ESG Beszámoló: megjelentek a részletszabályok


Megjelentek az ESG Beszámolóra vonatkozó kötelezettségeket szabályozó végrehajtási rendeletek. A részletszabályok alapján az ESG-re kötelezett hazai vállalkozások pontos útmutatást kaptak arra vonatkozóan, hogy miként kell az ESG Beszámolót elkészíteni, közzétenni. A kihirdetett változások között vannak a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeire vonatkozó részletszabályok is. A fentiek alapján a Grant Thornton ESG és fenntarthatósági szakértői arra számítanak, hogy a kötelezett vállalatok az idén megkezdik a felkészülést és az ESG terén tovább hódítanak a szoftveres-digitális megoldások.

A vállalkozások számára talán kevésbé izgalmas ESG-tanácsadókat oktató intézményekre és az ESG-tanácsadókra vonatkozó részletszabályok után 2024. augusztus 15-én végre megjelentek az ESG Beszámoló készítésére és közzétételére, valamint a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségeire vonatkozó részletszabályok is.

Fenntarthatósági átvilágítás

Az átvilágítási kötelezettség kettős. A vállalkozásoknak olyan kockázatkezelési rendszert kell létrehozniuk, mely azonosítja és minimalizálja a fenntarthatóságot veszélyeztető kockázatokat mind a) a saját üzleti tevékenységükben, b) mind az ellátási láncaikban.

A beszállítói lánc átvilágítása rendkívül komplex feladat, ezért ehhez a jogalkotó két irányból is támogatást próbál nyújtani a szabályozáson keresztül. Egyrészt a végrehajtási rendelet tartalmaz egy maximum ESG átvilágítási kérdőívet, másrészt megteremti a szoftveres támogatás igénybevételének lehetőséget az ESG szoftverek nyilvántartási folyamatának elindításával.

De mit is takar a maximum ESG kérdőív és a beszállítói átvilágítás?

A vállalkozások egy lényegességi vizsgálat során, melybe egy előminősítési lépcső is beépíthető, meg kell határozzák a kockázatos beszállítóik körét (pl. nagyobb környezeti hatással rendelkező tevékenységi körök). Ezen beszállítók fenntarthatósági átvilágítása során kötelező használni a hatóság által kiadott kérdőívet az alábbiak szerint:

  • a hatóság a kérdőív 12 variációját hozta létre a beszállító mérete (mikró, kis, közepes, vagy nagyvállalat) és földrajzi elhelyezkedése alapján;
  • a kérdőívek maximum kérdőívek, azaz nem kötelező a bennük szereplő összes kérdést feltenni a beszállítók részére;
  • a maximum kérdőívben nem szereplő kérdés viszont csak hatósági jóváhagyással lehetséges.

A kockázatok értékelésére a vállalkozásnak saját módszertant kell kidolgoznia, illetve létező kockázatkezelési rendszerét frissítenie. Az értékelés során figyelembe kell venni az azonosított kockázatok lehetséges hatását, az előfordulási valószínűséget, valamint a vállalkozás képességét azok kezelésére (pl. partneri etikai kódex elfogadásának elvárása, vagy veszélyes anyagok használata esetén megfelelő standardok és eljárások meglétének biztosítása).

Az azonosított kockázatokat a súlyosságuk és bekövetkezésük valószínűsége alapján a cégnek rangsorolnia kell, és az összes kockázatot kezelnie kell: azaz megelőzni, mérsékelni, megszüntetni, vagy minimálisra csökkenteni.

A fentiekből is látható, hogy a kötelezett vállalatok a kérdőív ajánlás ellenére is rendkívül széles skáláját hozhatják létre az átvilágítási kérdőíveknek, ami nagy mértékben megnövelheti az átvilágítással érintett beszállítók adminisztrációs terheit.

Ezért dr. Balásfalvi-Kiss András, a Grant Thornton ESG és fenntarthatósági üzletágának igazgatója arra számít, hogy azok a szoftveres támogató megoldások fognak előtérbe kerülni, amelyek biztosítják, hogy a beszállítók egy, akár a teljes hatósági kérdőívet tartalmazó átvilágítási kérdőív kitöltését követően minél több üzleti partnerük részére le tudják adni a kért információkat.

ESG Beszámoló

A rendelet kitér az ESG-beszámoló minimumkövetelményei, tartalma, formai követelményei, valamint közzétételének szabályaira is. Az ESG Beszámoló érdekessége, hogy annak kötelező mellékletét képezi a kockázatos beszállítókkal kötelezően kitöltendő központi kérdőív, azaz a nagyvállalatok számára az átvilágítási kérdőív kitöltése kötelező.

Az ESG Beszámolóban a vállalkozásoknak többek között részletesen be kell mutatniuk a létrehozott fenntarthatósági kockázatkezelési rendszert, a feltárt környezeti, társadalmi és irányítási kockázatokat, továbbá az ezek megelőzését, kezelését és csökkentését célzó stratégiákat, intézkedéseket, illetve ezek értékelését. Ezen túlmenően az ESG Beszámolóban be kell mutatni a vállalkozás által alkalmazott panaszkezelési eljárás vagy rendszer kialakítása során figyelembe vett alapelveket, a megfogalmazott követelményeket, a panaszkezelési eljárás vagy rendszer végrehajtásának leírását, illetve eredményességének adatalapú értékelését.

A vállalkozásoknak az ESG Beszámolóval kapcsolatos feladatokat minden év június 30-ig kell teljesíteniük.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

250 ezer forintra nőhet az ingyenes készpénzfelvételi plafon

250 ezer forint lesz az ingyenes készpénzfelvételi plafon, ha az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága és plenáris ülése is támogatja a Fogyasztóvédelmi Albizottságban egyhangúan megszavazott javaslatot- írja a közösségi média oldalán Tordai Bence független országgyűlési képviselő.

2024. október 30.

Zsugorodik a magyar gazdaság

2024 harmadik negyedévében a gazdaság teljesítménye 0,7 százalékkal csökkent a 2023. harmadik negyedévihez képest. Az előző negyedévhez képest – a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint – a gazdaság teljesítménye 0,7 százalékkal csökkent.

2024. október 29.

Jönnek a digitális ikrek, de mik is azok?

A digitális ikrek egy olyan fejlett technológia olyan, amely lehetővé teszi a fizikai objektumok, rendszerek vagy folyamatok virtuális másának létrehozását és szimulációját. Ezek a digitális másolatok valós időben gyűjtik és elemzik az adatokat, elősegítve a hatékonyabb döntéshozatalt, a költségek csökkentését és az innovációt.