A termálvizek éltetik a Balatont – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Balaton térségébe az idei első félévben a tavalyinál valamivel több vendég érkezett, háromnegyedük belföldről. Az összes vendégéjszaka egyharmadát Hévízen töltötték el, döntő részben külföldiek. Az InfoTandem heti infografikája.


A Balaton Kiemelt Üdülőkörzetet 179 település (köztük 17 város) alkotja, amelyek három megyéhez tartoznak. A félszáz part közeli helyszín mellett a többség olyan háttértelepülés, amelyeknek közvetlen kapcsolatuk van a balatoni turizmus meghatározó térségeivel. Az üdülőkörzetben – ahol mintegy 260 ezren laknak – 2013. első félévében 470 ezer vendég közel 1,5 millió vendégéjszakát töltött el; előbbi 1,9 százalékos, utóbbi 3,7 százalékos növekedésnek felel meg a tavalyi hasonló időszakhoz képest. (Ezekben a számokban a nyári csúcsidőszakból még csak a június van benne; tavaly egész évben 1,3 millió vendég 4,4 millió vendégéjszakát időzött itt.) A Központi Statisztikai Hivatal összesítései alapján a 473 működő szálláshelyen megforduló vendégek csaknem háromnegyede Magyarországról érkezett. A települések közül messze Hévíz volt a legnépszerűbb, amelynek szálláshelyei önmagukban az összes vendégéjszaka egyharmadát jegyezték, s ezekből a külföldről érkezettek 71,7 százalékkal részesedtek. A termálvíz a szokásosnál hosszabb tartózkodásra csábít, amit jó mutat, hogy Hévízen a félmilliónyi éjszakát 91 ezer vendég hozta össze (ezeknek valamivel több mint fele volt külföldi). Vonzerejét tekintve szintén a TOP 5-ben található a gyógyvizéről híres Zalakaros is.

A körzet vendéglétszámának négyötöde június végéig a szállodákban jelent meg; kempinget mindössze 6 százaléknyian választottak. A szállodák 41 százalékos szobakihasználtsággal működtek (ez 4 százalékponttal gyengébb az országos átlagnál), míg valamennyi szálláshelyet tekintve 36 százalékos volt a ráta. A vizsgált periódusban egyébként a balatoni kereskedelmi szálláshelyek 17,4 milliárd forint bruttó bevételt könyvelhettek el, ami folyó áron tizedével haladta meg az előző évit.

Ezen summa közel fele a szállásdíjakból, ötöde pedig a szálláshelyek üzemeltetésében lévő vendéglátóegységek forgalmából származott. A belföldi vendégek a szállásdíjak egynegyedét Széchenyi Pihenőkártyával egyenlítették ki; a június végéig beváltott 1,1 milliárd forintos érték háromszorosa a 2012. első félévinek.

A 124 ezer külföldi vendég legnagyobb hányada továbbra is Németországból (27,3 százalék) és Ausztriából (18,3 százalék) érkezett. A harmadik helyre – 12,4 százalékos súllyal – az oroszok jöttek fel, miután számuk csaknem másfélszeresére bővült egy év alatt. Őket a csehek, a szlovákok és a lengyelek követik a sorban. Az ázsiai földrészről főként kínaiak érkeztek: 3,2 ezres létszámuk 13 százalékos bővülést tükröz.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

OC: Emelkednek az árak a fővárosi ingatlanpiacon

Némi lassulás és kismértékű csökkenés után újfent emelkedő árspirál jellemezi a fővárosi ingatlanpiacot, a legmarkánsabban a családi házak négyzetméterára nőtt, ismertette az Otthon Centrum elemzési vezetője az első negyedéves adatokat.

2024. május 7.

GKID-Mastercard: elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 7.

OTP Mobil: Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde

A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.