Decembertől vége az internetes diszkriminációnak

Szerző: Adó Online
Dátum: 2018. október 30.
Címkék: ,
Rovat:
Az Európai Bizottság felmérése szerint az unióban működő webshopok 63 százaléka nem teszi lehetővé a más tagországból kezdeményezett online vásárlásokat, ez pedig súlyosan gátolja az egységes piac és az e-kereskedelem Európai Unión belüli kiteljesedését. A december 3-án hatályba lépő geo-blocking rendelet ezt a diszkriminációt számolja fel.

Számos vásárlóval előfordul külföldi webshopok böngészése közben, hogy nem tudja véglegesíteni rendelését pusztán azért, mert nem ugyanabból az országból keresi fel a honlapot, amelyikben a webáruház üzemel. A geo-blocking rendelet értelmében az online kereskedők december 3-tól már nem alkalmazhatnak állampolgárság, lakóhely, illetve letelepedés hely szerinti különböző árakat, valamint értékesítési és fizetési feltételeket.

„A rendelet természetesen nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az online rendelt termék szállítását is biztosítsák a külföldi vásárlók számára. Azonban december elejétől azt már nem tehetik meg, hogy megakadályozzák egy másik EU-s tagállamból érkező külföldi megrendelés fogadását és teljesítését, illetve azt, hogy az IP-cím alapján eltérő árakat alkalmazzanak.” – mondta Dr. Novák Zoltán, a Taylor Wessing ügyvédi iroda partnere. Hozzátette: „Ha például egy osztrák vásárló egy olyan magyar webáruházban találja meg a keresett terméket, amely nem szállít Ausztriába, a megrendelés fogadását és teljesítését akkor is biztosítania kell a kereskedőnek, mégpedig a magyar vásárlók részére kínált árazással egyezően. Más kérdés, hogy ebben az esetben a vásárlónak kell megszerveznie az áru magyarországi átvételét.”

A rendelet alkalmazási köre az online vásárlások mellett kiterjed az elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokra is, így például a weboldaltárhely vagy a felhőalapú adattárolási szolgáltatásokra is. Érintettek emellett az olyan üzletek is, mint a szállodai szolgáltatások, az autókölcsönzés vagy a belépőjegyek vásárlása. Fontos megjegyezni azt is, hogy a rendelet előírásai nem csak a lakossági fogyasztókra, hanem a végfelhasználónak minősülő egyéb vállalkozások (jogi személyek) megrendeléseire is vonatkoznak majd.

„A kereskedőknek bő egy hónapjuk maradt a karácsonyi vásárlási roham előtt, hogy a földrajzi alapú tartalomkorlátozásaikat megszüntessék. A webáruházakra különösen nagy nyomás hárul, ugyanis a honlapukon elhelyezendő számos fogyasztóvédelmi tájékoztatás mellett az adatvédelemre is jóval jelentősebb hangsúlyt kell fektetniük a május óta alkalmazandó általános adatvédelmi rendelet (GDPR) miatt. Javasolt, hogy a karácsonyi időszak előtt győződjenek meg a kereskedők arról, hogy a webáruházaik kialakítása, az alkalmazott általános szerződési feltételeik és kereskedelmi gyakorlatuk összhangban áll-e a fogyasztóvédelmi, az adatvédelmi és az újonnan hatályba lépő tartalomkorlátozást tiltó jogszabályi rendelkezésekkel” – tette hozzá Dr. Novák Zoltán.


Kapcsolódó cikkek:


Okoseszközök iskolakezdésre – infografika
2019. szeptember 20.

Okoseszközök iskolakezdésre – infografika

A szülők többsége fontosnak tartja gyereke digitális írástudásának fejlesztését, így kész beruházni elektronikai készülékekbe. Az okoseszközök beszerzését igen gyakran az iskolakezdéshez időzítik, akár százezeres nagyságrendű kiadásokat is vállalva. Az InfoTandem infografikája.

Lassabban nő a világgazdaság
2019. szeptember 19.

Az OECD a 2008-2009. évi pénzügyi válság óta legalacsonyabb szintre rontotta a világgazdaság idei növekedésével kapcsolatos korábbi előrejelzését.

Nem utalhat, aki lekési a határidőt
2019. szeptember 18.

Október 31-ig kell adataikat egyeztetniük azoknak a banki, biztosítói, nyugdíjpénztári ügyfeleknek, akiket erről szolgáltatójuk értesített; adategyeztetés hiányában novembertől a banki ügyfelek például nem kezdeményezhetnek új tranzakciót a számlájukon.

Brexit: újabb meglepetések jöhetnek
2019. szeptember 17.

Brexit: újabb meglepetések jöhetnek

Megkezdte kedden a brit legfelsőbb bíróság a londoni parlament ülésszakának lezárásával kapcsolatos fellebbezések tárgyalását.

PwC: a vállalatok közel harmadának nincs terve válsághelyzetekre
2019. szeptember 17.

Technológiai malőrök, kiberbűnözés, természeti katasztrófák - a cégvezetők többsége úgy gondolja, hogy a jövőben szembe kell néznie válsághelyzettel és majdnem 70 százalékuk már meg is tapasztalt ilyen esetet. Erre vonatkozó tervvel azonban 29 százalékuk egyáltalán nem rendelkezik.