Netes vásárlás: mit várunk a szállítótól? – Infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A megbízhatóság fontosabb az árnál, az országos lefedettség vonzóbb a gyorsaságnál – derült ki a netes vásárlásoknál igénybe vett kiszállítási módokat vizsgáló felmérésből. Az InfoTandem infografikája.


Az internetes vásárlások Magyarországon is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az értékesítésből. A GKI Digital számításai szerint az összesített online forgalom 2016-ban elérte a bűvös 1 milliárd eurós, azaz mintegy 310 milliárd forintos határt, ami csaknem 4 százalékos részesedésnek felel meg az együttes kiskereskedelmi forgalomból. Ezen a szinten már a piac azon szereplői is érdemi bevételhez jutnak, amelyeknek a neten vásárolt áruk célba juttatása a feladatuk.

Nem közömbös tehát, hogy az ügylet résztvevői – vevők és eladók – milyen szempontok alapján választanak közülük. Erre igyekezett választ találni az a 2017 februárjában lezajlott online kérdőíves felmérés, amelyben több mint 11 ezer Vaterafutár-ügyfél mondta el a véleményét. A szóban forgó szolgáltatás ugyan a Vatera online piactérhez kötődik, ám a segítségével küldött csomagok közel fele nem vaterás ügyletek, hanem egyéb felületek – például más apróhirdetési oldalak, webshopok és facebookos adásvételi csoportok – feladásai révén kel útra. Így a kutatás eredményei általában is irányadóak lehetnek a magyar e-kereskedelemre vonatkozóan.

A válaszadók 5 pontos skálán értékelhették azokat a szempontokat, amelyek alapján választanak az adásvétel során szóba jövő szállítási módok, illetve szállítók közül. A vélemények átlaga alapján a legkényesebb kérdés a megbízhatóság: jelesül az, hogy a kiszemelt szolgáltató pontosan betartsa azokat a szállítási határidőket, amiket vállal. Ez a szempont 4,61 pontot kapott, elhomályosítva még az árérzékenységet is, amely csak a második legerősebbnek bizonyult – igaz, nem sokkal lemaradva, 4,55 pontos értékkel. Az országos lefedettség igénye a harmadik helyen papírforma, az viszont már némiképp meglepő eredmény, hogy a szállítási gyorsaságot beelőzi az egyszerűség: vagyis az, hogy a megrendeléssel ne kelljen sokat bíbelődni.

Kiderült az is: az online vásárlók egyre inkább igénylik, hogy nyomon tudják követni, csomagjuk épp merre tart; ez jött be ötödiknek, gyakorlatilag azonos pontszámmal azzal, hogy változatos átvételi módok közül lehessen választani. Ami az utóbbiakat illeti, ma már a házhoz szállítás és az átvevőpontok igénybe vétele a két domináns forma; a személyes átvétel az utóbbi években határozottan visszább szorult, miközben a csomag automaták szépen jönnek felfelé. Ami az eladói oldalt illeti, a Vaterafutár ügyfeleinek fele úgy gondolja, az a legjobb, ha a futárszolgálat házhoz jön a feladandó csomagért, de egyötödük manapság már automatákat is igénybe vesz erre a célra.

A határidő-érzékenység egyik aleseteként 4-esnél magasabb „osztályzatot” kapott az is, hogy meghatározható, illetve szükség esetén utólag módosítható legyen a kiszállítás időpontja. Az, hogy a szolgáltató extra méretű csomagokat is vállal-e, ma még kevésbé lényeges, a legkevésbé (mintegy 3,5 pontos értékkel) pedig az befolyásolja a választást, hogy a megrendelt csomagra van-e mód biztosítást kötni.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Óriásit esett az elektromos autók átlagára

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint 1 év alatt jelentősen csökkent a használt elektromos autók átlagára, ennek köszönhetően pedig az sem meglepő, hogy több mint másfélszeresére nőtt a legnépszerűbb modellekkel kapcsolatos érdeklődések száma is.

2024. október 4.

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.