Átlagon felüli a hazai élelmiszer-drágulás
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Magyarországon 5 százalékkal nőtt az átlagár az élelmiszerüzletekben az első negyedév során, a tavalyi hasonló periódushoz képest. Európában a drágulás átlagos mértéke 3 százalék. Ezt a 3 százalékot hazánk mellett további hat fejlett európai országban haladta meg az áremelkedés átlagos mértéke. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen jelentése az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok 2013. első negyedévi kiskereskedelmi trendjeiről.
Nálunk ebben az időszakban átlagosan 2 százalékkal nőtt az élelmiszerboltok bevétele, míg a vizsgált huszonegy európai országban átlag 3 százalékkal.
Az átlagárak legnagyobb mértékben, 9 százalékkal Törökországban emelkedtek, negyedéves összehasonlításban. Utána Magyarország és Hollandia következik 5-5 százalékkal, majd Finnország, Ausztria, Szlovákia, Csehország egyaránt 4 százalékkal.
Továbbra is az árak befolyásolják az európai élelmiszer-kiskereskedelem növekedését – állapítja meg Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója. – Amíg a tavalyi második, harmadik és negyedik negyedévben azt láttuk, hogy a bolti forgalom növekedésének mértéke egyre csökken, addig ez a kedvezőtlen tendencia idén január-máricusban pozitívra változott.
Nominálisan az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom legnagyobb növekedését 12 százalékkal Törökország érte el az első negyedév során. Megelőzte Finnországot és Ausztriát, ahol 5-5 százalékos a mutató. Viszont fordított ez a trend Írországban és Görögországban, ahol az élelmiszerüzletek bevétele 2-2 százalékkal csökkent, negyedéves összehasonlításban. Ezzel egyidőben a görögországi átlagárak is 2 százalékkal kisebbek lettek.
Jean-Jacqes Vandenheede rámutat egy másik kedvező változásra: – Amíg a vizsgált országok élelmiszer-kiskereskedelmében a mennyiségi eladás a tavalyi második, harmadik és negyedik negyedévben csökkent, a megelőző évi hasonló időszakokhoz képest, addig idén már emelkedett, ha csak kis mértékben is, 0,2 százalékkal. Kiemelkedően bővült az eladott mennyiség Norvégiában 3, Törökországban, Svédországban és Svájcban 2-2 százalékkal. A legnagyobb arányú, 6 százalékos csökkenést mennyiség szempontjából Írországban, 3 százalékost Magyarországon, 2 százalékot pedig Hollandiában regisztráltunk a vizsgált huszonegy európai ország közül.
Néhány európai országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmának trendjei az idei első negyedévben. Mindig a tavalyi első negyedévhez viszonyítva. Százalékban.
Ország |
Áremelkedés átlagos mértéke |
Forgalom értéke nominálisan |
Százalékban |
Euriópai átlag |
+3,1 |
+3,3 |
+0,2 |
Magyarország |
+5 |
+2 |
-3 |
Ausztria |
+4 |
+5 |
+1 |
Szlovákia |
+4 |
+4 |
0 |
Lengyelország |
+1 |
+1 |
0 |
Németország |
+3 |
+3 |
0 |
Görögország |
-2 |
-2 |
0 |
(Forrás: Nielsen)