KPMG: optimisták az európai családi cégek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az alacsony növekedési környezet és a munkaerőpiaci nehézségek ellenére rugalmasak és sikeresek az európai családi vállalkozások – derül ki a KPMG Hungária Kft. felméréséből. 


A KPMG idén ötödször készítette el European Family Business Barométerét, melynek során közel ezer európai családi vállalkozást kérdeztek meg arról, milyennek ítélik meg jelenlegi helyzetüket és kilátásaikat. 

Az európai családi vállalkozások a felmérés szerint erősen bizakodók és rugalmasan kezelik a rájuk nehezedő külső nyomást és a kihívásokat, ugyanis multinacionális társaikhoz képest gyorsabban és robusztusabban regenerálódtak a válságot követő években. 

A családi vállalkozások vezetői számára a legnagyobb kihívást a jó munkaerő megszerzése és megtartása jelenti, aminek egyik kedvezőtlen következménye lehet, hogy alacsonyabban kvalifikált munkavállalók kerülnek magasabb elvárásokat támasztó pozíciókba. Hasonló gondot okoz számukra az innováció, hiszen egyre nehezebb új projektötleteket találni. 

A felmérés megállapította azt is, hogy a családi vállalkozások egyre érettebbek, vezetőik célja, hogy vállalkozásukat felkészítsék a jövőre, ami tetteikben is megnyilvánul, nyitottabbak a hosszú távú stratégiai gondolkozásra. 

 

Európában közel 14 millió családi vállalkozást tartanak nyilván, melyek több mint 60 millió embernek adnak munkát. A szektort továbbra is optimizmus jellemzi. A megkérdezettek 54 százaléka forgalombővülésről számolt be tavaly, 83 százalékuk pedig további növekedésre számít a következő évben. Korántsem egységes azonban a kép, míg a nagy családi vállalkozások 74 százalékának nőtt a forgalma, addig a közepeseknek csak 57, a kisvállalkozásoknak pedig 47 százaléka mondhatta el ezt. 

Bár a vállalkozások összességében optimisták, 37 százalékuk aggódik a munkaerőpiaci nehézségek miatt. A munkavállalókért folytatott harc olyannyira felerősödött az utóbbi három évben, hogy jelenleg emiatt aggódnak leginkább a családi vállalkozások vezetői. 

A megkérdezettek világosan látják, hogy a siker a jó munkaerőben és az innovációban rejlik. A vállalatvezetők törekednek arra, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat. Vezetési struktúrákat hoznak létre (a válaszadók 88 százaléka már rendelkezett formális vezetési struktúrákkal), bevonják a következő generáció tagjait a menedzsmentbe (49 százalék), illetve szükség esetén külső tudást és szakértelmet importálnak (a családi vállalkozások 79 százalékának van családon kívüli vezetője). 

A felmérést 2016. május 1. és június 30. között 23 európai országban 959 családi vállalkozás bevonásával készítették. Nagyvállalkozásnak az 50 millió feletti éves forgalommal, közepes vállalkozásnak a 10 és 50 millió euró közötti, kisvállalkozásnak pedig a 10 millió euró alatti éves forgalommal rendelkező vállalatok tekinthetők.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 30.

A KSH felgyorsítja a GDP-adatok közlését

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2024 első negyedévétől kezdődően 15 nappal korábban, a tárgyidőszak végét követő 30. napon teszi közzé a bruttó hazai termék (GDP) adatait – közölte a KSH kedden.

2024. április 30.

Új kőolajlelőhelyet tárt fel Tura közelében a Mol és az O&GD

Új kőolajlelőhelyet tárt fel Tura közelében a Mol és az O&GD; a sikeres fúrás a két társaság közös kutatásának eredménye, amit azután kezdtek meg, hogy 2023 nyarán az olajvállalat 49 százalékos részesedést szerzett az O&GD három kutatási koncessziójában – közölte a Mol kedden.