Milyen a jó útnyilvántartás?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Évről évre enyhülnek a szabályok a gépkocsi költségeinek elszámolásával kapcsolatban, de azért érdemes odafigyelni a pontos adminisztrációra – írja blogbejegyzésében az UCMS Group Hungary.


A 2013-ban életbe lépett áfa törvény módosításai lazítanak a személygépkocsival kapcsolatos áfa levonási tilalmakon, és a gépkocsi javítási szolgáltatások áfájának 50 százalékát levonásba helyezhetjük áfa bevallásunkban. Ez nyilván már minden céges autóval rendelkező vállalkozásnál lerágott csont. Túl vagyunk már azon is, hogy azon aggódjunk, vajon vizsgálni kell-e, hogy az adott céges autót a vállalkozás milyen mértékben használja céges – áfa-levonásra jogosító tevékenységhez, illetve milyen mértékben használja magán célokra. Erre ugyanis az adóhatóság már kiadott egy iránymutatást, miszerint ha az autót áfa-levonásra jogosító tevékenységünkhöz használjuk, az már elegendő ahhoz, hogy az 50%-os áfa-levonási joggal éljünk, tehát a magánhasználat mértékét már nem kell vizsgálnunk.

Továbbra is útnyilvántartást kell azonban vezetnünk, ha az autót béreljük. Ekkor ugyanis szét kell szednünk az üzleti és magánhasználatot, és a bérleti díj áfáját csak abban az arányban igényelhetjük vissza, amilyen arányban üzleti célra használtuk az autót. Nézzük, mik az útnyilvántartás minimális tartalmi elemei:

  • a gépkocsi adatai
  • a gépkocsi indulási helyének megjelölése
  • a gépkocsi érkezési helyének megjelölése
  • az utazás dátuma
  • a gépkocsi kilométeróra állása
  • a megtett távolság km-ben kifejezve
  • az utazás célja
  • a felkeresett ügyfél neve
  • valamint a vállalkozás képviselőjének és a gépkocsi vezetőjének az aláírása.

A fenti adattartalom elegendő ahhoz, hogy a céges és a magánhasználat arányát bizonyítsuk. Fontos azonban tudni, hogy az adóhivatal egy-egy konkrét esetben minden körülményt köteles vizsgálni. Épp ezért előfordulhat, hogy amit mi céges használatnak tartunk, azt az adóhatóság magánhasználatnak minősít. Ilyen eset például, ha egy üzletkötő a lakhelyéről indul az ügyfeleket felkeresni, nem pedig a cég irodájától. Ilyenkor hivatkozhatunk arra, hogy az üzletkötő lakhelye közelebb van az ügyfélhez, mint a cég székhelye, vagy esetleg a hatékony és gazdaságos munkavégzésnek a kocsi üzletkötő lakhelyén történő tárolása jobban megfelel.

Mindent megtudhat a gépjárművekhez kapcsolódó költségelszámolásokról és a cégautóadó július 1-től hatályos változásairól,  az Adó szaklap 2013/10. számában megjelent cikkből.

A fentieket összegezve tény, hogy évről évre enyhülnek a szabályok a gépkocsival kapcsolatban, azonban érdemes a jövőben is odafigyelni az adminisztráció pontos elkészítésére.

A cikk az UCMS Group Hungary segítségével készült. Az UCMS Group Hungary az Adó Online együttműködő partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

MNB: erősödhet a kereskedelmi ingatlanpiac aktivitása

Miután 2023-ban az irodapiaci és ipari-logisztikai kihasználatlansági ráták visszafogott kereslet és érdemi új átadások mellett tovább emelkedtek, 2024-ben a gazdasági növekedésen keresztül erősödhet a kereskedelmi ingatlanpiac aktivitása – állapította meg a jegybank szakértője a Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtöki online sajtótájékoztatóján.