alatt akár csak egyetlen napra bérelt gépkocsi után is cégautóadót kell fizetniük a vállalkozásoknak, ha a bérleti díjat költségként kívánják elszámolni. Aki nem gondoskodik már a helyszínen a bérelt személygépkocsi teljesítményét és környezetvédelmi besorolását igazoló papírok beszerzéséről, gondba kerülhet az elszámoláskor, az adófizetés elmulasztása pedig büntetést von maga után - hívja fel a figyelmet a Mazars.

  • autópiac

    Április 20-át hallva a könyvelők és adótanácsadók elsőként az Áfa bevallásra és a hozzá kapcsolódó összesítő nyilatkozatra asszociálnak, azonban ekkor – egyéb más adókötelezettségek mellett – a cégautóadóról is bevallást kell tenni a NAV felé.

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • nő

    Közalkalmazotti jogviszonyban álló olvasónk 1954. decemberében született, így 2018. júniusában a 63. életév betöltését követő 183. napon be fogja tölteni öregségi nyugdíjkorhatárát. Személyes körülményeiben nemrég olyan változás következett be, amely feltétlenül szükségessé teszi a lehető legközelebbi időpontban történő nyugdíjba vonulást. Mivel az idő elég rövid eddig az időpontig, tanácsot kér a megoldáshoz.

  • nyakkendő és munkavédelmi sisak

    A kereskedelmi ágazatban tavaly november 10. és december 10. között lezajlott országos szintű munkavédelmi ellenőrzéseknél a vizsgált 1013 munkáltató közül 893 esetében találtak munkavédelmi, illetve munkaegészségügyi hiányosságokat - olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkafelügyeleti főosztályának jelentésében.

  • pénz

    A Magyar Iparszövetség (OKISZ) a vállalkozások versenyképességének javítását, a bérfelzárkóztatás folytatását, a munkaadói közterhek további mérséklését tartja szükségesnek - mondta Vadász György ügyvezető elnök az MTI-nek, miután az érdekképviselet elnöksége foglalkozott a kkv-k helyzetével.

  • személyszállítás

    Július elsejétől drágább lehet Budapesten taxival utazni, ugyanis a jelenlegi 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedhet, a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal nőhet, ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott  előterjesztést megszavazzák a képviselők.

  • törzstőke

    A gazdasági társaságok tagjaiktól elkülönült, saját vagyonnal rendelkeznek, amely kiemelt jelentőséggel bír a szervezetek életében. Annak a meghatározásához, hogy a vagyon milyen szerepet tölt be a gazdasági társaságok életében, el kell határolni egymástól a jegyzett tőkét és a saját tőkét, a két fogalom és az általuk megjelölt vagyon ugyanis nem azonos, így az általuk betöltött funkciók is eltérnek egymástól. A tanulmányban bemutatjuk a gazdasági társaságok jegyzett és saját tőkéjének vélt és valós funkcióit, valamint kitérünk a gazdasági társaságok egy speciális csoportjára, a közfeladatot ellátó, állami részvétellel működő gazdasági társaságokra.