A belföldi vendégforgalom húzza a turizmust


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A belföldi vendégforgalom minden idegenforgalmi mutató esetében kiemelkedő, a háztartások költésének növekedése kedvezően hatott az ágazat egészére. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) véleménye szerint a turizmus idei adatai új rekordokat állítanak fel.


A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden közzétett adatai szerint a szálláshelyek vendégforgalma 2,6 százalékkal nőtt júliusban és 5,6 százalékkal az év első hét hónapjában a múlt év azonos időszakához viszonyítva. A külföldi vendégéjszakák száma 0,7 százalékkal csökkent, a belföldi vendégéjszakáké 5,5 százalékkal nőtt júliusban az egy évvel korábbihoz képest.

Balatoni András, az ING vezető elemzője az adatokról elmondta: a friss idegenforgalmi adatokból, a belföldi forgalom emelkedéséből is látszik, hogy nőtt a háztartások vásárlóereje. A belföldi vendégéjszakák és a bruttó árbevételek egyaránt szép növekedést mutatnak – tette hozzá. Rámutatott, hogy a bértömeg 8 százalékos növekedésének, az alacsony inflációnak, valamint a lakosság növekvő optimizmusának jelentős hatása van a belföldi turizmusra.

Az NGM közleménye kiemeli: túl az év felén rekordadatokat mutat a turizmus, a kereskedelmi szálláshelyek az első 7 hónapban összesen 5,25 millió vendéget fogadtak, akik 13,4 millió vendégéjszakát eltöltve bruttó 101 milliárd forint szállásdíjat fizettek ki.

Az áfa-kötelezettség keletkezésének időpontja és a teljesítés helye

Áfa kiskönyvtárunk negyedik része két kucsfontosságú területet dolgoz fel: az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontjára vonatkozó szabályokat, illetve a teljesítési hely szabályrendszerét. A kiadvány a jogszabályi rendelkezések részletes, magyarázatokkal tűzdelt ismertetésén túl számos példával segíti a jogalkalmazókat.

További információ és megrendelés >>

A belföldi forgalom komoly növekedést produkál minden mutatónál, a vendégek száma (670 ezer) 6,1 százalékkal nőtt, míg a tőlük származó bruttó szállásdíj bevétel (10,2 milliárd forint) több mint 10 százalékkal. A tárca szerint jól látható, hogy a magyar családok többet tudtak pihenésre fordítani júliusban, mint egy évvel ezelőtt, és összesen 2 millió vendégéjszakát töltöttek el a szálláshelyeken. A külföldi vendégéjszakák száma viszont ha csekély mértékben is, de csökkent júliusban, 0,7 százalékkal, ugyanakkor 8,6 százalékkal többet költöttek szálláshelyeinken, 12,4 milliárd forintot.

Ismertetik: júliusban a TOP 10 küldőország közül, a vendégéjszakák száma alapján, 16 százalékkal az USA érte el a legmagasabb növekedést tavalyhoz képest, a szlovák piac 13 százalékos, míg a lengyel 11 százalékos bővülése is figyelemre méltó. Az Egyesült Királyságból 5,1 százalékkal többen érkeztek, míg Ausztria (+1,4 százalék), Oroszország (+1,9 százalék) szerényebb emelkedést hozott korábban megszokottnál.

Céginfo.hu – az üzleti információ

Ha szeretne részletesebb információhoz jutni meglévő vagy leendő üzleti partnereiről, üzleti érdekeltségeikről, pénzügyi helyzetükről, akkor látogasson el a ceginfo.hu oldalra!

A saját igényei alapján kiválasztott előfizetési modulokat itt rendelheti meg

Az első 7 hónap alapján az élen továbbra is Németország áll, a második helyre feljött Oroszország viszont megelőzi a harmadik helyre került Ausztriát. Oroszországból az első hét hónapban továbbra is közel két számjegyű a növekedés (9,9 százalék). Január-júliusban a cseh (11,6 százalékos) és a szlovák (17,5 százalékos) piac kétszámjegyű vendégéjszaka bővülése mellett külön említést érdemel az Egyesült Államok 8,9 százalékos forgalmi növekedése. Túl az egymilliomodik SZÉP-kártyán a pihenő kártyarendszer nyáron is bizonyít: január és július között a kereskedelmi szálláshelyek 9,26 milliárd forint értékben fogadtak el SZÉP-kártyát, ami közel 19 százalékos növekedés tavalyhoz képest, a júliusi felhasználás 2,7 milliárd forint volt – közölte a minisztérium.

Az NGM összegzése szerint továbbra is kitart az a tendencia, hogy a magas bázisnak számító 2013-as év adatait hónapról hónapra múlják felül az idei számok. Az egyik legfontosabb piaci teljesítményt kifejező mutató, a szállodai RevPAR (az egy kiadható szobára jutó bruttó szobaárbevétel) 2014 első hét hónapjában is tartja közel kétszámjegyű, 9,8 százalékos növekedését.

Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) főtitkára elmondta: a korábbi hónapok is azt mutatták, hogy a belföldi piac növekedése jóval meghaladta a külföldit. Az átlagos szobafoglaltság 49,3 százalékos volt, ami két százalékponttal magasabb az egy évvel korábbinál. A legnagyobb, 63,8  százalékos foglaltságot az ötcsillagos kategóriában mérték, ez 2,5 százalékponttal magasabb az egy évvel korábbinál – mondta.

A főbb mutatók éves növekedése – REVPAR, szobaárak, bevételek – elégedettségre ad okot, az év hátralévő részében a szállodaszövetség hasonlóan kedvező adatokra, és az augusztusi kedvezőtlen időjárás ellenére 8-10 százalékos növekedésre számít. A legnagyobb kockázatot az orosz-ukrán konfliktus jelenti a turizmusban – fűzte hozzá Kovács István.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.