A vezető tisztségviselő képviseleti joga a megszűnési típusú eljárásokban


A gazdasági társaságok működésének lehetnek olyan szakaszai, amelyek a hitelezők szempontjából kiemelt kockázatúaknak tekintendők. E szakaszok tartamára a hitelezők védelme érdekében a jogalkotó korlátozza a vezető tisztségviselő által megtehető jognyilatkozatok körét. A jelen tanulmány megírását a szakirodalomban terjedő azon helytelen álláspont teszi indokolttá, hogy a felszámolási eljárás során a vezető tisztségviselő helyett teljes terjedelemben a felszámoló képviseli a gazdasági társaságot, és a vezető tisztségviselő helyett a felszámoló hoz meg valamennyi operatív döntést. A jelen tanulmányban megvizsgáljuk a felszámolási, a végelszámolási és a kényszertörlési eljárás alá került gazdasági társaság vezető tisztségviselőjének képviseleti jogkörét.

Releváns jogszabályhelyek: 1991. évi XLIX. törvény a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról 1. § (3) bekezdés, 21/B. §, 22. § (1) bekezdés b) pont, 26. § (2) bekezdés, 27/A. § (12) bekezdés, 34. § (1) – (2) bekezdés, 31. §, 45/A. § (1) bekezdés, 47. § (5) bekezdés

2006. évi V. törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról  33. § (3) bekezdés, 55. § (2) bekezdés, 94. § (1) bekezdés, 94. § (3) bekezdés, 95. § (1) bekezdés, 98. § (2) bekezdés, 98. § (3)-(6) bekezdés, 99. §, 101. § (1) bekezdés d) pont, 105. § (3) bekezdés113. §, 114. § (2) bekezdés, 116. § (3b)-(3c) bekezdés, 117/A. § (3) bekezdés, Ctv. 117/A. § (2)-(3) bekezdés, 118. § (1) bekezdés,

2013. évi CCXXXVII. törvény a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról 47. § (2) bekezdés és (4) bekezdés, 48. § (1)  bekezdés és (4) bekezdés, 53. § (1) bekezdés

2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről 3:112. § (1) bekezdés

2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről 12. § (1) bekezdés c) pont,

1. Fogalom-meghatározások

Megszűnési típusú eljárások azok az eljárások, amelyek szükségszerűen vagy nagy valószínűséggel a gazdasági társaság cégnyilvántartásból való jogutód nélküli törléséhez fognak vezetni: ezek a felszámolási[1], a végelszámolási[2] és a kényszertörlési eljárás[3]. Nem tartozik ide a csődeljárás, mert annak eredménye nem jár a gazdasági társaság törlésével: ha a csődeljárás sikertelen, azaz nem jött létre egyezség, vagy az a jogszabályokban foglaltaknak nem felel meg, a bíróság a csődeljárást megszünteti, és elrendeli a gazdasági társaság felszámolását[4], tehát ebben az esetben a csődeljárás átfordul felszámolási eljárássá, amelynek során törlik a cégnyilvántartásból a gazdasági társaságot. A jelen tanulmány nem foglalkozik a szerkezetátalakítási eljárás alatt lévő gazdasági társaság vezető tisztségviselőjével sem.

A megszűnési típusú eljárások nem tévesztendők össze a megszűntnek nyilvánítással, amely a cégbíróságnak a törvényességi felügyeleti eljárása során szankciós jelleggel meghozott határozata. Ez önmagában nem eredményezi a gazdasági társaság cégnyilvántartásból való törlését, erre kényszertörlés vagy – pénzügyi intézmények esetében – végelszámolás[5] útján kerül sor.

Gyakran a szakirodalom hibásan megszüntetési eljárásnak is nevezi a megszűnési típusú eljárásokat, azonban a megszüntetési eljárás az üzleti partnerek, a hatóságok és a bíróságok számára elérhetetlenné vált cég likvidálására („megszüntetésére”) irányul. Azonban a cégbíróság ez esetben sem szünteti meg, csupán megszűntnek nyilvánítja az elérhetetlen, „fantomizálódott” céget, amelyet kényszertörlés során törölnek a cégnyilvántartásból.

A vezető tisztségviselő ügyvezetői tisztségének fennállásáról és képviseleti jogának terjedelméről a megszűnési típusú eljárásokban

A gazdasági társaság ügyvezetését a vezető tisztségviselő – a társasággal kötött megállapodása szerint – megbízási jogviszonyban vagy munkaviszonyban látja el[6]. A megszűnési típusú eljárások szabályai nem írnak elő eltérő szabályokat a vezető tisztségviselő ügyvezetői tisztségének megszűnésére vagy képviseleti jogának korlátozására azon az alapon, hogy a vezető tisztségviselő megbízási jogviszonyban vagy munkaviszonyban látja el a társaság ügyvezetését. Ezért a jelen tanulmányban sem teszünk különbséget a két típusú jogviszony között, és az ügyvezetői tisztségre egységesen megbízatásként hivatkozunk.

2. Felszámolási eljárás: felszámoló és vezető tisztségviselő

A felszámolási eljárás a fizetésképtelen gazdasági társaság esetében a hitelezői igények kielégítésére szolgáló eljárás, amely nagy valószínűséggel – de nem szükségszerűen – a gazdasági társaság törléséhez fog vezetni, oly módon, hogy nem kerül kielégítésre valamennyi hitelezői igény[7]. Abban az esetben, ha az adós valamennyi nyilvántartásba vett tartozásának megfizetése megtörtént, és a vitatott követelésekre és a felszámoló díjának megfizetésére biztosíték áll rendelkezésre, úgy a bíróság megszünteti a felszámolási eljárást[8], azaz nem kerül sor a gazdasági társaság törlésére.

A felszámoló a gazdasági társaság képviseletében jár el, jogkörét az általa kijelölt felszámolóbiztos útján látja el. A felszámoló képviseleti joga speciális: a felszámolás kezdő időpontjától kezdődően a gazdasági társaság vagyonával kapcsolatos jognyilatkozatot – tehát nem minden ügykörben – csak a felszámoló tehet[9]. Ennek megfelelően a felszámolás kezdő időpontjától kezdődően a gazdasági társaság vezető tisztségviselőjét nem illeti meg a gazdasági társaság vagyonának kezelése, illetve az azzal való rendelkezési jog: az ezzel kapcsolatos valamennyi iratot át kell adnia a felszámoló részére[10].

Fontos, hogy a felszámoló cégnyilvántartásba való bejegyzésével együtt nem törlik a cégnyilvántartásból a vezető tisztségviselőt[11]. A felszámoló nem váltja le teljes mértékben a gazdasági társaság vezető tisztségviselőjét, az nem válik formálisan a gazdasági társaság vezető tisztségviselőjévé – ellentétben a végelszámolóval[12]. A felszámoló képviseleti joga – tartalma szerint – a gazdasági társaság elkülönült vagyonának széles körű, a munkáltatói jogok gyakorlását is magában foglaló kezelésére és a vele való rendelkezésre terjed ki[13].

A felszámoló csupán a vagyonnal való rendelkezési jogot veszi át. Valójában a felszámolás kezdő időpontjában a tulajdonosok (ti. tag, részvényes) azon joga szűnik meg, hogy a vagyonnal való rendelkezésre feljogosított vezető tisztségviselőt válasszanak[14].

A felszámolás kezdő időpontja után a gazdasági társaság képviseletére eredetileg jogosult vezető tisztségviselő továbbra is tehet a gazdasági társaság státuszával összefüggő nyilatkozatot, sőt erre meghatalmazással jogot biztosíthat másnak is[15]. Következésképpen fennmarad a gazdasági társaság vezető tisztségviselőjének korlátozott képviseleti joga azokra a jognyilatkozatokra nézve, amelyek nem kapcsolódnak az adós vagyonához, illetve amelyeket jogszabály nem utal kizárólagosan a felszámoló jogkörébe.

A felszámolási eljárás során a vezető tisztségviselőnél megmaradnak különösen (a) az egyezségkötésnél felmerülő jogosítványok, jogorvoslati jogok és (b) a gazdasági társaság szervezeti jogosítványa, ideértve a legfőbb szerv összehívásának jogát[16].

3. Végelszámolási eljárás: végelszámoló és vezető tisztségviselő

A végelszámolási eljárás a fizetőképes gazdasági társaság saját elhatározásán alapuló jogutód nélküli megszűnésére szolgáló eljárás. Fontos különbség a felszámolási eljáráshoz képest, hogy:

  • Harmadik személyek nem indíthatnak végelszámolási eljárást a gazdasági társasággal szemben, erre csak a gazdasági társaság legfőbb szervének elhatározása alapján kerülhet sor[17] – ezzel szemben a felszámolási eljárást a társaság hitelezője is megindíthatja[18]. E szabály alól kivétel a pénzügyi intézmény felszámolása és végelszámolása, amelyet kizárólag a Magyar Nemzeti Bank kezdeményezhet[19], illetve amelyre kizárólag a Magyar Nemzeti Bank döntése alapján kerülhet sor[20].
  • A végelszámolási eljárás szükségszerűen a gazdasági társaság törléséhez vezet – ezzel szemben a felszámolás során, ha az adós valamennyi nyilvántartásba vett tartozásának megfizetése megtörtént, és a vitatott követelésekre és a felszámoló díjának megfizetésére biztosíték áll rendelkezésre, úgy a bíróság megszünteti a felszámolási eljárást[21], azaz nem kerül sor a gazdasági társaság törlésére. A törlés végelszámolás során való szükségszerű bekövetkezése alól kivétel, hogy a legfőbb szerv elhatározhatja a végelszámolás megszüntetését és a gazdasági társaság működésének további folytatását[22].
  • Kizárólag fizetőképes gazdasági társaság határozhatja el végelszámolását[23], azaz szükséges, hogy annak vagyona előreláthatólag meghaladja a tartozásait – ezzel szemben a felszámolási eljárás fizetésképtelen gazdasági társasággal szemben folytatható le[24].

A szabályozás világosan és kompakt módon rendezi a vezető tisztségviselő jogállását: a végelszámolás kezdő időpontjában a vezető tisztségviselő megbízatása megszűnik. A végelszámolás kezdő időpontjától a gazdasági társaság önálló képviseleti joggal rendelkező vezető tisztségviselőjének a végelszámoló minősül[25]. Ebből az is következik, hogy a végelszámolás tartama alatt nincs lehetőség ügyvezető választására és annak cégjegyzékbe történő bejegyzésére[26].

Megbízatásának megszűnésével a korábbi vezető tisztségviselő köteles „elszámolni” az iratokkal, azokat és a kapcsolódó információkat köteles átadni a végelszámolónak[27]. A végelszámoló köteles bejelenteni a cégbíróságnak a végelszámolás megindítását, amelyben fel kell tüntetni a korábbi vezető tisztségviselő jogviszonyának megszűnését is[28].

Mivel a gazdasági társaság maga döntheti el, hogy végelszámolással meg kíván-e szűnni, ezért a jogalkotó azt sem tartja indokoltnak, hogy „felsőbb hatalmak” döntsenek a végelszámoló személyéről, az erről való döntést is meghagyja a gazdasági társaság számára[29]. Ezzel szemben a felszámolási eljárásban a bíróság rendel ki a felszámolót, mert a felszámolási eljárásban a gazdasági társaság fizetésképtelen, és ha a felszámolás alá került gazdasági társaság jogosult volna dönteni a felszámoló személyéről, úgy veszélybe kerülne a felszámolás rendeltetése: a hitelezői igények kielégítése, azaz a gazdasági társaság fizetőképességének helyreállítása. Következésképpen a végelszámoló az általános szabályok szerint nem oktrojált, a gazdasági társaság szabadon dönt a végelszámoló személyéről, szem előtt tartva a végelszámolóval szembeni követelményeket és a kizáró okokat[30]. E szabály alól kivétel a pénzügyi intézmény végelszámolója, amelyet a Magyar Nemzeti Bank jelöl ki, és további korlátozó szabály, hogy pénzügyi intézmény felszámolójának és végelszámolójának kizárólag a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvényben meghatározott szervezetek felszámolását végző, nonprofit gazdasági társaság rendelhető ki[31].

Fontos, hogy a végelszámolás tartama alatt a vezető tisztségviselő megbízatása nem szunnyad, hanem véglegesen megszűnik. Következésképpen, ha a legfőbb szerv elhatározza a végelszámolás megszüntetését és a gazdasági társaság működésének további folytatását, úgy dönteni kell új vezető tisztségviselő megválasztásáról is. A végelszámolás legfőbb szerv általi megszüntetésével a korábbi vezető tisztségviselő megbízatása nem éled fel.

Eltérő a helyzet az egyszerűsített végelszámolás esetében, amelynek során nem szűnik meg a vezető tisztségviselő megbízatása. A gazdasági társaság nem választ végelszámolót, a végelszámolói feladatokat a vezető tisztségviselő látja el[32].

4. Kényszertörlési eljárás: vezető tisztségviselő

A kényszertörlési eljárás a gazdasági társaság jogutód nélküli megszűnésére szolgáló eljárás, amelyet a cégbíróság hivatalból rendel el. A kényszertörlési eljárás nem indulhat meg a gazdasági társaság saját elhatározásából – ezzel szemben a felszámolás és a végelszámolás megindítása alapulhat a gazdasági társaság legfőbb szervének döntésén. A kényszertörlési eljárás megindításának okai részben szankciós jellegűek, részben anyagi jogszabályokon alapulnak.

A kényszertörlési eljárás kezdő időpontjában a vezető tisztségviselő megbízatása nem szűnik meg, azonban az általa megtehető jognyilatkozatok köre széles körű korlátozás alá esik. Elvi szinten rögzítésre kerül, hogy a vezető tisztségviselő a kényszertörlési eljárás alatt a hitelezői érdekek figyelembevételével köteles eljárni. A kényszertörlési eljárás megindítását követően a vezető tisztségviselő:

  • a gazdasági társaság nevében új kötelezettséget nem vállalhat;
  • a gazdasági társaságot terhelő kötelezettséget nem elégítheti ki; és
  • a gazdasági társaság vagyontárgyát nem ruházhatja át, nem terhelheti meg[33].

A kényszertörlési eljárás alatt a gazdasági társaság vagyontárgyának átruházására kötött szerződés vagy a vezető tisztségviselőnek a gazdasági társaság vagyontárgyának elidegenítésével, illetve megterhelésével kapcsolatos jognyilatkozata semmis[34].

A fenti tilalmak nem alkalmazandók abban az esetben, ha a cégbíróság engedélyezte, hogy a kényszertörlési eljárás tartama alatt a gazdasági társaság a szokásos napi üzletmenetet meg nem haladó üzletszerű gazdasági tevékenységet végezzen. Ilyenkor a vezető tisztségviselő a hitelezői érdekek figyelembevételével megtehet minden ahhoz szükséges intézkedést, hogy a cégbíróság megszüntesse a kényszertörlési eljárást[35].

Exlex állapot, ha a végelszámolási eljárás során a cégbíróság megindítja a kényszertörlést. A kényszertörlési eljárás kezdetével a végelszámoló tisztsége megszűnik, aki a gazdasági társaság vezető tisztségviselőjét váltotta fel, így a gazdasági társaságnak nem marad sem végelszámolója, sem vezető tisztségviselője. A helyzet kezelésére a jogalkotó általánosan előírja, hogy a kényszertörlési eljárás során a volt végelszámoló köteles a cégbírósággal és az adóhatósággal együttműködni, és a kényszertörlési eljárás lefolytatása érdekében valamennyi rendelkezésére álló információról a cégbíróságot és az adóhatóságot tájékoztatni[36]. Erre ágazati jogszabály is ráerősít: a volt végelszámolót megilletik az adózói jogok és terhelik az adózói kötelezettségek[37].

Általános szabály, hogy a vezető tisztségviselő vagy – ha a kényszertörlési eljárást végelszámolás előzte meg – a volt végelszámoló köteles a jogutód nélküli megszűnéssel együtt járó kötelezettségeket teljesíteni[38]. E körben a vezető tisztségviselő vagy – ha a kényszertörlési eljárást végelszámolás előzte meg – a volt végelszámoló köteles:

  • az adókötelezettségeket teljesíteni[39], és az adót és a költségvetési támogatást megállapítani, bevallani és befizetni[40];
  • a kényszertörlési eljárást megelőző nappal, mint mérlegfordulónappal, számviteli beszámolót készíteni, majd azt a számviteli törvényben foglaltak szerint letétbe helyezni és közzétenni[41];
  • a kényszertörlési eljárást elrendelő végzés közzétételét követő húsz napon belül a kényszertörlés alatt álló gazdasági társasággal jogviszonyban álló munkavállalók részére a kényszertörlési eljárás kezdő időpontjáig esedékes bért kifizetni[42]; és
  • a bérekkel kapcsolatos adókat levonni, bevallani és befizetni[43].

Összegezve, ha a kényszertörlési eljárást végelszámolási eljárás előzte meg, úgy – mivel a végelszámoló tisztsége a kényszertörlési eljárás kezdetével megszűnik, és a gazdasági társaságnak nincs vezető tisztségviselője sem – a volt végelszámolót terhelik a fenti adózói kötelezettségek és illetik meg az adózói jogok is. A volt végelszámoló képviseleti joga mindaddig fennmarad, amíg a gazdasági társaság nem gondoskodik új vezető tisztségviselő kinevezéséről[44].

A cikk szerzője a Siegler Bird & Bird Ügyvédi Irodával együttműködő ügyvéd, végrehajtási jogi szakjogász (LL. M.).

[1] A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény („Cstv.”) 1. § (3) bekezdése.

[2] A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény („Ctv.”) 94. § (1) bekezdése.

[3] Ctv. 118. § (1) bekezdése.

[4] Cstv. 21/B. §.

[5] A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény („Hpt.”) 47. § (4) bekezdése.

[6]A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 3:112. § (1) bekezdése.

[7] Cstv. 1. § (3) bekezdése.

[8] Cstv. 45/A. § (1) bekezdése.

[9] Cstv. 27/A. § (12) bekezdése, 34. § (2) bekezdése.

[10] Cstv. 31. §.

[11] Ctv. 26. § (2) bekezdése.

[12] Ctv. 98. § (2) bekezdése.

[13] Cstv. 47. § (5) bekezdése.

[14] Cstv. 34. § (1) bekezdése. A Kúria Polgári Kollégiuma Joggyakorlat-elemző Csoportjának 2016.El.II.JGY.G.2. számú véleménye.

[15] BH 1998.7.355. A Kúria Polgári Kollégiuma Joggyakorlat-elemző Csoportjának 2016.El.II.JGY.G.1. számú véleménye.

[16] Ctv. 55. § (2) bekezdése. Nagykommentár a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvényhez, 15. cím, 2. pont.

[17] Ctv. 94. § (3) bekezdése.

[18] Cstv. 22. § (1) bekezdés b) pontja.

[19] Hpt. 53. § (1) bekezdése.

[20] Hpt. 48. § (1) bekezdése.

[21] Cstv. 45/A. § (1) bekezdése.

[22] Ctv. 33. § (3) bekezdése, 113. §.

[23] Ctv. 94. § (1) bekezdése, 95. § (1) bekezdése.

[24] Cstv. 22. § (1) bekezdése.

[25] Ctv. 98. § (2) bekezdése.

[26] Fővárosi Ítélőtábla 14.Cgf.43.941/2008/4.

[27] Ctv. 98. § (3)-(6) bekezdése.

[28] Ctv. 101. § (1) bekezdés d) pontja.

[29] Ctv. 98. § (1) bekezdése.

[30] Ctv. 99. §.

[31] Hpt. 47. § (2) bekezdése, 48. § (4) bekezdése.

[32] Ctv. 114. § (2) bekezdése.

[33] Ctv. 116. § (3b) bekezdése.

[34] Uo.

[35] Ctv. 116. § (3c) bekezdése.

[36] Ctv. 105. § (3) bekezdés.

[37] Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény („Art.”) 12. § (1) bekezdés c) pontja.

[38] Ctv. 117/A. § (3) bekezdése.

[39] Uo.; Art. 12. § (1) bekezdés c) pontja.

[40] A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2022. április 28. napján kelt, 63. számú, „A kényszertörlési eljárással kapcsolatos tudnivalók” című információs füzete („NAV Információs Füzet”). 3. o. https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/nezzen-utana/inf_fuz/2022 Utoljára letöltve: 2023. szeptember 21. napja.

[41] Ctv. 117/A. § (3) bekezdése.

[42] Ctv. 117/A. § (2) bekezdése.

[43] NAV Információs Füzet. 3. o. https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/nezzen-utana/inf_fuz/2022 Utoljára letöltve: 2023. szeptember 21. napja.

[44] Uo.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Ez pörgeti fel a használtautó-piacot a következő hónapokban

A Datahouse adatai alapján az idei első negyedévben jelentősen növekedett a hazai használtautó-piac. A Használtautó.hu és money.hu szakértői szerint a következő hónapokban további ugrás várható, aminek egyrészt a magánvásárlók rég látott aktivitása, másrészt a kedvezőbb hitelkörnyezet és a tavalyinál alacsonyabb kamatszint is megágyazhat.

2024. május 9.

Mostantól a kisvállalkozók is pár perc alatt megmérhetik a karbonlábnyomukat

Új fejezet kezdődik a kis- és egyéni vállalkozások számára: egyre többen követelhetik meg a beszállítóiktól, hogy elkötelezettséget mutassanak a fenntarthatóság terén. A társadalom részéről is egyre nagyobb az igény, hogy a vállalkozások környezetvédelmi törekvései átláthatóak legyenek. Kevés cég tudja azonban, hogy mekkora a karbonlábnyoma és hogyan tudná csökkenteni azt. Íme pár hasznos tipp a kibocsátás minimalizálására.

2024. május 9.

Az adományozásban rejlő lehetőség

„Nem kell szentnek lenni ahhoz, hogy segíteni tudjunk. Ha keresünk, ha nyitott szemmel járunk, akkor rájövünk, hogy rengeteg lehetőség van, és rengeteg jó ügy, ami mellé be lehet állni” – fogalmaz Forgács-Fábián Sára, az Amigos a gyerekekért mozgalom alapítója a FoxPost videóriportjában. Szavai tökéletesen kifejezik a vállalat társadalmi felelősségvállalásának lényegét.