A cégek 85 százaléka növeli a befektetéseit a felhős megoldásokba


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Tíz vállalatból több mint nyolc fektet a felhőbe, de csak minden ötödik képes hatékonyan használni a technológiát – derül ki a Magyarországon is aktív globális IT vállalat, a Unisys friss kutatásából. A több mint kétezer cég megkérdezésével készült tanulmány szerint a gazdasági nyomás dacára a cégek fokozzák a befektetéseket az új technológiákba, de a szakemberhiány és a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos etikai aggályok miatt nem mindegyik tudja kiaknázni a digitalizációban rejlő potenciált.

A Unisys közzétette friss felmérését, amely öt ország több mint 2200 döntéshozójának válaszai alapján ad képet a vállalati szféra új digitális technológiákhoz való hozzáállásáról. A Unisys Cloud Insights 2023 – Akadályoktól az áttörésekig című tanulmány egyik fő tanulsága, hogy a világgazdaság lassulása ellenére a cégek továbbra is fontosnak gondolják, hogy a digitalizációba fektessenek.

A felhő immunis a gazdasági nehézségekre

A kutatásból kiderül, hogy a felhőnek továbbra is fontos szerepet szánnak a cégek: 85%-uk vagy már most fokozza a befektetéseket a technológiába, vagy a következő két évben tervezi ezt. A vállatoknak 36%-a ugyanakkor még a tervezési szakaszban vagy a bevezetés legelején tart, és csak minden ötödik érte el a felhő használatának magas szintjét. Az egyik tanulság az, hogy a cégeknek érdemes arra törekedniük, hogy a maximális értéket hozzák ki meglévő felhőinfrastruktúrájukból, hogy megtérüljön a befektetésük.

Szakemberhiány aggasztja a döntéshozókat

Noha a felhőtechnológiák katalizátorként működnek az üzleti növekedésben, a megfelelő kiaknázásukhoz tehetséges és képzett szakemberekre van szükség. A megkérdezett vállalati IT-vezetők 42%-a fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy munkatársaik kellően naprakészek-e a felhőátálláshoz szükséges ismeretek és készségek terén. Emiatt sok szervezet tervezi, hogy képzéseket épít munkafolyamataiba. Különösen nagy hiányosságokat érzékelnek a válaszadók a nem IT jellegű kompetenciák terén, például a kommunikációs készségek (34%), valamint az informatikai és üzlet ismeretek együttes megléte (32%).

Mesterséges intelligencia: lehetőségek és aggályok

A versenyképesség megőrzése érdekében ma már elengedhetetlen, hogy a vállalatok felgyorsítsák az MI alkalmazását. A Unisys tanulmányából azonban kiderül, hogy mindeddig csupán 15%-uk integrálta üzletmenetébe az MI-t, így a fennmaradó 85% azt kockáztatja, hogy MI-vel felvértezett kihívók kezdik ki pozícióját. A cégek több mint fele (55%) azt is elismeri, hogy nem tud eleget az MI etikai vonatkozásairól. A legtöbb válaszadó (43%) szerint a legjobb módszer az etikai aggályok kezelésére az, hogy az emberek rendszeresen felülvizsgálják a mesterséges intelligencia modelljeit és eredményeit. Ez a megközelítés garantálja, hogy az emberek aktívan részt vesznek a döntéshozatali folyamatban, erősítve az MI felelős használatának társadalmi elfogadottságát.

Túlélni a kibervihart

A vállalatok zöme szerint a kibertámadások elkerülhetetlenek, 78%-uk úgy véli, hogy számolnia kell behatolási kísérletekkel. Ennek ellenére csak 58%-uk proaktív a biztonsági rések és fenyegetések kezelésében, míg 42%-uk csupán reagál a bekövetkezett incidensekre. A jelentés azt is kiemeli, hogy a cégek mindössze 43%-a alkalmazta a Zero Trust modellt, amely kulcsfontosságú az ellenálló képesség kialakításában. (A Zero Trust lényege, hogy minden hálózati elemet és felhasználót folyamatosan ellenőrizni kell az azonosítás és hozzáférés szempontjából.)

„Minden vállalatot agilisabbá tehet, ha a felhőre kifejlesztett technológiákra összpontosít és középpontba helyezi a digitális átállást, és mindez egyértelműen pozitív hatással lehet növekedési potenciáljára – mondta el a jelentés kapcsán Manju Naglapur, a Unisys felhő-, alkalmazás- és infrastruktúra-

megoldásokért felelős alelnöke. – Ha sikerül összehangolni az informatikai döntéshozók és a felsővezetés hozzáállását a modern technológiákhoz, például a mesterséges intelligencia etikus használatához, az jótékony hatással lehet az üzleti eredményekre.”

A Unisys Cloud Insights tanulmány 2023-as kiadása öt országban (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Ausztrália, Új-Zéland) 2264 felsővezető, IT-vezető és fejlesztő válaszai alapján készült. A teljes jelentés letölthető innen.

Forrás: Unisys sajtóanyaga


Kapcsolódó cikkek

2024. december 3.

Egyszerűsödhet az ESG szabályozás

Közzétették az ESG törvény újabb módosításának tervezetét, amely jelentős egyszerűsítéseket ígér a vállalkozások számára a fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségek teljesítésének területén. A változások – a módosító törvény elfogadása esetén – a kihirdetés után 30 nappal lépnének hatályba, míg a módosult bírságolási rendelkezések csak 2026-tól válnának alkalmazhatóvá. A javaslat által bevezetni kívánt legfőbb változtatásokról a DLA Piper Hungary készített összefoglalót.

2024. december 3.

Prohuman: egyszerre terjed majd az AI és az emberközpontúság a munkahelyeken

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég elérhető és képzett munkatárs, hogy betöltse azokat – véli Dr. Tóth Ágnes, Prohuman Zrt. vezérigazgatója. Az ország vezető HR-szolgáltatójának első embere szerint az AI szerepe nőni fog, de ez pozitív hatással lesz a munka világára, sőt, gyorsíthatja a HR emberközpontúbbá válását. A legtöbb magyar vállalkozásnak továbbra is a megfelelő munkatársak megtalálása és megőrzése jelenti a legnagyobb kihívást, és bár a konjunktúra és dekonjunktúra hullámai átmenetileg növelhetik vagy csökkenthetik a munkaerő iránti keresletet, ez a kihívás várhatóan hosszú távon is velünk marad. És nem csak Magyarországon – a demográfiai változások miatt világszerte ez lesz a helyzet.