A növekedés mértéke várhatóan elmarad az inflációtól


Enyhén magasabb árbevétel- és nyereségnövekedéssel tervez a hazai kkv-szektor az év elejéhez képest, de továbbra is messze az infláció alatt vannak a várakozások: átlagosan 8,6 százalékos bevétel-, és 4,4 százalékos profit reálérték növekedést valószínűsítenek a következő egy évben. A K&H kkv bizalmi index legutóbbi eredményeiből az is kiderül, hogy a nem túl biztató pénzügyi várakozások a beruházási szándékot is visszafogják. Jelenleg 10-ből 6 cég tervez fejlesztést a következő egy évben, ami főként informatikai beruházásokat jelent.

Enyhén magasabb árbevétel- és nyereségnövekedéssel tervez a hazai kkv-szektor az év elejéhez képest, de továbbra is messze az infláció alatt vannak a várakozások: átlagosan 8,6 százalékos bevétel-, és 4,4 százalékos profit reálérték növekedést valószínűsítenek a következő egy évben. A K&H kkv bizalmi index legutóbbi eredményeiből az is kiderül, hogy a nem túl biztató pénzügyi várakozások a beruházási szándékot is visszafogják. Jelenleg 10-ből 6 cég tervez fejlesztést a következő egy évben, ami főként informatikai beruházásokat jelent.

Nem mernek nagymértékű árbevétel- és eredménynövekedésről álmodni a cégek: ezt mutatják a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index legutóbbi, 2023. második negyedévi eredményei. „A hazai cégek 8,6 százalékos árbevétel-növekedésre és 4,4 százalékos profitbővülésre számítanak. A várt bevétel-növekedés mértéke az elmúlt egy évben szinte alig változott, nyereség szempontjából pedig szintén kismértékű korrekció történt az előző negyedévi 3,3 százalékhoz képest” – mondta el Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés vezetője. „A januári csúcsot követően folyamatosan csökken az infláció mértéke. Legutóbb augusztusban éves összevetésben 16,4 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak, ami 1,2 százalékpontos lassulást jelent az előző hónaphoz képest, így aligha várható a következő hónapokban, hogy egyszámjegyű inflációról beszélhessünk. Ennek tükrében a cégek pénzügyi várakozásai nem mondhatók túl erősnek” – tette hozzá a szakértő.

Bizakodó kicsik, realista nagyok

A várt árbevétel-növekedés mértéke jelentősen függ a cégmérettől. A mikrovállalkozások esetében gyakorlatilag nem változott (8,6%), a kisvállalkozások esetében 7,6 százalékról 9 százalékra nőttek, a középvállalkozásoknál pedig 8 százalékról 7,1 százalékra mérséklődött az előző negyedévhez képest.

A profitot tekintve is hasonlóan gondolkodnak a vállalkozások: legnagyobb mértékű növekedéssel a kivállalkozások számolnak, az előző negyedévi 3,8 százalék helyett 6,1 százalékkal. A mikrovállalkozásoknál 2,8 százalékról 3,7 százalékra erősödött, a középvállalkozásoknál 4,4 százalékról 0,9 százalékra zuhant a várt eredménynövekedés mértéke.

Romlik a beruházási kedv, csak a céges flotta korszerűsítése emelkedik

A beruházási hajlandóságban tovább folytatódott a 2022 év eleje óta tartó csökkenő trend. „Jelenleg a cégek 58 százaléka tervez valamilyen fejlesztést a következő egy évben, ami az elmúlt 5 év második legalacsonyabb értéke, de a 2015-ben elért mélypontnál (34%) jóval kedvezőbb arány. A top 3 beruházási cél azonban továbbra is tartja magát. Elsősorban informatikai beruházások várhatók a következő egy évben (29%), ezt követően pedig gépek, berendezések beszerzésére készülnek a cégek, habár kismértékben, 26 százalékról 22 százalékra mérséklődött ez a szándék. A harmadik helyen álló céges autók korszerűsítése vagy cseréje viszont kissé erősödött. Az előző negyedévi 16 százalék helyett már a cégek 19 százaléka készül rá” – részletezte az eredményeket a szakértő.

Forrás: K&H kkv bizalmi index


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.