Egyre többen adnák el autójukat
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Új szakaszban az autópiac válsága: a vevői érdeklődés folyamatos csökkenésével párhuzamosan idén tavasszal húsz százalékkal többen hirdetik eladásra személyautójukat, mint egy évvel ezelőtt – közölte a Használtautó.hu. A portál az általános gazdasági környezet folyamatos romlásával és a az autókhoz kapcsolódó költségek megugrásával magyarázza a piaci trendet. Közben a kereslet mélypontra zuhant.
Az előző évekhez hasonlóan idén is a tavaszi hónapokban ugrott meg a hirdetések száma, azonban ezúttal a szokásos 65-66 ezres szint helyett csaknem 80 ezerre nőtt az adott időpontban kínált használt személyautók átlagos száma – írja az Adó Online-hoz eljuttatott közleményében a Használtautó.hu. A járműkategóriákon belül is egyértelmű tendenciák figyelhetők meg: miközben 2010-hez képest a mini- és kisautók hirdetéseinek száma alig emelkedett, addig terepjáróból csaknem kétszer, míg egyterű autókból másfélszer annyit hirdetnek meg Magyarországon, mint két évvel ezelőtt.
A számok azt mutatják, hogy egyre több autós képtelen rendszeresen megfizetni az autó fenntartásának dinamikusan emelkedő költségeit – értékeli a jelenséget Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. Ráadásul, míg korábban a kereslet és kínálat görbéi viszonylag párhuzamosan mozogtak, idén sok év óta először tapasztalhattunk ellentétes mozgást: februárban még több mint 20 millió hirdetésletöltést regisztráltunk, májusra ez az érték 16,3 millióra esett. Ez azt jelenti, hogy a csökkenő kereslet miatt a meghirdetett autók nehezebben vagy alacsonyabb áron találhatnak gazdára, mint korábban – vélte a szakember.
Rohamosan dráguló autófenntartás
A gazdasági környezet általános állapota, az élet egyéb területein is növekvő kiadások eleve kedvezőtlenül érintik az autótulajdonosok széles táborát, azonban ezt a hatást nagymértékben erősíti az a tény, hogy a fenntartási költségek jóval az infláció mértékén felül emelkedtek. A legfontosabb tényezők az alábbiak:
- 2009 év végén még 2-essel kezdődött egy liter benzin ára, míg idén áprilisban már a 450 forintos szintet ostromolta az átlagár.
- Az idei évtől igazságosabb lett ugyan az átírási illeték, de a gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy 8 évesnél fiatalabb autók esetében többet kell fizetni.
- A néhány éve súlyadóból teljesítményadóvá alakult teher mértéke 2010-ben átlagosan 14 százalékkal emelkedett.
- Miközben az inflációt kissé meghaladó mértékben nőtt az autópályadíj, a négynapos matrica megszűnése további terhet jelentett az autópályát csak alkalomszerűen használók számára.
- A romló forintárfolyam a dráguló import alkatrészek árain keresztül a szervizköltségeket is érezhetően megemelte.
- Idén áprilisban életbe lépett az új szabálysértési törvény. Ennek értelmében jelentősen nőttek a kiszabható bírságok, a fix közlekedési bírságok bevezetése pedig már az elkövetés gyakoriságának, illetve a vétkes autós vagyoni helyzetének mérlegelését is kizárja a bírságolás során. Mivel az óvatos vezetők is könnyen belefuthatnak egy-egy kisebb kihágásba, mindez ezentúl számukra is alkalmanként több tízezres kiadást eredményezhet.
További kilátásba helyezett drágulások:
- Július elsejétől a személyautók műszaki vizsgájának díja 16 290 forintról 22 ezer forintra emelkedik
- A biztosítási adó bevezetésével a casco-díjakra 15 százalékos plusz teher rakódik
- A főváros, jelenleg még ismeretlen ütemezéssel és díjazással hamarosan bevezeti a köznyelvben dugódíjként ismert behajtási díjat.