Decembertől vége az internetes diszkriminációnak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság felmérése szerint az unióban működő webshopok 63 százaléka nem teszi lehetővé a más tagországból kezdeményezett online vásárlásokat, ez pedig súlyosan gátolja az egységes piac és az e-kereskedelem Európai Unión belüli kiteljesedését. A december 3-án hatályba lépő geo-blocking rendelet ezt a diszkriminációt számolja fel.

Számos vásárlóval előfordul külföldi webshopok böngészése közben, hogy nem tudja véglegesíteni rendelését pusztán azért, mert nem ugyanabból az országból keresi fel a honlapot, amelyikben a webáruház üzemel. A geo-blocking rendelet értelmében az online kereskedők december 3-tól már nem alkalmazhatnak állampolgárság, lakóhely, illetve letelepedés hely szerinti különböző árakat, valamint értékesítési és fizetési feltételeket.

„A rendelet természetesen nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az online rendelt termék szállítását is biztosítsák a külföldi vásárlók számára. Azonban december elejétől azt már nem tehetik meg, hogy megakadályozzák egy másik EU-s tagállamból érkező külföldi megrendelés fogadását és teljesítését, illetve azt, hogy az IP-cím alapján eltérő árakat alkalmazzanak.” – mondta Dr. Novák Zoltán, a Taylor Wessing ügyvédi iroda partnere. Hozzátette: „Ha például egy osztrák vásárló egy olyan magyar webáruházban találja meg a keresett terméket, amely nem szállít Ausztriába, a megrendelés fogadását és teljesítését akkor is biztosítania kell a kereskedőnek, mégpedig a magyar vásárlók részére kínált árazással egyezően. Más kérdés, hogy ebben az esetben a vásárlónak kell megszerveznie az áru magyarországi átvételét.”

A rendelet alkalmazási köre az online vásárlások mellett kiterjed az elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokra is, így például a weboldaltárhely vagy a felhőalapú adattárolási szolgáltatásokra is. Érintettek emellett az olyan üzletek is, mint a szállodai szolgáltatások, az autókölcsönzés vagy a belépőjegyek vásárlása. Fontos megjegyezni azt is, hogy a rendelet előírásai nem csak a lakossági fogyasztókra, hanem a végfelhasználónak minősülő egyéb vállalkozások (jogi személyek) megrendeléseire is vonatkoznak majd.

„A kereskedőknek bő egy hónapjuk maradt a karácsonyi vásárlási roham előtt, hogy a földrajzi alapú tartalomkorlátozásaikat megszüntessék. A webáruházakra különösen nagy nyomás hárul, ugyanis a honlapukon elhelyezendő számos fogyasztóvédelmi tájékoztatás mellett az adatvédelemre is jóval jelentősebb hangsúlyt kell fektetniük a május óta alkalmazandó általános adatvédelmi rendelet (GDPR) miatt. Javasolt, hogy a karácsonyi időszak előtt győződjenek meg a kereskedők arról, hogy a webáruházaik kialakítása, az alkalmazott általános szerződési feltételeik és kereskedelmi gyakorlatuk összhangban áll-e a fogyasztóvédelmi, az adatvédelmi és az újonnan hatályba lépő tartalomkorlátozást tiltó jogszabályi rendelkezésekkel” – tette hozzá Dr. Novák Zoltán.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

Duna House: az illetékmenteség is a csok plusz egyik előnye lehet

A teljes visszafizetést tekintve több tízmillió forintot is megspórolhat az, aki a csok plusz támogatott hitelkonstrukciót és az ezzel járó illetékmentes ingatlanvásárlási lehetőséget választja – hívta fel a figyelmet csütörtökön kiadott elemzésében a Duna House.

2024. április 18.

Együttműködést kötött a VOSZ és az eMAG a kkv-k online értékesítésére

Partnerségi megállapodást írt alá a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) és az eMAG Magyarország az e-kereskedelmi know-how, valamint a magyar kis- és középvállalatok (kkv) online értékesítési csatornáinak fejlesztésére a régióban – közölte az eMAG csütörtökön.

2024. április 18.

A Bosch csoport növelte árbevételét csökkenés a Danone-nál

A Bosch csoport 2023-ban növelte árbevételét és eredményét, sikeresen folytatja növekedési stratégiáját – emelte ki csütörtökön Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke a vállalat éves eredményeit ismertetve. A Danone francia élelmiszer- és italgyártó bevétele éves szinten 2,5 százalékkal, 6,79 milliárd euróra csökkent az idei első negyedévben – áll a cég honlapján.