Ünnepek utáni cserebere


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mindenki a tökéletes meglepetést keresi. A karácsonyi ünnep örömébe ugyanakkor nem egyszer ürüm vegyül. Gyakran megesik, hogy két ugyanolyan könyv kerül a fa alá, a gondosan kiválasztott blúz túl kicsi lesz vagy épp a játékautó kereke törik ki néhány órás használatot követően. Cikkemben azokat a kérdéseket veszem sorra, amelyek a fogyasztókban a hibás, illetve a nem tetsző, méretproblémás, felesleges ajándékokkal kapcsolatban leggyakrabban felmerülnek.


Milyen jogai vannak a jogosultnak, ha a karácsonyi ajándék hibás?

A hibás teljesítésre vonatkozó legfontosabb szabályokat a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.), valamint a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM-rendelet (NGM-rendelet) tartalmazza. Jótállásra kötelezett termékek – például a 10 ezer forint eladási ár feletti háztartási készülékek, villamos energiával működtetett konyhai kisgépek, híradástechnikai készülékek – esetén az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) kormányrendeletre (kormányrendelet) is figyelemmel kell lenni.

A Ptk. mintegy főszabályként kimondja: a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy a jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

Ha a karácsonyi ajándék működésképtelen, vagy később – a vásárlástól számított két éven belül, olyan ok miatt, amely már a teljesítéskor megvolt – szétesik, elromlik, használhatatlanná válik, a jogosult első lépésben – választása szerint – javítást vagy cserét kérhet. Kivételt képez – tehát még sincs választási lehetőség –, ha a csere teljesítése lehetetlen (pl.: nincs ugyanolyan termék az üzletben) vagy az aránytalan többletköltséggel járna a kereskedő számára.

Előfordulhat, hogy a hibás árucikk nem javítható, vagy azt a kereskedő nem vállalja, az üzletben pedig nincs már ugyanabból a termékből. Ebben az esetben a jogosult a vételár leszállítására tarthat igényt, a hibát a kötelezett költségére kijavíthatja, kijavíttathatja, vagy pedig elállhat a szerződéstől.

 

Ki viseli a költségeket?

Főszabály szerint a szavatossági, jótállási kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet, tehát a vállalkozást terhelik.

Melyek azok az esetek, amikor a kereskedőt nem terheli szavatossági, jótállási felelősség?

Az eladó csupán akkor mentesül e kötelezettség alól, ha a jogosult a hibát a szerződéskötéskor ismerte vagy azt ismernie kellett: ha például az ajándékozó a meglepetésnek szánt pulóvert szálhiba miatt kapta meg olcsóbban, s a leárazás okáról az üzletben tájékoztatták, e hiba miatt minőségi kifogásnak nincs helye. Természetesen, ha ugyanez a pulóver az első mosás alkalmával összemegy vagy kinyúlik, a kereskedő már köteles foglalkozni a jogosult szavatossági igényével.

Ha nem olyan hibáról van szó, amelyről a jogosult tudott, vagy amelyről tudnia kellett, a forgalmazó köteles a minőségi kifogással érdemben foglalkozni, s csak abban az esetben nem kell a terméket megjavítania, kicserélnie, az árat leszállítania, a javítás, javíttatás költségét meg-, illetve a vételárat visszatérítenie, ha bebizonyosodik, hogy a hiba nem gyártási eredetű.

Mit tehet az ajándékozó, hogy ha szükséges, a lehető leggördülékenyebb legyen a szavatossági, jótállási igények érvényesítése?

Számítanak az eltérő vásárlási módok: arra, aki nem hagyományos üzletben, hanem interneten vagy termékbemutatón szerzi be a karácsonyi ajándékot, némileg eltérő szabályok vonatkoznak

Ahogy arra az NGM-rendelet is kitér, a szerződés megkötését a fogyasztónak kell bizonyítania. Épp ezért, az ajándékba szánt termék esetében is meg kell őrizni a vásárlást igazoló bizonylatot. Nyugta, számla hiányában csak a kereskedő jóindulatán múlik, foglalkozik-e a szavatossági jogok érvényesítésével, avagy sem. Szerencsés esetben a forgalmazó emlékszik a vásárlásra vagy olyan egyedi tulajdonságokkal bíró termékről van szó, amely csak az adott kereskedőnél kapható. Ugyanakkor a vásárlást igazoló bizonylat hiányában még ilyenkor is vitás lehet a vételár összege, a vásárlás időpontja és ebből fakadóan az igényérvényesítés határideje. Fontos, hogy a vevő ellenőrizze, a vásárlási bizonylaton a terméknek megfelelő adatok – darabszám, ár – szerepelnek-e, illetve azt is, valóban nyugtát kapott-e. Vannak ugyanis kereskedők, akik számológépből nyomtatott szalagot adnak át, amelyről a termék megjelölése, illetve a kereskedő megnevezése is hiányzik. Ezen adatok hiányában pedig a későbbi jogérvényesítés jóval nehezebbé, akár lehetetlenné is válhat.

Némileg eltérő a helyzet akkor, ha a karácsonyi meglepetés jótállásra kötelezett termék. Az említett kormányrendelet szerint a jótállási igény jótállási jeggyel érvényesíthető, így ha e dokumentum rendelkezésre áll, a nyugta, számla egyidejű bemutatása már nem követelhető meg. Ugyanakkor fontos kihangsúlyozni, hogy a jótállási jegy kibocsátásának elmaradása nem érinti a jótállás érvényességét. Ilyenkor a nyugta, számla is elegendő a jótállás intézéséhez.

Mire érdemes még figyelnie az ajándékozónak?

Mivel senki sem szeretné, hogy a karácsonyi ajándékozás során derüljön ki a termék működésképtelensége, érdemes még annak átadása előtt kipróbálni azt, még ha ez a csomagolás felbontásával, sérülésével is jár.

Különösen nagy jelentősége van ennek a kormányrendelet hatálya alá tartozó, jótállásra kötelezett termékeknél. Eme árucikkek esetében, ha a fogyasztó a vásárlástól – tehát nem az ajándék átadásától – számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Példaként említenék egy ajándékba szánt okostelefont. Ha a készülékkel nem lehet telefonálni, a forgalmazó – hiába jár neki nagyobb költséggel a csere – azt nem veheti át javításra. A kereskedő köteles a hibás terméket – amennyiben van nála ugyanolyan árucikk – kicserélni, mégpedig előzetes vizsgálat nélkül, azonnal. Abban az esetben viszont, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot nem akadályozza – például nem elég hangos a hangszóró vagy épp a fülhallgató nem működik – jogszerű a javításra történő átvétel is.

Köteles-e a kereskedő visszavenni a terméket, ha nem tetszik a szín vagy nem jó a méret?

Ha az ajándékba adott, hagyományos üzletben vásárolt termék minőségileg kifogástalan, csupán valamilyen oknál fogva nem felel meg a megajándékozottnak, a kereskedő nem köteles azt kicserélni, s nem kell biztosítania a levásárlás lehetőségét sem. Természetesen jól megfontolt üzleti érdekből a forgalmazó dönthet úgy, hogy az ünnepek elmúltával, néhány napon, héten belül mindezt lehetővé teszi, de ez csak rajta áll. A fentiekből fakadóan, ha az ajándékozó nem biztos abban, megfelelő terméket választott-e, célszerű a csere, levásárlás lehetőségéről már azelőtt érdeklődni, hogy az áru árát kifizetné.

Arra, aki nem hagyományos üzletben, hanem interneten vagy termékbemutatón szerzi be a karácsonyi ajándékot, némileg eltérő szabályok vonatkoznak.

[htmlbox adomozaik]

 

A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) kormányrendeletben foglaltak alapján e vásárlókat megilleti az úgynevezett indoklás nélküli elállási jog. Ennek alapján a fogyasztó – a termék átvételétől számított tizennégy naptári napon belül – akkor is elállhat a szerződéstől, ha a termék hibátlan. A vállalkozásnak ebben az esetben nem lehetősége, hanem kötelessége a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeg visszatérítése. Ugyanakkor a kereskedő a vételárat és az egyéb járulékos költségeket – például szállítási, csomagolási díjat – mindaddig visszatarthatja, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy annak visszaküldését kétséget kizáróan nem igazolta.

A fentiekből fakadóan az az ajándékozó, aki valamely hagyományostól eltérő kereskedelmi formát választott, kedvezőbb helyzetbe kerül, mint a hagyományos üzletben vásárlók, ha a termék nem megfelelő a megajándékozott számára. Ha ugyanis az áru átvétele és az ajándékozás között kevesebb, mint tizennégy nap telik el, s a jogosult e határidőn belül él is elállási jogával, a kifizetett teljes összeg visszajár. A termék visszavétele és a vételár, valamint a járulékos költségek visszatérítése ebben az esetben tehát nem a kereskedő jóindulatán múlik, hanem jogszabályi kötelezettségen alapul.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Óriásit esett az elektromos autók átlagára

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint 1 év alatt jelentősen csökkent a használt elektromos autók átlagára, ennek köszönhetően pedig az sem meglepő, hogy több mint másfélszeresére nőtt a legnépszerűbb modellekkel kapcsolatos érdeklődések száma is.

2024. október 4.

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.