Óvatosságra int a GVH a jegyvásárlásoknál

Szerző: Adó Online
Dátum: 2018. december 14.
Címkék: ,
Rovat:
A Gazdasági Versenyhivatal arra figyelmezteti a fogyasztókat, legyenek körültekintőbbek az online jegyvásárlásoknál.

Az ünnepi időszakban különösen sokan látogatják az online jegyértékesítő oldalakat, amelyekkel szemben jogi elvárás, hogy teljeskörűen és átlátható módon tájékoztassák látogatóikat a rendezvények árairól, illetve a jegyáron felül fizetendő elemekről – írja közleményében a versenyhatóság.Mivel a hivatalhoz érkező piaci jelzések alapján gyakori, hogy a fogyasztó a hirdetettnél magasabb végső árat fizet az általa vásárolt jegyért, a hatóság azt ajánlja a fogyasztóknak, szánjanak elegendő időt és figyelmet a vásárlásra, tekintsék át alaposan a feltételeket, különösen a végső árat meghatározó esetleges egyéb díjakat és költségeket.

A GVH egyúttal felszólítja az online jegyértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokat, hogy – élve a technológiai lehetőségekkel is – törekedjenek a fogyasztók számára érthető, átlátható és pontos tájékoztatásra az általuk kínált termékek és szolgáltatások díjaival, azok összetevőivel kapcsolatban.

A hatóság szerint a fogyasztók tájékozott döntéshozatalát akadályozhatja, ha a hirdetésben nem tüntetik fel a megjelölt jegyáron felül fizetendő tételeket (kezelési költség, foglalási díj és áfa), amelyek a megrendelés folyamatában is csak nehezen észlelhetők (például, mert apró betűvel tüntetik fel).

Ahogy az is gátolhatja a megalapozott döntést, ha az oldal kizárólag angol nyelven jeleníti meg szabályzatait, nem biztosítja a magyar nyelvű ügyintézés lehetőségét annak ellenére, hogy a honlapon a vásárlást megelőzően választható nyelv a magyar.

Probléma az is, ha a jegyvásárlási folyamatban fizetendő egyéb – akár azonos szolgáltatásokért felszámított, ám különböző elnevezésű – költségek (például tranzakciós díj, kényelmi díj, jegykiállítási díj, adminisztrációs költség) ténye, illetve mértéke nem átlátható a fogyasztók számára, melyek néha csak a vásárlási folyamat legutolsó szakaszában jutnak a fogyasztó tudomására.
Bizonyos lényeges információk esetenként csak az általános szerződési feltételekből (ászf) ismerhetők meg, e dokumentum szerkezete és szövegezése azonban nehezíti a könnyű és gyors értelmezést – állapítja meg a hatóság.

Egyes weboldalak csak fogyasztói regisztrációval (például név, e-mail cím, telefonszám, számlázási adatok megadása) teszik lehetővé a foglalási folyamat megkezdését, holott ezek az információk csak a vásárláshoz lennének szükségesek – teszik hozzá.

A foglalási folyamat utolsó lépéseként – a fizetés megkezdése előtt – a fogyasztó “bejelöléssel” fogadja el a további kattintással teljes tartalmukban elérhető szabályzatokat (például ászf, adatkezelési szabályzat, vásárlói tájékoztató), melyekkel jellemzően a foglalási folyamat e szakaszában találkozik először. A fizetés lefolytatására meghatározott idő (általában 20-25 perc) ezért nem feltétlenül elegendő a jogi kifejezésekkel tarkított, nem strukturált szabályzatok áttekintéséhez, értelmezéséhez – mutat rá a GVH.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek:


Csökkent a diákhitel kamata
2019. június 19.

A szabad felhasználású Diákhitel1 kamatát 1,99 százalékra csökkentette az előző félévi 2,2 százalékról a július 1-jétől december 31-ig tartó időszakra a Diákhitel Központ Zrt.

A csődjog – fizetésképtelenségi jog
2019. június 18.

A csődtörvény egyes rendelkezéseinek megértéséhez ismerni kell, milyen hazai fizetésképtelenségi és jogutód nélküli, megszűnéssel kapcsolatos eljárások léteznek, s hogyan kapcsolódnak egymáshoz.