Javultak a turisztikai cégek várakozásai tavaly decemberben


A turisztikai cégek várakozásai javultak decemberben – közölte a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a GKI Gazdaságkutató közreműködésével végzett legfrissebb felmérése alapján.

A Turizmus Konjunktúra Index (tki) decemberben mínusz 6 ponton állt, értéke 2 ponttal nőtt az év utolsó hónapjában, ezzel jelentősen, 16 ponttal meghaladja az egy évvel ezelőtti értékét.

A mutató értéke azt jelzi, hogy az ágazat szereplői helyzetüket enyhén romlónak érzékelik. A szálláshely szolgáltatásban csökkent az index, míg a vendéglátásban enyhén, az egyéb turisztikai szektorban jelentősen emelkedett.

A szálláshely-szolgáltatás indexe 2023 tavasza óta trendjében csökkenő, decemberben éppen a szeptemberi szintre süllyedt, míg a vendéglátás decemberi enyhe konszolidációja ellenére érdemi javulást már közel egy éve nem tud felmutatni – írták.

Az elemzésben kiemelik: jelentős javulás tapasztalható a 2023. decemberi tki index és az egy évvel korábbi érték összevetésével. Igaz ez a szektor mindhárom alszektorára, azon belül legnagyobb mértékben az egyéb turisztikai szektorra, valamint minden méretű cégre (főként a 3-5 fős cégekre), de érvényes a tki index mindegyik alindexére is, ezek közül legnagyobb mértékben a működési költségek megítélése javult.

A felmérés szerint decemberben a turisztikai cégek 31 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 67 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést 2 százalék jelzett. A turisztikai cégek 25 százaléka a közelmúltban is emelt árat, és a közeljövőben is emelni fog, ez az arány 8 százalékponttal nőtt novemberhez képest.

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 23 százaléka növekedést, 33 százalékuk visszaesést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők közül 17 százalék számít a vendégforgalom növekedésére az előző év azonos időszakához képest, 33 százalékuk pedig visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 45 százaléka vár ügyfélforgalom-növekedést az előző év azonos időszakához képest, 10 százalékuk pedig visszaesést prognosztizál – közölte a szakszövetség.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását, és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára biztosít információt a közeljövőben várható trendekről.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.