Elkezdődött az új italcsomagolás-visszaváltó automaták telepítése az üzletekben


Folyik az új italcsomagolás-visszaváltó automaták telepítése a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben, és a kisebbek közül is már több mint száz jelentkezett, hogy csatlakozna a rendszerhez – mondta a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója a társaság keddi online háttárbeszélgetésén.

Pethő Zsolt emlékeztetett, hogy jövő január 1-től új italcsomagolás-visszaváltási rendszert vezetnek be Magyarországon, minden visszaváltási jelöléssel ellátott, egyszer használatos üveg, fém és műanyag palackos ital csomagolása visszaváltható lesz. Vásárláskor palackonként egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszavitte a palackot.

A vezérigazgató elmondta, hogy az új rendszerbe évente körülbelül 3,3 milliárd italospalack kerülhet be Magyarországon. A nyugat-európai példák alapján egyértelmű, hogy a visszaváltási rendszer bevezetése után több mint 90 százalékos visszagyűjtési és újrahasznosítási arányt lehet elérni – tette hozzá.

A legnagyobb kihívásnak a visszagyűjtést nevezte, a felhasználók számára ugyanakkor anyagi motiváció, hogy utalvány formájábanvisszakapják az 50 forintot, amit a vásárlásnál kifizettek.

Január 1-től a MOHU több mint 2000 kihelyezett automatával biztosítja a szolgáltatást. A jogszabály szerint minden 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletben kötelező automatákat üzemeltetni, de a MOHU sok önkéntes jelentkezőre számít a kisebb üzletek közül. Pethő Zsolt jelezte: 4000-6000 közötti automatával terveznek, 6000 automata már elég lenne az országos lefedettséghez.

A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az új visszaváltási rendszer az egyszer használatos italpalackokról szól. A többször használatos palackok visszaváltását jelenleg is működtetik a gyártók; a többször használatos csomagolás kevesebb mint 10 százalékát teszi ki az összes italospalacknak.

Pethő Zsolt felhívta a figyelmet: más-más szimbólum lesz az egyszer és a többször használatos palackokon, ennek alapján tudják majd a fogyasztók, hogy melyiket hová lehet visszavinni, de a vásárlók 90 százalékban az egyszer használatos csomagolással fognak találkozni.

Fontos változás az eddigiekhez képest, hogy az új automaták a sértetlen palackokat tudják azonosítani, tehát januártól nem szabad összenyomni a visszaváltási logóval ellátott PET palackokat vagy a sörösdobozokat – emelte ki.

Az átmeneti időszak a palackozók számárajövő június 30-ig tart, addig még a korábbi, jelölés nélküli csomagolásban is hozhatnak forgalomba italospalackokat. A polcokon tehát huzamosabb ideig lesznek olyan italospalackok, amelyeken nem lesz jelölés, ezeket továbbra is a szelektív hulladékgyűjtőben kell elhelyezni – ismertette.

A vezérigazgató jelezte: a tejtermékek és a rostos üdítők dobozai, illetve a befőttes üvegek újrahasznosítása több szempontból is összetettebb, ezért ezek a csomagolóanyagok most nem kerültek bele az új rendszerbe.

Szabó Szilvia, a MOHU Gyártói felelősségi rendszerek vezetője elmondta: a 400 négyzetméternél kisebb üzletek is érdekeltek lehetnek automata üzemeltetésében vagy kézi visszaváltó pont működtetésében, mert a fogyasztók a visszaváltási díjat várhatóan náluk fogják levásárolni.

A visszaváltott palackok ellenértékét az automata utalványként nyomtatja ki, ami levásárolható vagy készpénzre váltható; emellett lehetőség lesz arra, hogy a vásárló a bankszámlájára kérje, vagy jótékonysági szervezetnek is felajánlható – ismertette.

A MOHU a kistelepüléseken célzottan próbál partnereket találni, akik csatlakoznának a rendszerhez, hogy ott is biztosítva legyen a visszaváltás a fogyasztóknak – fejtette ki kérdésre válaszolva Szabó Szilvia.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.