Könnyebbé tehető a munkahelyi beilleszkedés


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mire kell odafigyelnie egy munkavállalónak az első időszakban? Hogyan viselkedjen, mit tegyen, hogy minél könnyebben menjen a beilleszkedés? Az RSM DTM blogbejegyzéséből kiderül, milyen megoldásokkal könnyítik meg a cégek az új munkavállalók beilleszkedését.


Az első munkanap egy új vállalatnál szinte kivétel nélkül mindenkinél erős szorongással társul.

Új helyszín, új emberek, új feladatok, ismeretlen vállalati kultúra. Mik a munkaköri feladatok? Kihez milyen kérdéssel lehet fordulni? Hol a büfé? Meddig tart a munkaidő? Mik a főnök munkával kapcsolatos elvárásai? Mi az amire egy anyag leadásánál figyelni kell nála?

Szinte minden cégnél létezik már úgynevezett beilleszkedési program – cégmérettől függően hol hivatalosabb és formálisabb, hol pedig lazább keretek között.
Van, ahol kifejezetten céges szabályzathoz kötött az, hogy az új munkatársak részt vegyenek egy ilyen programon. Ez az úgynevezett Induction (beilleszkedés, bevezetés) program.

Nagyobb cégeknél rögtön az első napokban ezzel a programmal kezdenek. A program a céghez egy, vagy közel egy napon munkába állóknak szól, szervezett formában, többnyire a HR-es kolléga által, nem ritkán szakmai vezető bevonásával. Az Induction program keretében  bemutatják:

  • a cég összefoglaló történetét,
  • a vezetőség és a cég struktúráját,
  • az üzletágakat, ezek célját és piaci szerepét,
  • illetve a cég jövőbeni terveit a növekedéssel, az új befektetésekkel, a kínált termékekkel/szolgáltatásokkal, illetve a versenytársakkal kapcsolatban.

Mindez egy slide-show keretében történik, melyet kézikönyvként, vagy elektronikus formában a munkavállalók kézhez is kapnak, és ebből tájékozódhatnak a rákövetkező hetekben, amennyiben valamilyen kérdésnél elakadnának.

Az Induction tréningen kiváló alkalom arra, hogy az újoncok legalább a hasonló cipőben járó, szintén első munkanapjaikat töltő kollégáikkal kicsit jobban megismerkedjenek a sok ismeretlen arc között.

Ezt egy nagyon hasznos kezdeményezésnek tartom. Bizonyos cégméret felett ez jószerivel nélkülözhetetlen az első napokban, amikor az új munkavállalóra nagy mennyiségű friss információ zúdul.

Van olyan cég is (jellemzően nagy létszámú és világmárkát képviselő multik) ahol ezt Trainee (betanulás, gyakornok) programnak nevezik. Itt aztán tényleg átfogó tudásra lehet szert tenni, hiszen egy ilyen program arról szól, hogy az új munkatársak csoportonkénti beosztásban eltöltenek 1-2 hetet egy adott divízión, és napi feladatok révén ismerik meg az adott vállalati egységet. Ez mindkét fél szempontjából rendkívül hatékony módszer, hiszen az új arcok és a régi kollégák arca is rögzül a másik félben, ráadásul rögtön egy adott feladathoz, szervezeti egységhez is kapcsolhatóak a megismert munkatársak.

Közepes, illetve kisebb cégeknél is alkalmazzák ezen programok valamelyikét, de ott jellemzőbb, hogy az első napon körbevezetik, és mindenkinek bemutatják az új munkatársat. Ez természetesen a tizedik bemutatás után már nem feltétlenül rögzül, és innentől talán kevésbé hatékony, viszont előnye az, hogy minden kollégával személyesen találkozik, így ha ő nem is fog egyenként mindenkire emlékezni, az ő arcát a többiek megjegyzik, és új lévén, az első pár hétben hasznos információkkal tudnak neki segíteni.

Hogy lehet ezt túlélni? Mi tehet az új munkavállaló?


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Óriásit esett az elektromos autók átlagára

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint 1 év alatt jelentősen csökkent a használt elektromos autók átlagára, ennek köszönhetően pedig az sem meglepő, hogy több mint másfélszeresére nőtt a legnépszerűbb modellekkel kapcsolatos érdeklődések száma is.

2024. október 4.

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.