Kiállítással, vetítésekkel ünnepli egész évben a Diafilmgyártó Kft. fennállása 70. évfordulóját


Kiállítással, vetítésekkel, kiadvánnyal és diafilm-emlékcsomaggal ünnepli egész évben alapításának 70. évfordulóját a Diafilmgyártó Kft. – hangzott el sajtótájékoztatón.

Lendvai Gabriella, a Diafilmgyártó Kft. ügyvezetője felidézte, hogy a megnövekedett igények kielégítésére alapította a Népművelési Minisztérium 1954-ben a Magyar Diafilmgyártó Vállalatot (MDV), amely már saját szerkesztőséggel, nyomdával és laboratóriummal rendelkezett, így a felnőtteknek szóló ismeretterjesztő kiadványok mellett elindult a szalagos mesediafilmek nagyarányú gyártása. Szinte nincs olyan témakör, amelyhez ne készült volna diafilm, a diafilmvetítés hagyománya 2022-ben bekerült az Ágazati Értéktárba – tette hozzá.

Az MDV alapításának 70. évfordulója alkalmából nyílik pénteken a Klebelsberg Kultúrkúriában az Irodalom diafilmeken – 70 mű 70 képben című kiállítás, amelyen 30 alkotó diafilm-illusztrációi lesznek láthatók. Január 20-án a kiállításhoz kapcsolódóan rendezik a Diafilmek délutánját, amelyen meseelődás és vetítés várja a közönséget.

Lendvai Gabriella elmondta, hogy a rajzok eredeti változatait (mintegy 5400 darabot) az Országos Széchényi Könyvtár Történeti Fénykép- és Interjútára őrzi. A jubileum alkalmából vetítéssorozat indul január 14-én az Art+ Cinema moziban, ahol december 8-ig havonta öt régi és különleges filmet láthat a közönség.

A Nemzeti Filmintézettel együttműködésben az idei Budapesti Klasszikus Film Maratonon a 70 éves diafilm is fókuszba kerül. Lesz szakmai előadás a diafilm történetéről és vetítések ismert színészek közreműködésével. Az idei Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra is készülnek diafilmes programokkal szeptember 26. és 29. között a Millenáris Parkban – tette hozzá az ügyvezető.

November elején jelenik a DIAkönyv- A magyar diafilmgyártás története című kötet. A kötet – amely felhasználja Bíró Ferenc diafilmgyűjtő A festett üveglemeztől a diavideóig című munkáját és magángyűjteményének anyagát – betekintést nyújt a diavetítés történetébe, a nagyipari gyártás kezdeteibe, számba veszi a korabeli kiadványok tematikáját és jellegzetes darabjait, képekkel illusztrálva és sok érdekeséggel kiegészítve.

Emellett szerdától elérhető lesz a Diafilm-emlékcsomag, amely olyan négy jellegzetes mesét tartalmaz, amelyek a diavetítés kezdeteihez kötődnek: a csomagban Kacor király (1954), Szűcs Dani álma (1955), A kis dobos (1957) és a Jancsi és Juliska mézeskalácsházikója (1961) című mesék szerepelnek, utóbbi Macskássy Gyula rajzaival.

Lendvai Gabriella szerint a vállalat fennmaradása miatt megmaradt és bemutatható korabeli kiadványok több mint fél évszázados távlatból nézve történelmi jelentőségűek: korrajzot adnak politikáról, gazdaságról és a korabeli gondolkodásról. A diavetítés az olvasás megszerettetésének egyik legjobb eszköze – emelte ki.

Az ügyvezető beszélt arról is, hogy a mesék, történetek szalagos diafilmre való átültetése elsősorban a kelet-európai régióban terjedt el, szinte minden országban volt diafilm- és diavetítőgyártás. A modern technikai eszközök megjelenésével azonban ezek sorra megszűntek, egyedül Magyarországon maradt meg, ahol az MDV 1994-es privatizálása után megindult a műfaj újjászületése. A rendszerváltás után alábbhagyott a diafilm iránti érdeklődés, az igazi áttörést Bartos Erika Bogyó és Babóca mesesorozatának első diafilmes adaptációja hozta meg 2004-ben, amit számos más kortárs mese követett.

Napjainkban évente 220 ezer diafilmet vásárolnak, évente 5-6 új diafilmmel bővül a kínálat, a 320 címből álló választék 20 százaléka ma már az utóbbi 15 évben készült. Például a Kufli mesék, Berg Judit, Lackfi János, Tamás Zsuzsa, Varró Dani és más szerzők művei elevenednek meg a diafilmeken – tette hozzá az ügyvezető.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.