A jó kontroller titka


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jó kontroller sikere a szakmai profizmus mellett a hatékony kommunikáción is múlik. Egy jó kontrollernek érdemes néhány tartalmi és formai szempontot követnie ahhoz, hogy az üzenetei célt érjenek, és a jelentéseit haszonnal forgassák a vezetők.


A kontrollernek a figyelemért keményen meg kell dolgoznia – ez a kontroller szóbeli és írásbeli kommunikációjának első és legfontosabb szabálya. Ennek egyik legfontosabb oka az, hogy az információbőség korában az idő és a figyelem korlátossá, szűkössé vált.

A kontrolleri profizmushoz nem elegendő a szakértelem: a szakmai munka hatásos kommunikáció nélkül mit sem ér! A kommunikálás legfontosabb szabályai ugyanakkor megtanulhatók, kitartó türelemmel és sok gyakorlással folyamatosan fejleszthetők.

A figyelem megszerzésének és megtartásának titkaa nagyon alapos, mindenre kiterjedő felkészültségben­ ­rejlik. A hatásos kommunikáció elérése érdekében érdemes néhány alapvető szabályt követni, amelyek az írásbeli és szóbeli kommunikáció általános érvényű tartalmi és formai szempontjait jelentik.

1. követelmény: Legyen érthető!

Az előadói profizmus ott kezdődik, amikor bonyolult dolgokat egyszerűen, érthetően és pontosan meg tudunk magyarázni a témában járatlanok számára. Sokszor az idegen kifejezésnek nincs valós funkciója, igazán van rá frappáns magyar kifejezés, és a használata feleslegesen nehézkessé (nagyképűvé) teszi a szöveget. Szintén érdemes figyelni arra, hogy a képi megjelenítés a szemléltetéshez sokkal alkalmasabb, mint a szöveges.

2. követelmény: Legyen tárgyilagos és egyértelmű!

A kontrolleri munka lényege a döntések megalapo­zása, ezért az előterjesztésnek pártatlanul tükröznie kell valamennyi szóba jöhető lehetőség előnyeit és hátrányait. Ha viszont a kontrollernek szakértői véleményt kell adnia egy adott témában, akkor az egyértelmű állásfoglalásra kell törekedni.

3. követelmény: Legyen lényegre szorítkozó!

Mind írásban, mind szóban jól alkalmazható a 80-20-as szabály, amelynek segítségével a valóban fontos kérdésekre szánjuk a rendelkezésünkre álló keret (oldalterjedelem vagy prezentációs idő) 80%-át, és mindig a legfontosabbtól haladunk a kevésbé fontosak felé.

4. követelmény: Legyen elegáns (pontos, letisztult, egyszerű)!

Írásbeli és szóbeli kommunikációnk eleganciája tükrözi profizmusunkat, tapasztalatunkat, megbízhatóságunkat. Az elegancia azt is jelenti, hogy a tartalom egyszerűsége, visszafogottsága, közérthetősége párosul a kivitelezés tökéletességével!

A hatásos riportok és prezentációk fortélyait Dr. Laáb Ágnes árulja el a Számviteli Tanácsadó 2013/01. számában megjelent cikkében.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 4.

Kisokos a fiktív számlákról

Ismertetjük a törvényi definíciót, elmondjuk az adóellenőrzések legfontosabb tapasztalatait és szólunk a fiktív számlák korrekciós lehetőségeiről is.

2024. szeptember 4.

Mit tartogat az IFRS 18?

A fő pénzügyi kimutatások körén az IFRS 18 sem változtat, bontásban és besorolásban is alkalmaz azonban gyökeresen új megoldásokat, ami alapvető struktúrát érintő változást hoz.

2024. augusztus 28.

Számlázást érintő érdekességek 2.

Nagy téma a számlázás és kérdésköre, különös tekintettel, hogy a számla a költségelszámolás és így a könyvelés alapja, áfa tekintetében pedig az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele is. Számlázás kapcsán azonban számos kérdéskör, probléma, érdekesség felmerülhet.