Egyre többen adnák el autójukat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Új szakaszban az autópiac válsága: a vevői érdeklődés folyamatos csökkenésével párhuzamosan idén tavasszal húsz százalékkal többen hirdetik eladásra személyautójukat, mint egy évvel ezelőtt – közölte a Használtautó.hu. A portál az általános gazdasági környezet folyamatos romlásával és a az autókhoz kapcsolódó költségek megugrásával magyarázza a piaci trendet. Közben a kereslet mélypontra zuhant.


Az előző évekhez hasonlóan idén is a tavaszi hónapokban ugrott meg a hirdetések száma, azonban ezúttal a szokásos 65-66 ezres szint helyett csaknem 80 ezerre nőtt az adott időpontban kínált használt személyautók átlagos száma – írja az Adó Online-hoz eljuttatott közleményében a Használtautó.hu. A járműkategóriákon belül is egyértelmű tendenciák figyelhetők meg: miközben 2010-hez képest a mini- és kisautók hirdetéseinek száma alig emelkedett, addig terepjáróból csaknem kétszer, míg egyterű autókból másfélszer annyit hirdetnek meg Magyarországon, mint két évvel ezelőtt.

A számok azt mutatják, hogy egyre több autós képtelen rendszeresen megfizetni az autó fenntartásának dinamikusan emelkedő költségeit – értékeli a jelenséget Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. Ráadásul, míg korábban a kereslet és kínálat görbéi viszonylag párhuzamosan mozogtak, idén sok év óta először tapasztalhattunk ellentétes mozgást: februárban még több mint 20 millió hirdetésletöltést regisztráltunk, májusra ez az érték 16,3 millióra esett. Ez azt jelenti, hogy a csökkenő kereslet miatt a meghirdetett autók nehezebben vagy alacsonyabb áron találhatnak gazdára, mint korábban – vélte a szakember.

Rohamosan dráguló autófenntartás

A gazdasági környezet általános állapota, az élet egyéb területein is növekvő kiadások eleve kedvezőtlenül érintik az autótulajdonosok széles táborát, azonban ezt a hatást nagymértékben erősíti az a tény, hogy a fenntartási költségek jóval az infláció mértékén felül emelkedtek. A legfontosabb tényezők az alábbiak:

  • 2009 év végén még 2-essel kezdődött egy liter benzin ára, míg idén áprilisban már a 450 forintos szintet ostromolta az átlagár.
  • Az idei évtől igazságosabb lett ugyan az átírási illeték, de a gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy 8 évesnél fiatalabb autók esetében többet kell fizetni.
  • A néhány éve súlyadóból teljesítményadóvá alakult teher mértéke 2010-ben átlagosan 14 százalékkal emelkedett.
  • Miközben az inflációt kissé meghaladó mértékben nőtt az autópályadíj, a négynapos matrica megszűnése további terhet jelentett az autópályát csak alkalomszerűen használók számára.
  • A romló forintárfolyam a dráguló import alkatrészek árain keresztül a szervizköltségeket is érezhetően megemelte.
  • Idén áprilisban életbe lépett az új szabálysértési törvény. Ennek értelmében jelentősen nőttek a kiszabható bírságok, a fix közlekedési bírságok bevezetése pedig már az elkövetés gyakoriságának, illetve a vétkes autós vagyoni helyzetének mérlegelését is kizárja a bírságolás során. Mivel az óvatos vezetők is könnyen belefuthatnak egy-egy kisebb kihágásba, mindez ezentúl számukra is alkalmanként több tízezres kiadást eredményezhet.

További kilátásba helyezett drágulások:

  • Július elsejétől a személyautók műszaki vizsgájának díja 16 290 forintról 22 ezer forintra emelkedik
  • A biztosítási adó bevezetésével a casco-díjakra 15 százalékos plusz teher rakódik
  • A főváros, jelenleg még ismeretlen ütemezéssel és díjazással hamarosan bevezeti a köznyelvben dugódíjként ismert behajtási díjat.

Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.