A geopolitikai bizonytalanságok ellenére továbbra is optimisták a cégvezetők


Továbbra is optimisták a világgazdaság növekedési kilátásaival kapcsolatban a világ legnagyobb vállalatainak vezérigazgatói, de saját vállalatuk növekedésébe vetett bizalmuk csökkent, míg a gazdasági növekedés kockázatai között első helyre a geopolitikai és politikai bizonytalanság került – derült ki a KPMG globális felméréséből.

A globális tanácsadó cég kilencedik KPMG CEO Outlook 2023 felmérése szerint a tavalyi 71 százalék után idén a vállalatvezetők 73 százaléka volt bizakodó a világgazdaság három éves kilátásaival kapcsolatban, míg saját cégük növekedésébe vetett bizalmuk három éves mélypontra, 77 százalékra csökkent.

A növekedés kockázatai között első helyre ugrott a geopolitikai és politikai bizonytalanság, míg egy évvel korábban a politikai bizonytalanság a rangsorban a hetedik helyen állt.

A kockázatok között 2022-ben és 2023-ban az első háromban szerepeltek a szervezeti-működési problémák, illetve a feltörekvő/diszruptív technológiák.

A hosszan tartó bizonytalanság, az egybefonódó válságok – polikrízis – arra kényszerítette a vezérigazgatókat, hogy céltudatos megközelítéssel reagáljanak a bizonytalanságokra, átértékeljék stratégiai prioritásaikat, és együttműködésre épülő vezetői magatartással éljenek – értékelte a kutatás eredményeit Rózsai Rezső, a KPMG vezérigazgatója a közleményben.

A felmérés rávilágított arra, hogy a vállalatvezetők stratégiai prioritásai továbbra is három fő csoportba sorolhatók: technológia-digitalizáció-AI (mesterséges intelligencia), az ESG (környezeti, társadalmi és vállalati irányítási kérdések) keretrendszer, valamint a munkaerő megtartása és tehetséggondozás.

A felmérés szerint az ESG már az üzleti sikeresség alapját képezi, és a vezérigazgatók 69 százaléka állítja, hogy ezeket a szempontokat az értékteremtés eszközeként építették be üzleti tevékenységébe.

Tízből 7 vállalatvezető középtávú befektetéseinek élén a generatív mesterséges intelligencia áll, de legtöbben (57 százalék) az új technológiába történő beruházásoknál etikai kihívásokat hozták fel visszatartó erőként.

A mesterséges intelligencia és a gyorsan változó technológiai környezet miatt a cégvezetők szerint megnőtt az igény a gyorsabb reagálásra, a hatékonyabb együttműködésekre, ezért közel kétharmaduk (64 százalék) arra számít, hogy a következő három évben teljes mértékben visszatérnek az irodai munkavégzéshez.

Tízből közel kilencen (87 százalék) kilátásba helyezte, hogy az irodai munkavégzést pénzügyi jutalommal, vagy előreléptetéssel ösztönzik. A KPMG idei felmérésében a világ 11 országának 1325 vállalatvezetője vett részt. Az általaluk képviselt cégek mindegyikének árbevétele meghaladta az 500 millió dollárt, egyharmaduk éves forgalma pedig átlépte a 10 milliárd dolláros határt.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.