Infografika: nyomulnak az érintés nélküli kártyák


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hazai kibocsátású bankkártyák mezőnye minimálisan szűkült az első negyedévben, ám ezen belül az érintés nélküli fizetési funkciójú plasztiklapok száma 25 százalékos robbanás mutatkozott.


Csökkent a Magyarországon forgalomban lévő bankkártyák száma. A Magyar Nemzeti Bank kimutatásai szerint az idei első negyedév végén a bő 7,5 milliónyi betéti kártyánál 1 százalékos, a 1,3 millió darabot meghaladó hitelkártyáknál pedig 4 százalékos visszaesést jeleztek az adatok a 2013 végi helyzethez képest. A kártyák döntő többsége változatlanul banki kibocsátású, illetve lakossági.

Az internetes fizetések során használható virtuális kártyákból továbbra sincs túlságosan sok, 629 ezer darabos állományuk viszont 2 százalékkal nőtt. Igen gyors tempóban bővült viszont az érintés nélküli fizetési funkciójú (PayPass) plasztiklapok mezőnye: számuk 25 százalékkal ugrott meg, elérve a 2,2 milliót, így a közel 9 milliónyi fizetési kártyának immár az egynegyedét adják.

E robbanásszerű terjedéshez igazodik az ezen funkciót kezelni tudó POS terminálok hálózatának növekedése is; e készülékek száma március végén megközelítette a 35 ezret, ami 39 százalékos részesedésnek felel meg a 90 ezernyi (az év véginél amúgy valamelyest kevesebb) terminálból.

A fizetési kártyákkal lebonyolított tranzakcióknál érdemi elmozdulás nem történt az eddigi trendekhez képest. Az első negyedév során a hazai kibocsátású kártyákat 74,6 millió magyarországi vásárlásnál használták, amelyek összértéke 496,7 milliárd forint volt. (Külföldön további 5,1 millió esetben fizettek velük, 76,5 milliárd forintnak megfelelő összegben.)

Készpénzfelvételre – döntően bankautomatákon keresztül – kereken 25 millió esetben került sor idehaza, 1422 milliárd forint értékben. A belföldi vásárlási tranzakciók átlagértéke 6,7 ezer forintra mérséklődött, míg a készpénzfelvételeké 56,9 ezer forintra kúszott fel. A fizetési kártyákat készpénzbefizetésre jóval ritkábban használják: a 203,5 ezer efféle tranzakció 19,3 milliárd forintot mozgatott meg az idei első három hónapban.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 21.

Deloitte: A Z generáció a biztosítási piacon is mást akar

A Z generáció új kihívások elé állítja az európai biztosítási piacot. Ők a digitális technológiák fejlődése, a gazdasági bizonytalanságok és a környezeti válságok hatására másfajta hozzáállással viszonyulnak a pénzügyi és biztosítási termékekhez. Amellett, hogy elsősorban a személyre szabott és kisebb biztosítási termékeket keresik, a családi és baráti kapcsolatokon alapuló bizalom is meghatározó szerepet kap döntéseikben – derül ki a Deloitte friss, kilenc európai országra kiterjedő kutatásából. A magyar fiatalok, külhoni társaikhoz hasonlóan a megszokott biztosítási termékek helyett inkább digitális megoldásokat és környezettudatos szolgáltatókat keresnek, miközben elvárják a rugalmas és átlátható szolgáltatásokat és termékeket. A biztosítók számára óriási a feladat, hogy alkalmazkodjanak a változó igényekhez és hosszú távú kapcsolatokat építsenek a jövő generációjával.

2024. november 20.

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.