Brexit: a légitársaságok is rosszul járhatnak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A brit kormány hétfői tájékoztatása szerint a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, ha London és az EU között nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszeréről.

A brit kormány az utóbbi időszakban folyamatosan tesz közzé hangsúlyozottan elvi útmutatókat arról, hogy a jelenlegi helyzethez képest milyen változások várhatók a Brexit-megállapodás elmaradása esetén. E tájékoztatók minden esetben hangsúlyozzák, hogy „valószínűtlen” forgatókönyvekről van szó, mivel a brit kormány megegyezéses Brexitre számít.

A hétfőn ismertetett újabb tájékoztatási csomagban az áll, hogy ha mégsem lesz megállapodás az EU-val, az Egyesült Királyság és az Európai Unió között járatokat közlekedtető brit és uniós légitársaságoknak a brit EU-tagság megszűnése után egyéni működési engedélyekért kellene folyamodniuk a brit, illetve az uniós hatóságokhoz.

Mindemellett az Európai Unióban bejegyzett külföldi légitársaságok nem tudnának olyan járatokat üzemeltetni, amelyeknek indulási és érkezési repülőtere – például a londoni Heathrow és a skóciai Edinburgh – egyaránt az Egyesült Királyságon belül van, a brit bejegyzésű légitársaságok pedig ugyanígy elveszítenék automatikus jogosultságukat arra, hogy európai uniós kiindulási és célállomások – például Milánó és Párizs – között közlekedtessenek közvetlen járatokat előzetes engedélyeztetés nélkül.

A brit közlekedési minisztérium által kiadott tájékoztató hangsúlyozza ugyanakkor: a brit kormány úgy készül, hogy megállapodás nélküli Brexit esetén is megadja a szükséges engedélyeket az uniós légitársaságoknak nagy-britanniai működésük folytatásához, és elvárná az EU-ban maradó országoktól, hogy viszonossági alapon ugyanígy járjanak el a területükön működő brit légitársaságok esetében.

A közlekedési tárca állásfoglalása szerint sem egyetlen EU-tagországnak, sem az Egyesült Királyságnak nem állna érdekében „a kiszolgálható célállomások választékának korlátozása”.

A minisztérium elismerte ugyanakkor, hogy az egyedi járatüzemeltetési engedélyek kiadásának megtagadása fennakadásokat okozhat „egyes járatok” közlekedésében.

A tájékoztatás szerint London a Brexit-megállapodás elmaradása esetén az EU-országokkal kötendő többoldalú járatközlekedési megállapodást részesítené előnyben, de alternatív megoldásként el tudja képzelni kétoldalú megállapodások megkötését az egyes EU-országokkal a légiközlekedési szolgáltatások kölcsönös engedélyezésének feltételeiről.

A brit kormány a felkészítő jellegű tájékoztatássorozat részeként a minap arra is felhívta a figyelmet, hogy nem lenne garantálható a roamingdíj-mentes mobiltelefon-használat az EU-tagállamokba látogató brit állampolgárok számára, és járművezetői jogosítványaik érvényességét sem feltétlenül ismerik majd el az uniós tagországok, ha nem sikerül megállapodásra jutni a Brexit feltételrendszeréről az Európai Unióval.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Óriásit esett az elektromos autók átlagára

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint 1 év alatt jelentősen csökkent a használt elektromos autók átlagára, ennek köszönhetően pedig az sem meglepő, hogy több mint másfélszeresére nőtt a legnépszerűbb modellekkel kapcsolatos érdeklődések száma is.

2024. október 4.

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.