Áthidalható a finanszírozási szakadék
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A PwC Magyarország vállalkozásfejlesztési programot indított, amelynek célja a kis- és középvállalatok (kkv) felkészítése arra, hogy jobban megfeleljenek a finanszírozói elvárásoknak.
Forráshoz jutni a jelenlegi gazdasági helyzetben nem egyszerű, de nem is lehetetlen feladvány. Szigorú feltételek mellett ugyan, de manapság is lehet finanszírozáshoz jutni bankoktól vagy tőkebefektetőktől. Ehhez azonban az szükséges, hogy felkészült kis- vagy középvállalat (kkv) kerüljön a látótérbe.
Nehezítő körülmény, ha a növekedni, fejlődni vágyó kkv nem reálisan méri fel saját lehetőségeit, adózási és jogi ügyei nem mennek zökkenőmentesen, üzleti terve – ha egyáltalán létezik – gyenge lábakon áll. A PwC Magyarország nemrég indított KKV Turbó vállalkozásfejlesztési programjával a hazai cégeket szeretné segíteni abban, hogy ezeknek a finanszírozói elvárásoknak jobban meg tudjanak felelni, és így forráshoz juthassanak.
Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy egy vállalati hitel megszerzésében vagy a befektetők bevonzásában általában azok a cégek sikeresek, amelyek felkészülten vágnak neki a feladatnak. De minimális létszámmal, megtépázott büdzsé mellett mit is jelent ma felkészültnek lenni?
A PwC szakemberei úgy vélik, a vállalkozás egészét kell vonzóvá tenni a külső szemlélő, különösen a befektetéssel egyben kockázatot is vállaló pénzügyi befektető számára. A nemrég indított KKV Turbó célja, hogy bemutassa, hogyan is kellene a várhatóan többlépcsős felkészülésnek nekivágni, hogy a forrásbevonás ne csak álom maradjon.
Korábban, a forrásbőséggel jellemezhető 2000-es években mindenki könnyen kapott hitelt, tudott magának tőkeágon befektetőt találni. Nem néztek rá alaposan arra, milyen is a cég valójában, mennyire strukturáltan működik. Ezeknek az időknek azonban már vége; a szűkülő források és a bizonytalan környezet okozta megnövekedett kockázatok miatt a külső finanszírozók csak olyan cégekbe rakják a pénzüket, ahol biztosak lehetnek abban, hogy minden rendjén van. Nem elég csupán a vállalkozás növekedési kilátása.
„A befektetők és hitelezők számára ma már kiemelten fontos az adott vállalkozás szerződéses viszonyainak, ügyfélkapcsolatainak, eladási csatornáinak ereje és átláthatósága is. A szabályozott környezet, az erős és stabil ügyfélkör és a jó értékesítési csatornák ugyanis hatalmas értéket képviselnek egy-egy cég életében” – mondja Vági Péter, a PwC Magyarország vezető menedzsere. A szakértő szerint az sem hagyható figyelmen kívül, hogy az adózási szempontból kockázatos vállalkozás befektetési szempontból is kockázatos. Az adóoptimalizálás a befektető számára nem jelenthet ugyanis adóelkerülést.
A befektetők potenciális célpontok százaival találkoznak évente, míg az egyes vállalkozásoknak rendszerint csak nagyon korlátozottan van esélyük meggyőzni a befektetőket cégük értékéről. A pénzügyi befektetők így aztán jobb helyzetben vannak, válogathatnak a kínálatból. A másik oldalon viszont ott vannak a vállalkozások tulajdonosai, akiknek rendszerint csak egy esélyük van a bemutatkozásra.
A program segítségével az adott vállalkozás önismereti tesztet végezhet annak érdekében, hogy reális képet kapjon saját magáról. Ezt követően a PwC szakértői igény szerint üzleti terv sablont bocsátanak rendelkezésre, melynek segítségével felmérhető, hogy mennyire megalapozott az adott vállalkozás hosszú távú stratégiája.