A kkv-k negyede pályázna uniós pénzre


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hazai kis- és középcégek 25 százaléka tervezi, hogy indul majd uniós pénzekre kiírt pályázatokon. Az ezt fontolgatók több mint fele 50 millió forint alatti összegben gondolkodik. Az InfoTandem heti infografikája.


A legmagasabb arányban a viszonylag nagy forgalmú kis- és középvállalkozások tervezik, hogy az évtized hátralévő részében versenybe szállnak majd az uniós forrásokért. Az évente 0,7 és 10 milliárd forint közötti bevételt produkáló kkv-k mezőnyéből a szereplők 29 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a tavaly startolt hétéves ciklusban indulni kíván az EU-pénzeket meghirdető pályázatokon. A 200 milliósnál kisebb vállalkozások közül csupán 21 százalék tervez hasonlót.

Összességében a kis és középcégek egynegyede készül pályázni, ami némiképp meghaladja az előző periódusban tapasztalt arányt: 2007 és 2013 között a hazai kkv-k 22 százaléka próbálkozott ezzel, s a résztvevők 85 százaléka az Új Széchenyi Terv vagy az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében legalább egy elnyert pályázatot végül fel is tudott mutatni. A most zajló támogatási ciklus forrásait a Széchenyi 2020 program osztja majd el. Az új felállás megismertetésén van még mit dolgozni, mindazonáltal a potenciálisan érintett kkv-k 60 százalékánál már hallottak a lehetőségről – derült ki a Budapest Bank megbízásából a GfK Hungária által 2015 februárjában és márciusában elvégzett kutatásból. A felmérés során 500 vállalkozást kérdeztek meg a legfeljebb 10 milliárd forintos éves árbevételű mikro-, kis- és középvállalati mezőnyből.

Azok közük, amelyek már most eldöntötték, hogy pályázni szeretnének, 42 százalék megelégedne egyetlen tenderrel, további 38 százalék azonban azt is eltudja képzelni, hogy akár öt pályázaton indul. A megcélzott összeg a tervezgetők szűk egyharmadánál 10 millió forint alatt marad, 27 százalék azonban 10 és 50 millió közötti summát készül ily módon begyűjteni. Figyelemreméltó, hogy a potenciális indulók 72 százaléka kizárólag vissza nem térítendő pénzben gondolkodik.

A szükséges önerőt, illetve a megvalósításhoz szükséges előfinanszírozást a vállalkozások több mint fele, 54 százaléka a saját tőkéjéből fedezné. Ugyanezen célokra a Széchenyi Kártya Hitelprogramhoz és a jegybank Növekedési Hitelprogramjához kapcsolódó termékekben további egynegyedük gondolkodik. A pályázati lehetőségek felkutatásához szűk kétharmaduk külső segítséget is igénybe venne (elsősorban pályázati tanácsadó cégek hírleveleit és pályázatfigyelő internetes oldalakat értve ez alatt), több mint felük pedig várhatóan a tenderanyagok összeállítását is másra bízza.

A leggyakoribb pályázati cél a technológiafejlesztés (ezt 37 százalék jelölte meg), de sokan telephely- és kapacitásbővítésüket is megtámogatnák uniós pénzekkel. Olyannyira, hogy a felmérés tanúsága szerint a pályázatok révén megvalósítandó beruházások 60 százaléka e forrás nélkül egyszerűen elmaradna.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Óriásit esett az elektromos autók átlagára

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint 1 év alatt jelentősen csökkent a használt elektromos autók átlagára, ennek köszönhetően pedig az sem meglepő, hogy több mint másfélszeresére nőtt a legnépszerűbb modellekkel kapcsolatos érdeklődések száma is.

2024. október 4.

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.