A Graphisoft Park növelte eredményét, a DéliKERTész forgalomnövekedést könyvelt el


A tájékoztatás szerint az ingatlan bérbeadásból származó árbevételük az első három negyedévében 12,6 millió euró volt a bázisidőszak 11,5 millió eurójával szemben. A megnövekedett költségek ellenére is elfogadható szezont zár az ötszáz termelőt tömörítő szentesi DélKerTÉSZ, amely főként paradicsomot és paprikát termesztő tagjai az év első kilenc hónapjában az előző évinél 13,3 ezer tonnával több, 56 ezer tonna zöldséget értékesítettek – tájékoztatott a szövetkezet.

A Graphisoft Park növelte eredményét

A jelentésben kiemelték: a kedvező eredmény egyrészt a bérleti díjak euróövezeti inflációt követő indexálásának, valamint a bérbeadott ingatlanok magas, budapesti átlagot meghaladó, 97 százalékos kihasználtságának köszönhető. Jelentős eredménynövelő hatása volt a jelenlegi kamatkörnyezetben a szabad pénzeszközökön realizált kamatbevételeknek is.

A kilenc havi kamatfizetés, adózás és amortizáció előtti nyereség (EBIDTA) 490 ezer euróval, mintegy 5 százalékkal, az adózott eredmény pedig 1,3 millió euróval, 29 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszaki adatot. A társaság adózott eredménye 7,5 millió euró volt az előző év hasonló időszakának 6,9 millió eurós eredménye után.

A cég vezetése 2023-ban – az év hátralevő részében a bérbeadott terület változásával már nem számolva – 16,9 millió euró árbevételt vár, ami 9 százalékos növekedés az előző évhez képest. A 2024. évi bérletidíj-bevétel tervezésekor figyelembe veszik, hogy a bérleti díjak esedékes indexálásának mértéke az ideinél alacsonyabb lesz, így jövőre 16,6 millió euró bérletidíj-bevétellel számolnak, amely 300 ezer euróval, azaz 2 százalékkal alacsonyabb lehet az előző évinél.

A Graphisoft Park SE Ingatlanfejlesztő Európai Részvénytársaság részvényeivel a Budapesti Értéktőzsde prémium kategóriájában kereskednek, a társaság részvénye csütörtökön 8,4 eurón zárt, az elmúlt egy évben 7,56 euró minimumot és 9,84 euró maximumot ért el.

Jelentősen növelte forgalmát a DélKerTÉSZ

A közlemény szerint az értékesített mennyiségből 25 ezer tonnát tettek ki a frisspiaci termékek, az ipari zöldségek és növények pedig 31 ezer tonnát. A belföldi áruházláncok felé az év első kilenc hónapjában 7 százalékkal nőtt a beszállított mennyiség, azonban a fogyasztók egyre kevesebbet vásárolnak normál áron, inkább az akciókat keresik a zöldségek és gyümölcsök esetében is – közölték, hozzátéve, hogy a termelők számára a rendszeres árcsökkentés nem fenntartható a fogyasztás szinten tartásáért. Ez különösen igaz a hidegebb hónapokra, amikor a termelés fűtött fóliákban történik.

A szövetkezet zöldség és gyümölcs értékesítéséből származó árbevétele 19 milliárd forintra rúgott az első kilenc hónapban, ez éves szinten 4 milliárd forintos növekedést jelent. Az év végére a várakozások szerint az árbevétel elérheti a 22 milliárd forintot. Az első háromnegyed évben az exportbevétel 3,3 milliárd forint volt, az előző évinél mintegy 300 millió forinttal magasabb. Az árfolyamhatás miatt a cseh és szlovák piacon a tavalyinál alacsonyabb egységárral tudott értékesíteni a szövetkezet.

Az éves szinten mintegy 700 millió forinttal növekvő költségek befolyásolják az eredményeket. A magasabb fuvarköltségek és az EPR-díj bevezetése mellett az inputanyagárak közül a műtrágya ára ugyan mérséklődött, a növényvédő-szerek esetében azonban jelentős növekedést tapasztaltak, ami nehezíti a termelők helyzetét. Hasonlóképpen a szállításhoz nélkülözhetetlen összecsukható rekeszek ára is megugrott. A magas kamatok pedig nemcsak az eredményekre vannak negatív hatással, de a jövőbeni beruházásokat, fejlesztéseket is megnehezítik – jegyezték meg.

A közlemény idézi Nagypéter Sándor elnököt, aki kifejtette: a DélKerTÉSZ célja, hogy saját fizikai és online bolttal is megjelenjen. A közvetlen értékesítés jövő húsvét körül indulhat el Budapesten, így a friss piaci szezonra már nemcsak a boltláncokban, de a cég saját üzletében is elérhetőek lennének a szentesi zöldségek.

A szövetkezet fontos feladatának tartja a kertészeti szakma utánpótlásának biztosítását annak érdekében, hogy 10-15 év múlva is legyenek naprakész tudással rendelkező szakemberek. A termelői tagság fiatalítása érdekében hosszú távú mentorprogramot indítanak jövőre az Alföldi Agrárszakképzési Centrummal és a Bartha János Kertészeti Technikummal, valamint közös gyakorlati kutatókertet hoznak létre.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.