Könyvelők, adószakértők: mire figyeljünk a továbbképzési év végén?
Közeledik az év vége, ami a könyvelő- és adószakemberek számára a továbbképzési év végét is jelenti. Aki még nem tette, annak a hátralévő hetekben szükséges megszerezni az előírt kreditpontokat ahhoz, hogy az éves továbbképzési kötelezettsége teljesítettnek minősüljön. A továbbképzési szabályok az elmúlt években nem változtak jelentősen, azonban így sem ritka, hogy akár évtizedes tapasztalat után is, figyelmetlenségből vagy tévedésből, nem sikerül a továbbképzési kötelezettséget maradéktalanul teljesíteni. A következőkben áttekintjük, milyen előírásoknak kell megfelelni a szakembereknek.
A könyvviteli szolgáltatást végzők kötelező éves továbbképzésének szabályait a könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéről szóló 93/2002. (V.5.) Korm. rendelet, az adószakemberekét pedig az adótanácsadók, adószakértők és okleveles adószakértők nyilvántartásba vételéről és továbbképzéséről szóló 263/2018. (XII. 20.) Korm. rendelet tartalmazza. A szabályok értelmében a továbbképzési kötelezettség a nyilvántartásba vétel évét követő évtől kezdődik, tehát aki 2024-ben kapta meg az engedélyét, annak először csak 2025-ben kell teljesíteni a továbbképzési előírásokat.
Határidő
A továbbképzési év január 1-től december 31-ig tart, vagyis december 31-ig lehet kreditpontot szerezni.
Erre a határidőre elsősorban az e-learning képzések esetében fontos figyelni, hiszen nem elhanyagolható azok száma, akik a hiányzó pontokat az év utolsó napján teljesítik. Ebben az esetben a résztvevő kockázata, ha egy esetlegesen felmerülő informatikai probléma miatt nem sikerül a teljes tananyagot határidőben meghallgatni. Szintén az év végi teljesítések gyakori problémája, ha a képzés utolsó percei átcsúsznak az új évre. Ebben az esetben az elvégzett képzés kreditpontjai már csak az új továbbképzési évi kötelezettség teljesítésénél vehetők figyelembe, tehát a tárgyév továbbképzésének teljesítése hiányos lesz.
Az e-learning képzések teljesítésére az egyes filmek elindításától kezdve 60 nap áll a résztvevők rendelkezésére, így aki ezt a képzési formát választja, annak érdemes figyelnie erre a további határidőre is.
Kreditpontszám
A könyvelők és az adószakemberek esetében is kétféle módon szerezhető kreditpont: továbbképzési programok teljesítésével és szakmai szervezeti tagsággal. A könyvelők esetében a szakmai kiadványok vásárlásáért beszámítható kreditpont-szerzési lehetőség megszűnt, tehát az idei továbbképzési évben már nincsen lehetőség kiadványvásárlásért kreditpontot beszámíttatni.
Az adószakembereknek összesen 20 kreditpontot kell teljesíteniük, a teljesítést a továbbképző szervezet jelenti a hatóság felé, illetve a résztvevőnek igazolást állít ki a részvételről. Az igazolásokat érdemes megőrizni – a digitálisan kapott igazolásokat learchiválni -, így könnyen nyomonkövethetőek lesznek a megszerzett kreditpontok.
A könyvelők esetében 16 kreditpontot kell teljesíteni, amiből legalább 8-at számvitel témakörben, 4-4 kreditpontot pedig a regisztrált szakterület(ek)en kell megszerezni. A könyvelőknek tehát annyiban összetettebb feladat a továbbképzés teljesítése, hogy nem elegendő csak a kreditpontszámra figyelni, követni a kell azok összetételét is.
Szakmai szervezeti tagságért az igényelhet kreditpontot, aki az adott továbbképzési évben legalább három hónapig és az év utolsó napján tagja a nyilvántartásba vételt végző szervezet által minősített szakmai szervezetnek. A tagokat a szakmai szervezet jelenti be a nyilvántartást végző szervezetnek a továbbképzési évet követő év január 31-ig. A határidő jogvesztő, a szakmai szervezet által be nem jelentett tagok kreditpontra nem lesznek jogosultak.
A cikk folytatásából megtudhatja, mire figyeljünk a kreditpont-gyűjtéskor, illetve miként kell összesíteni a kreditpontokat.
A cikk szerzője Kincses-Aigner Márta, a Pénzügyminisztérium Számviteli és Közfelügyeleti Főosztály Felügyeleti Osztály osztályvezetője. A Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ az Adó Online szakmai partnere.